dnes
Pondělí - prehanky-snih-dest
6°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
11°C
pozítří
Středa - zatazeno
11°C
Žižkovské nádraží napočtvrté kulturní památkou
V osiřelém nádraží už dopravní ruch dávno utichl. Foto: Wikimedia Commons

Žižkovské nádraží napočtvrté kulturní památkou

Budova Nákladového nádraží Žižkov, o jejíž budoucnosti se vedly řadu let spory, se stala kulturní památkou. V pátek minulý týden ministryně kultury Alena Hanáková potvrdila svým podpisem návrh rozkladové komise v odvolacím řízení, který prohlásil tento objekt na území Prahy 3 za památkově chráněný. Developer tak nemůže historický objekt zbourat. 

Po podpisu ministryně se však již nejedná o předběžnou, ale o standardní památkovou ochranu této budovy.

„Rozhodnutí ministerstva kultury je velmi důležité, nyní se můžou spustit reálné kroky ke změně územního plánu v oblasti nákladového nádraží Žižkov,“ zdůraznila starostka Prahy 3 Vladislava Hujová.

Podle Matěje Stropnického, místostarosty odpovědného za ochranu památek v této městské části, bylo završeno několikaleté úsilí všech, kdo rozpoznali mimořádnou architektonickou kvalitu této ojedinělé industriální stavby uprostřed hlavního města, které před dvěma lety hrozilo zboření.

„Zápis na seznam kulturních památek završil naše úsilí pouze v první etapě, nyní nás čeká ve spolupráci s vlastníkem, tedy Českými drahami, neméně obtížný úkol: naplnit budovu nádraží novým využitím, dát jí nový smysl. Usilovně jednám s několika organizátory dočasných projektů, které by nádraží už letos zpřístupnily veřejnosti, ale i s několika zájemci o trvalé využití,“ uvedl Stropnický.

České dráhy proti ochraně

Rozhodnutí ministerstva kultury je již čtvrté v řadě. Poprvé bylo nádraží pro své historické, architektonické i technické kvality navrženo za kulturní památku již před deseti lety. Proti tomu však od počátku bojovaly České dráhy, vlastník objektu. Společně s developerem měly zájem historickou budovu nádraží zbourat. I přesto, že od tohoto záměru nakonec upustily, o kulturní ochranu nestály.

Žižkovské nákladové nádraží je jednou z nejzachovalejších pražských industriálních staveb. S jeho stavbou bylo započato v roce 1931. Provoz byl zahájen o pět let později. Dopravci si ho po počáteční nedůvěře oblíbili, oceňovaly dobrou vybavenost včetně rozsáhlých skladů a moderní chladírny. Před druhou světovou válku šlo o jedno z nejmodernějších zařízení tohoto druhu v Evropě.

Dopravní význam klesal od poloviny šedesátých let, kdy bylo zprovozněno potravinové skladiště ve Strašnicích. Provoz nádraží však trval až do roku 2002.


Autor: Dalibor Kracík

Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30 | Aktualizováno 1. ledna 1970, 01:00

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru