Dnes Sobota - zatazeno 13°C
Zítra Neděle - polojasno 14°C
Sobota 2. 3. 2024
Svátek má Anežka
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Ženy po odchodu mužů do války zachraňovaly MHD. O jakou pozici se mzdou 30 haléřů měly velký zájem?
Průvodčí ve vozovně Strašnice kolem 1916. Foto: archiv DPP

Ženy po odchodu mužů do války zachraňovaly MHD. O jakou pozici se mzdou 30 haléřů měly velký zájem?

Dnes je to přesně 105 let od okamžiku, kdy se v řadách zaměstnanců zabezpečujících provoz městské hromadné dopravy v Praze objevily ženy. První průvodčí tramvaje nastoupily tehdy do svého zaměstnání 1. prosince 1915, kdy byly zařazeny do stálé služby na vlečných vozech. 

Tehdejším Elektrickým podnikům královského hlavního města Prahy, předchůdci pražského dopravního podniku (DPP), pomohly v období první světové války nahradit muže, kteří museli narukovat na frontu. V současnosti tvoří ženy zhruba 15 procent z celkového počtu zaměstnanců DPP.

Vypuknutí první světové války přineslo pražské tramvajové dopravě mnoho těžkostí. Důležitost tramvají přitom v období první světové války ještě stoupla – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k přepravě raněných, k rozvozu potravin po městě a k odvozu komunálního odpadu na skládku.

Tehdejší pražský dopravní podnik se v období první světové války potýkal s nedostatkem personálu – především v provozu tramvají. Mnoho provozního personálu muselo narukovat na frontu, a proto se nedostávalo pracovních sil. Řidiče tak nahrazovali zámečníci z dílen vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají.

I tak ale stále chyběli zaměstnanci potřební k jejich každodennímu provozu, především průvodčí. Tato profese u pražských elektrických podniků byla konkrétně pojmenována „řidič-průvodčí“ a byla od počátku provozu výlučnou doménou mužů.

„Mnoho řidičů a průvodčích během válečného období stále scházelo, a tak vedení Elektrických podniků zjišťovalo, jaké jsou zkušenosti jinde. Pražský dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy. Například ve Vídni, kde bylo z tramvajového provozu na frontu odvedeno 800 mužů, bylo již v červnu 1915 přijato na místa průvodčích 400 žen a dívek. A připravovalo se přijetí dalších,“ řekl Pavel Fojtík, historik pražské MHD.

Práce průvodčích na začátku 20. století nebyla jednoduchá. Zaměstnanci museli celou dobu stát, přičemž směny byly dlouhé, šlo tedy o práci náročnou především po fyzické stránce. I tak v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na jehož základě mělo být přijato 10 až 12 žen ve věku 20 až 30 let, s ukončenou obecnou školou a s dobrou znalostí pražského místopisu. Ty měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat 30 haléřů za hodinu.

Zájem o práci předčil všechna očekávání – přihlásilo se 460 zájemkyň, v mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. Dne 1. prosince 1915 z nich potom po absolvování výcvikového kurzu, teoretické i praktické zkoušky, nastoupilo prvních 40.

Od tohoto data tak bylo prvních 40 žen průvodčích zařazeno do stálé služby na vlečných vozech, v prvních několika dnech ještě pod dozorem zkušených mužských průvodčích, později už samostatně. Poprvé byly nasazeny pravděpodobně na linku číslo 2, která tehdy jezdila z Flory na Špejchar.

Na konci války v podniku pracovalo již 375 žen průvodčích, protože ale po jejím skončení bylo potřeba vrátit do služby muže, kterým skončila vojenská služba, byly všechny tyto ženy k 1. dubnu 1920 propuštěny. Celé zbývající meziválečné období se tedy opět obešlo bez ženského elementu mezi provozními pracovníky.

Ženy se v pražském tramvajovém provozu znovu objevily až s příchodem další války – druhé světové – v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1 377. Na rozdíl od konce první světové války už tentokrát ženy ze služby průvodčích nezmizely. A když se v Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy T1, stal se z fyzického hlediska lehčím i výkon služby řidiče. Ženy se tak objevily i u řídicího pultu.

Přestože ženy v poválečném období významným způsobem pomáhaly v městské hromadné dopravě, přetrvával u DPP velký nedostatek pracovních sil. To vedlo od roku 1961 k postupnému zavádění takzvaného samoobslužného provozu, tj. bez průvodčích v motorových vozech starých tramvajových vlaků a od roku 1972 postupně i u tramvajových vlaků 2 x T3. Jednoslužný provoz bez průvodčích se již od roku 1960 začal objevovat na některých autobusových linkách.

V autobusech zanikla funkce průvodčích 5. dubna 1971 v denním provozu a 1. října. 1971 v nočním provozu. V trolejbusech sloužili průvodčí až do zrušení trolejbusového provozu – naposledy 15. října 1972. V tramvajovém provozu zanikla funkce průvodčích v souvislosti se zavedením mechanizovaného odbavování cestujících 9. května 1974, tedy v den, kdy v Praze zahájilo provoz metro, a skončil provoz starých dvounápravových tramvají.

V současné době zaměstnává DPP celkem 1 658 žen, které tvoří zhruba 15 procent zaměstnanců, z toho například 232 řidiček tramvaje, 57 řidiček autobusů a 5 revizorek.


Autor: Lucie Rychlá

Praha 4: Veřejné setkání k parkování v Horní ulici a jejím okolí

26. února 2024 v 17:02

Veřejné setkání k řešení dopravy v klidu v Horní ulici a jejím okolí se uskuteční v úterý 27. února od 18:30 hodin v jídelně ZŠ Mendíků.

Praha 14: Postupné uzavření Hloubětínské ulice

26. února 2024 v 09:34

Od 4. března do 31. října bude postupně uzavírána Hloubětínská ulice. Důvodem je rekonstrukce vodovodního řadu a kanalizace. Uzavírky budou celkem čtyři.

Prahu 14 v březnu čekají hned dvě dopravní omezení

23. února 2024 ve 13:40

Chlumeckou ulici v Praze 14 čekají hned dvě dopravní omezení. První souvisí se zatěžkávací zkouškou na nově stavěné lávce nad Chlumeckou ulicí a proběhne v termínu od 29. února do 1. března 2024. Uzavřené budou levé jízdní pruhy v obou směrech.

Demolice zavřené části Libeňského mostu začne zhruba za dva měsíce

21. února 2024 ve 13:35

Silničáři začnou bourat nyní uzavřenou část pražského Libeňského mostu blíže k Palmovce na přelomu letošního dubna a května. Do konce února přeloží inženýrské sítě a rovněž začnou v této části odstraňovat tramvajové koleje. Na úterním jednání výboru pro dopravu pražského magistrátu to řekl...

Flixbus kvůli blokádě přesune autobusy z hlavního nádraží na Florenc

18. února 2024 v 10:31

Autobusový dopravce Flixbus v pondělí v souvislosti s pražskou blokádou zemědělců přesune odjezdy autobusů ze zastávky u hlavního nádraží na autobusové nádraží Florenc. Dopravce podle mluvčího Tomáše Beránka pro řidiče vytipoval několik objízdných tras, autobusy se budou magistrále vyhýbat....

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok je pro auta uzavřen

17. února 2024 v 15:13

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok na Jenerálce je v havarijním stavu. Odhalil to posudek Kloknerova ústavu. Důvodem je významné podemletí obou jeho opěr.

Další články
Nahoru