
Železobetonový Jiráskův most přes Vltavu tramvajové koleje minuly
26. října 2023 10:26
Ty jsou pojmenovány po Dienzenhoferově barokním pavilonu, který stával v místech vyústění mostu. Most byl postaven v letech 1929 až 1931 podle projektu, který společně navrhli inženýr František Mencl a architekt Vlastimil Hofman.
Jeho úkolem bylo odlehčit přetíženému Palackého mostu, původně se počítalo i s kolejovou dopravou, která však nakonec přes tento most zavedena nebyla. Železobetonový most se šesti oblouky, dlouhý něco málo přes 310 metrů a široký jedenadvacet metrů, představuje velmi kvalitní dílo stavitelů mezi dvěma světovými válkami. Částečně jednosměrně byl otevřen v prosinci 1931. V letech 1940 až 1945 se nazýval Dientzenhoferův most.
Nejnovějším přemostěním Vltavy přes celou její délku je Štvanická lávka, otevřená letos v červenci. Propojila Holešovice a Karlín a usnadňuje pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice, je dalším propojením mezi sedmou a osmou městskou částí. Předtím přibyla nová Trojská lávka, zprovozněná v říjnu 2020.
Ta nahradila svou předchůdkyni, otevřenou v červenci 1984, která do svého zřícení v prosinci 2017 spojovala Císařský ostrov a Troju nedaleko zoo. Jedenadvacátým přemostěním Vltavy pak bude Dvorecký most za více než miliardu korun, který spojí Prahu 4 a 5. Jeho stavba začala v září 2022, most pro tramvaje, autobusy, cyklisty, pěší nebo záchranáře má být hotový roce 2025.