Dnes Sobota - mlha 13°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 14°C
Sobota 12. 10. 2024
Svátek má Marcel
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Železniční Branický most byl otevřen před 60 lety, nyní se rekonstruuje
Takto bude vypadat Branický most po rekonstrukci, která by měla skončit příští rok. Vizualizace: Správa železnic

Železniční Branický most byl otevřen před 60 lety, nyní se rekonstruuje

Mnoho právníků, filozofů, lékařů, učitelů, úředníků a dalších příslušníků inteligence stavělo v první polovině 50. let 20. století železniční most v pražském Braníku. Tehdy vládnoucí komunistický režim totiž poslal do dělnických a pomocných profesí vzdělané lidi, které označil za třídní nepřátele. „Pracovali tu většinou samí nováčci," napsal k tomu již v roce 1955 v knize Splněné sny technik a publicista Jiří Streit. Přes 900 metrů dlouhý Branický most, lidově zvaný „most inteligence", byl otevřen před 60 lety, 30. května 1964.

V roce 2015 proběhla oprava mostu, při níž byla obnovena hydroizolace a sanovány mostní oblouky. Velká rekonstrukce mostu mezi stanicemi Radotín a Krč, při které se mimo jiné přidá druhá kolej, pak začala v červenci 2023.

Celkově by rekonstrukce za 2,7 miliardy korun měla trvat 19 měsíců. Jejím hlavním důvodem je především zkapacitnění pro potřeby objízdné trasy osobní dopravy v době, kdy dojde ke stavbě nového či rekonstrukci stávajícího železničního mostu na Výtoni, a v brzké budoucnosti využití také pro osobní dopravu.

Most, který byl oficiálně pojmenován jako Branický most až v roce 1969, nebyl nikdy dostavěn. Měl přitom sloužit pro odvedení nákladní dopravy z trati od Plzně mimo centrum Prahy na pravý břeh Vltavy, konkrétně přes Krč na vršovické nádraží. Most, kde je nyní pouze jedna kolej (ač byl postaven pro dvě), tak zůstal prakticky celých 60 let bez výrazného použití.

Most má kromě zmíněných zvláštností při výstavbě či využívání i další zajímavosti. Je jen o pouhých 200 metrů kratší než nejdelší železniční most v ČR, Negrelliho viadukt (měří 910 metrů, viadukt pak má 1110 metrů), jeho půdorys je dvakrát zakřiven, takže trochu připomíná písmeno „s", a dříve se o jeho „lehkosti" literatura někdy vyjadřovala jako o „křídlech letícího racka".

Železobetonový železniční most je součástí jižní traťové spojky. Kromě Vltavy přemosťuje i Strakonickou a Modřanskou silnici, železniční tratě do Plzně a do Vraného nad Vltavou či tramvajovou trať do Modřan.

Most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je šest metrů a celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů. Chodník pro pěší je umístěn uprostřed mezi kolejišti.

Na mostě byla původně umístěna i druhá kolej, poté ale byla zrušena, protože navazující tunel nad Malou Chuchlí byl dokončen pouze jako jednokolejný. Při stavbě tunelu se totiž ukázalo, že skála nemá dostatečnou pevnost pro udržení dvoukolejného tunelu.

Myšlenka na podobný železniční obchvat Prahy pro nákladní dopravu se objevovala již začátkem 20. století. První reálné návrhy předložil v roce 1920 Josef Kubler, o sedm let později byl předložen „dispoziční plán budoucích železničních úprav v Praze", který podobnou trať zahrnoval. Po druhé světové válce plánovací komise myšlence nepřála, ale na jaře 1949 se najednou začalo stavět. Je možné, že ukvapené zahájení výstavby bylo vyvoláno potřebou urychleně najít práci pro vzdělance odsunuté do dělnických profesí.

Projekt mostu, který vypracoval Jiří Klimeš, pak vznikal až v době, kdy se již stavělo. Stavba oblouků začala v roce 1952 a v roce 1955 byly úspěšně provedeny zatěžkávací zkoušky. Doprava na mostě byla zahájena ale až v sobotu 30. května 1964 při zprovoznění celé železniční jižní spojky. Do té doby most sloužil statickým zkouškám různých typů lokomotiv.

 


Autor: ČTK

Kvůli derby budou rychlíky zastavovat v Edenu

6. října 2024 v 06:19

České dráhy (ČD) v neděli 6. října posílí své vlakové spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:30 hodin odehrávat zápas fotbalové ligy mezi SK Slavia Praha a AC Sparta Praha. Informoval o tom mluvčí ČD Filip Medelský.

Pojištění elektromobilů nabízí specifické výhody

2. října 2024 ve 20:42

Kooperativa od začátku října nabízí nové pojištění, speciálně připravené pro elektromobily. Je určeno pro vozidla s pohonem čistě na elektřinu, ne tedy hybridy nebo plug-in hybridní vozidla a platí po celé Evropě.

Další články
Nahoru