Železniční úsek mezi vinohradským tunelem a mostem na Výtoni bude tříkolejný
22. srpna 2024 15:51
Vytížený traťový úsek mezi stanicemi Praha hl. n. a Praha-Smíchov denně využívá přes 200 dálkových i regionálních vlaků. V budoucnu se počítá s přidáním dalších spojů. V plánu je například vznik nové linky S71 z Radotína přes Krč a Zahradní Město do Běchovic.
Aktuálně je trať výrazně omezena kvůli špatnému stavu výtoňského mostu, po kterém v jeden moment může projíždět pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.
„Správa železnic počítá s tříkolejnou tratí také na samotném výtoňském mostě. Tři koleje pak budou využitelné ve výrazně delším úseku než dnes,“ sdělila Eberl Friebová.
Vedle zvýšení kapacity osobní dopravy bude podle ní rekonstrukce znamenat také zásadní zlepšení úrovně bydlení v nejbližším okolí. „Nová trať bude méně hlučná a sníží se i vibrace,“ sdělila.Stavbaři rozšíří několik podchodů pod tratí, současně přesunou výhybky pod Nuselským mostem směrem k ulici Na Folimance.
Vítěz výběrového řízení vypracuje dokumentaci pro povolení záměru a pro provádění stavby. Celková výše nákladů bude známa po dokončení projektové dokumentace.
Na rozšíření trati má navázat nový most, který má podle plánů SŽ na stávajících pilířích nahradit nynější konstrukci z přelomu 19. a 20. století. Organizace aktuálně hledá projektanty, stavět chce v letech 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun.
Původní konstrukce, která je památkově chráněná, by se měla přesunout na nové místo mezi Modřany a Velkou Chuchlí, kde by sloužila chodcům a cyklistům. Plány SŽ ohledně výtoňského mostu čelí dlouhodobě kritice ze strany památkářů, městských částí a občanských spolků.