Dnes Pátek - oblacno 12°C
Zítra Sobota - oblacno 13°C
Pátek 23. 4. 2021
Svátek má Vojtěch
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Ženy po odchodu mužů do války zachraňovaly MHD. O jakou pozici se mzdou 30 haléřů měly velký zájem?
Průvodčí ve vozovně Strašnice kolem 1916. Foto: archiv DPP

Ženy po odchodu mužů do války zachraňovaly MHD. O jakou pozici se mzdou 30 haléřů měly velký zájem?

Dnes je to přesně 105 let od okamžiku, kdy se v řadách zaměstnanců zabezpečujících provoz městské hromadné dopravy v Praze objevily ženy. První průvodčí tramvaje nastoupily tehdy do svého zaměstnání 1. prosince 1915, kdy byly zařazeny do stálé služby na vlečných vozech. 

Tehdejším Elektrickým podnikům královského hlavního města Prahy, předchůdci pražského dopravního podniku (DPP), pomohly v období první světové války nahradit muže, kteří museli narukovat na frontu. V současnosti tvoří ženy zhruba 15 procent z celkového počtu zaměstnanců DPP.

Vypuknutí první světové války přineslo pražské tramvajové dopravě mnoho těžkostí. Důležitost tramvají přitom v období první světové války ještě stoupla – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k přepravě raněných, k rozvozu potravin po městě a k odvozu komunálního odpadu na skládku.

Tehdejší pražský dopravní podnik se v období první světové války potýkal s nedostatkem personálu – především v provozu tramvají. Mnoho provozního personálu muselo narukovat na frontu, a proto se nedostávalo pracovních sil. Řidiče tak nahrazovali zámečníci z dílen vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají.

I tak ale stále chyběli zaměstnanci potřební k jejich každodennímu provozu, především průvodčí. Tato profese u pražských elektrických podniků byla konkrétně pojmenována „řidič-průvodčí“ a byla od počátku provozu výlučnou doménou mužů.

„Mnoho řidičů a průvodčích během válečného období stále scházelo, a tak vedení Elektrických podniků zjišťovalo, jaké jsou zkušenosti jinde. Pražský dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy. Například ve Vídni, kde bylo z tramvajového provozu na frontu odvedeno 800 mužů, bylo již v červnu 1915 přijato na místa průvodčích 400 žen a dívek. A připravovalo se přijetí dalších,“ řekl Pavel Fojtík, historik pražské MHD.

Práce průvodčích na začátku 20. století nebyla jednoduchá. Zaměstnanci museli celou dobu stát, přičemž směny byly dlouhé, šlo tedy o práci náročnou především po fyzické stránce. I tak v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na jehož základě mělo být přijato 10 až 12 žen ve věku 20 až 30 let, s ukončenou obecnou školou a s dobrou znalostí pražského místopisu. Ty měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat 30 haléřů za hodinu.

Zájem o práci předčil všechna očekávání – přihlásilo se 460 zájemkyň, v mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. Dne 1. prosince 1915 z nich potom po absolvování výcvikového kurzu, teoretické i praktické zkoušky, nastoupilo prvních 40.

Od tohoto data tak bylo prvních 40 žen průvodčích zařazeno do stálé služby na vlečných vozech, v prvních několika dnech ještě pod dozorem zkušených mužských průvodčích, později už samostatně. Poprvé byly nasazeny pravděpodobně na linku číslo 2, která tehdy jezdila z Flory na Špejchar.

Na konci války v podniku pracovalo již 375 žen průvodčích, protože ale po jejím skončení bylo potřeba vrátit do služby muže, kterým skončila vojenská služba, byly všechny tyto ženy k 1. dubnu 1920 propuštěny. Celé zbývající meziválečné období se tedy opět obešlo bez ženského elementu mezi provozními pracovníky.

Ženy se v pražském tramvajovém provozu znovu objevily až s příchodem další války – druhé světové – v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1 377. Na rozdíl od konce první světové války už tentokrát ženy ze služby průvodčích nezmizely. A když se v Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy T1, stal se z fyzického hlediska lehčím i výkon služby řidiče. Ženy se tak objevily i u řídicího pultu.

Přestože ženy v poválečném období významným způsobem pomáhaly v městské hromadné dopravě, přetrvával u DPP velký nedostatek pracovních sil. To vedlo od roku 1961 k postupnému zavádění takzvaného samoobslužného provozu, tj. bez průvodčích v motorových vozech starých tramvajových vlaků a od roku 1972 postupně i u tramvajových vlaků 2 x T3. Jednoslužný provoz bez průvodčích se již od roku 1960 začal objevovat na některých autobusových linkách.

V autobusech zanikla funkce průvodčích 5. dubna 1971 v denním provozu a 1. října. 1971 v nočním provozu. V trolejbusech sloužili průvodčí až do zrušení trolejbusového provozu – naposledy 15. října 1972. V tramvajovém provozu zanikla funkce průvodčích v souvislosti se zavedením mechanizovaného odbavování cestujících 9. května 1974, tedy v den, kdy v Praze zahájilo provoz metro, a skončil provoz starých dvounápravových tramvají.

V současné době zaměstnává DPP celkem 1 658 žen, které tvoří zhruba 15 procent zaměstnanců, z toho například 232 řidiček tramvaje, 57 řidiček autobusů a 5 revizorek.


Autor: Lucie Rychlá

Koněvova ulice bude uzavřena

Dnes v 06:51

Od pondělí 26. dubna do středy 4. července odstartuje druhá etapa rekonstrukce Koněvovy ulice. Dojde ke kompletní oboustranné uzavírce v úseku Rokycanova-Černínova pro veškerou dopravu.

Noční provoz v Těšnovském tunelu bude omezen

20. dubna 2021 v 10:03

Od 26. dubna do 27. dubna v noci od 23 do 5 hodin bude uzavřen tubus VODA ( směr centrum) a druhý tubus bude obousměrný.

Zlíchovský tunel bude v noci uzavírán

19. dubna 2021 v 10:11

Od 19. dubna do 20. dubna v noci od 23 do 5 hodin bude uzavřen západní tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

Letenský tunel bude tři noci uzavřen

17. dubna 2021 v 09:39

Z důvodu pravidelné údržby technologie bude Letenský tunel od 20. dubna do 23. dubna vždy od 23 do 5 hodin uzavřen.

Pokračuje rekonstrukce Štěrboholské spojky

16. dubna 2021 ve 21:44

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 24. dubna další etapu rekonstrukce Štěrboholské spojky, jedné z radiál Městského okruhu na východě Prahy.

Sezonní vlaky z Prahy do středních Čech vyjedou v sobotu

15. dubna 2021 ve 12:07

V sobotu 17. dubna vyjedou po delší zimní přestávce opět sezonní víkendové rekreační vlaky PID dopravců České dráhy a KŽC Doprava, které spojují metropoli s turisticky atraktivními lokalitami středních Čech i sousedních krajů. 

Další články
Nahoru