Zkoumat dětské čtení bude vědkyně z Univerzity Karlovy
5. září 2023 18:28
Proč si některé děti raději čtou encyklopedie než fikci? Jak literaturu faktu začlenit do vzdělávání a zpřístupnit ji i těm dětem, které ji doma nemají? V pětiletém výzkumném projektu chce čerstvá držitelka prestižního ERC Starting Grantu přinést odpovědi na tyto otázky, ale hlavně zjistit, jak děti vůbec získávají a prožívají informace, o něž se samy zajímají.
„V ERC projektu půjdeme mnohem dál – naším primárním cílem je zjistit, co to vlastně znamená, když dítě nějaké téma zaujme, co mu to dává ve smyslu prožitků a pocitů. Hlavní zaměření bude na knížky a čtení, ale zabývat se budeme i dalšími způsoby získávání informací, jako je například povídání si, volná hra či poslouchání,“ řekla Anežka Kuzmičová, která za své bádání v oblasti dětského čtení získala v loňském roce také ocenění Neuron.
„Je to velký úspěch, který otvírá cestu dalším projektům v oblasti společenských a humanitních věd. Stejně jako ve všech dalších vědních oborech je i zde jasně patrné, že snaha, úsilí a neotřelé nápady se vyplácejí,“ sdělil k úspěchu společenskovědně a humanitně zaměřeného výzkumu prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost UK profesor Ladislav Krištoufek.
„Je neuvěřitelně povzbudivé, že se ERC rozhodlo financovat výzkum založený na participativním přístupu, kdy je dětem daná dost velká autonomie a rozhodovací role – jsou z nich vlastně spolutvůrci výzkumného postupu, což stále nebývá v mnoha odborných kruzích plně respektováno. V tomto projektu navíc zahrneme do výzkumu i rodiče a tvůrce knih, čímž propojíme pohled všech tří hlavních skupin, které se u nás na oběhu literatury faktu podílejí,“ sdělila Anežka Kuzmičová k projektu, který se bude řešit mezifakultně na Fakultě sociálních věd a Filozofické fakultě UK.
Anežka Kuzmičová, Ph. D.
Vystudovala jazyky a literaturu na Filozofické fakultě UK. Doktorát získala v roce 2013 na Stockholmské univerzitě, kde poté pokračovala jako postdoktorandka. Kromě toho působila například v Anglii, Dánsku či Kanadě. Výstupy z mezioborového výzkumu čtení publikovala s kolegy z patnácti zemí a bezpočtu vědních oblastí od pedagogiky po neurovědu, většinou jako první autorka. Od roku 2020 pracuje na Filozofické fakultě UK, kde vede mezifakultní skupinu Integrální výzkum textu a četby, založenou díky univerzitnímu grantu Primus. Na výzkumech úzce spolupracuje s Markétou Supa z Fakulty sociálních věd UK a dalšími tamními kolegy. V loňském roce získala Cenu Neuron pro nadějné vědce v oboru společenské vědy.
Zdroj: UK