Žižkovské nádraží napočtvrté kulturní památkou
11. března 2013 18:32
Po podpisu ministryně se však již nejedná o předběžnou, ale o standardní památkovou ochranu této budovy.
„Rozhodnutí ministerstva kultury je velmi důležité, nyní se můžou spustit reálné kroky ke změně územního plánu v oblasti nákladového nádraží Žižkov,“ zdůraznila starostka Prahy 3 Vladislava Hujová.
Podle Matěje Stropnického, místostarosty odpovědného za ochranu památek v této městské části, bylo završeno několikaleté úsilí všech, kdo rozpoznali mimořádnou architektonickou kvalitu této ojedinělé industriální stavby uprostřed hlavního města, které před dvěma lety hrozilo zboření.
„Zápis na seznam kulturních památek završil naše úsilí pouze v první etapě, nyní nás čeká ve spolupráci s vlastníkem, tedy Českými drahami, neméně obtížný úkol: naplnit budovu nádraží novým využitím, dát jí nový smysl. Usilovně jednám s několika organizátory dočasných projektů, které by nádraží už letos zpřístupnily veřejnosti, ale i s několika zájemci o trvalé využití,“ uvedl Stropnický.
České dráhy proti ochraně
Rozhodnutí ministerstva kultury je již čtvrté v řadě. Poprvé bylo nádraží pro své historické, architektonické i technické kvality navrženo za kulturní památku již před deseti lety. Proti tomu však od počátku bojovaly České dráhy, vlastník objektu. Společně s developerem měly zájem historickou budovu nádraží zbourat. I přesto, že od tohoto záměru nakonec upustily, o kulturní ochranu nestály.
Žižkovské nákladové nádraží je jednou z nejzachovalejších pražských industriálních staveb. S jeho stavbou bylo započato v roce 1931. Provoz byl zahájen o pět let později. Dopravci si ho po počáteční nedůvěře oblíbili, oceňovaly dobrou vybavenost včetně rozsáhlých skladů a moderní chladírny. Před druhou světovou válku šlo o jedno z nejmodernějších zařízení tohoto druhu v Evropě.
Dopravní význam klesal od poloviny šedesátých let, kdy bylo zprovozněno potravinové skladiště ve Strašnicích. Provoz nádraží však trval až do roku 2002.