dnes
Středa - zatazeno
9°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
10°C
pozítří
Pátek - zatazeno
12°C
Znáte je z Posázavského pacifiku: Modernizace patrových vlaků z NDR ukončí provoz žabotlamů
Vlak Bmto loni v létě na nádraží Praha - Braník na trati Posázavského Pacifiku. Foto: Elektracentrum / Wikimedia Commons

Znáte je z Posázavského pacifiku: Modernizace patrových vlaků z NDR ukončí provoz žabotlamů

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci dvanácti patrových vozů řady Bmto. Vozy vyrobené v sedmdesátých letech v tehdejším východním Německu prodělají podstatnou „omlazovací kůru“, po které budou nasazeny především v rámci Pražské integrované dopravy. Cena kontaktu je odhadována okolo 120 milionů korun a termín dodání je jeden rok od podpisu smlouvy. S prvními modernizovanými „patráky" by se tak mohli cestující setkat v druhé polovině roku 2016, případně v roce 2017.

Po uvedení modernizovaných jednotek do provozu se předpokládá ukončení pravidelného provozu starších elektrických pantografů řady 451 / 452, které mají podle vzhledu svého čela přezdívku „žabotlam“. Těch je v Praze nasazováno do provozu pět. Dva na trati do Kralup, dva jezdí do Roztok a jeden je podle aktuální potřeby umisťován na různé trati.

Ale zpět k patrovým vozům řady Bmto. Dnes jsou využívané například na víkendových vlacích Posázavského pacifiku. Čeká je významná proměna. Kompletně bude opraven interiér vozu a sedačky dostanou nové textilní čalounění v barvách Českých drah. Proti přímému slunci v horním podlaží se sklopenými okny ve střeše budou chránit nové žaluzie.

Osvětlení má být řešeno novými tělesy integrovanými do stropu. Zcela nově má být řešeno WC, které bude moderní s uzavřeným systémem podobně, jako je tomu ve zcela nových soupravách. Nově tak bude možné používat WC i při pobytu vlaku ve stanici.

Podstatné vylepšení je připraveno v oblasti informačního systému a doplňkových služeb pro cestující. V interiéru má být instalováno 8 LCD displejů, které budou cestující informovat směru a průběhu jízdy vlaku i o následujících zastávkách. Nové elektronické tabule s informacemi o směru jízdy vlaku budou instalované také na vnějších bocích vlaků.

Úplnou novinkou je umístění dvacítky zásuvek 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících. Vozy budou vybaveny také Wi-Fi připojením k internetu. Ve vozech bude upraven také prostor pro uložení 8 jízdních kol.

Úplnou rekonstrukcí projdou také dveře vozů, které mají být nově ovládány tlačítky, budou za jízdy blokované a mají umožnit takzvané selektivní odblokování při zastavení vlaku v zastávce. To vyloučí výstup cestujících mimo nástupiště a zvýší se tak jejich bezpečnost.

Modernizované vozy řady Bmto budou určeny pro provoz v Praze a ve Středočeském kraji v rámci Pražské integrované dopravy. Počítáme s tím, že by o víkendech nadále vozily Pražany na výlety do Posázaví. Přes pracovní týden budou vypomáhat například na trati do Kralup," sdělil serveru Pražský patriot mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru