Návrat k cestování s papírovými průkazkami: chaos a dlouhé fronty cestujících?
17. února 2014 10:00
Konečné rozhodnutí o budoucnosti Opencard bude na Zastupitelstvu hl. m. Prahy.
Vedení Prahy hodlá založit samostatnou společnost ve vlastnictví města, na kterou by byly převedeny veškeré činnosti související s Opencard. Součástí této transformace je také změna smluv a licenčních závazků, tedy odstranění většiny problémů minulosti.
V případě, že se metropole nedohodne se současným vlastníkem licencí – společností EmoneyServices (EMS), možná se vrátí k papírovým kupónům, které předcházely těm elektronickým nahrávaným na Opencard. EMS již dříve deklarovala svůj zájem ve spolupráci s městem tento problém řešit.
„Na základě našich zkušeností považujeme záměr Prahy založit městskou společnost spravující Opencard a navazující systémové kroky za jediné smysluplné řešení stávající situace. Transformace umožní koncepční a strategický rozvoj Opencard a především výhody pro držitele,“ uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný.
Anketa
Vadilo by vám, kdybyste místo Opencard museli začít znovu používat papírové tramvajenky?
Všichni tito lidé by si museli osobně dojít k přepážkám pro papírové průkazky a znovu stát nekonečné fronty a znovu vyplňovat žádosti a znovu pořizovat průkazovou fotografii a znovu kupovat kupon každý měsíc. Pražský magistrát by navíc všem, kteří za kartu zaplatili, musel velmi pravděpodobně vracet peníze, což dohromady činí přibližně 50 milionů korun.
Narychlo měněný tarif pražské integrované dopravy
Odbavit v krátkém časovém horizontu zhruba milion držitelů je navíc nereálné. V současné době se na Opencard nahrává měsíčně až 200 000 kuponů. Při zavedení papírových průkazek by ale nebylo možné výdej průkazů rozprostřít do delšího časového období. Hrozí tedy naprosto fronty a chaos.
Dalším problémem je nutnost vypsat na zajištění tisku kupónů výběrové řízení. I když vše půjde sebelépe, dříve než za půl roku je realizace nemožná. Případný kolaps Opencard a návrat k papírovým kuponům může Prahu stát zhruba necelou půl miliardu korun, a to bez nákladů započítaných na případné vyrovnání s technickým řešitelem systému Opencard.
Důležitý je také fakt, že by Praha musela navíc narychlo změnit tarif pražské integrované dopravy a domluvit se se všemi partnery projektu Opencard, tedy například Městskou knihovnou. Ta by musela v krátké době vyměnit čtenářské průkazy více než 70 tisícům lidí.