Železniční most – krásná a důležitá dopravní stavba
11. srpna 2013 10:48
Most byl postaven v letech 1871 až 1872 jako součást takzvané Pražské spojovací dráhy. Ta vedla ze smíchovského nádraží až na hlavní nádraží a Hrabovku. Na jednokolejném ocelovém mostu, který zhotovila Harkortova mostovna v Duisburgu, jezdily zpočátku pouze nákladní vlaky.
S rostoucími požadavky na dopravu přestával železniční most ke konci 19. století kapacitně stačit. Proto začala v roce 1900 stavba nového mostu. V korytě Vltavy byly vybudovány nové pilíře, aby vlaky mohli jezdit po dvou kolejích. Výstavba trvala jen rok, provoz na starém mostě se nezastavil.
Výluka trvala na podzim roku 1901 jen 36 hodin, během kterých dělníci vyměnili starý most za nový, který byl již připraven na lešení pod vyšehradskou skálou. Tento pozoruhodný a technicky poměrně náročný manévr se stal zajímavou a velmi sledovanou podívanou, které se zúčastnily davy Pražanů. Již v noci z 1. na 2. října 1901 projely po dvoukolejném mostě v obou směrech první vlaky.
V průběhu desítek let procházel most různými opravami a také se dočkal opakovaných nátěrů. V současnosti je železniční most vzhledem k rozvoji městské a příměstské dopravy velmi vytížen. Vede přes něj jedna z nejvyužívanějších vlakových linek S 7 z Úval až do Berouna.