dnes
Čtvrtek - skorojasno
10°C
zítra
Pátek - zatazeno
13°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
9°C
Železnice z centra na letiště možná povede na území Prahy 6 pod zemí
Součástí modernizované trati bude estakáda Bubny - Výstaviště. Dále ve směru z centra se na území Prahy 6 trať ponoří pod zem. Vizualizace: SŽDC

Železnice z centra na letiště možná povede na území Prahy 6 pod zemí

Vedení Prahy 6 se podle svých slov dohodlo se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), že modernizovaná dráha z centra Prahy do Kladna (s odbočkou na ruzyňské Letiště Václava Havla) povede na území „šestky“ pod povrchem. SŽDC jako investor stavby původně počítala, že úsek mezi Dejvicemi a Veleslavínem bude veden tunelem jen částečně. Nyní prověří možnost vést modernizované železniční spojení mezi Dejvicemi a Veleslavínem v podzemí. Variantu dvou ražených tunelů pro každou kolej, bude ale ještě nutné důkladně posoudit, zatím jde jen o teoretickou možnost. ČTK to řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. 

„Praha 6 dlouhodobě a konzistentně požaduje podpovrchové vedení připravované železniční trati v úseku mezi Dejvicemi a Nádražím Veleslavínem,“ uvedl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.

Aktuální studie proveditelnosti plně podzemní varianty, kterou představila SŽDC, počítá podle Koláře se zbrusu novým postupem formou raženého tunelu. Navrhovaná technologie ražby, jež se užívá při výstavbě stanic metra, bude podle vedení radnice ve střešovickém křídovém masivu technicky nejefektivnější, ekonomicky nejvýhodnější a ekologicky nejšetrnější.

„Vše je otázkou dalších jednání, ale požadovaná cyklostezka v původní stopě Buštěhradské dráhy je zase o krok blíže realitě,“ kvitoval záměr zástupce starosty Martin Polách, zodpovědný za oblast dopravy a strategického rozvoje.

Podle Ptačinského je ale ohledně podpovrchové varianty na místě zatím spíše opatrný optimismus. K realizaci bude potřeba provést řadu průzkumů a získat povolení. Nutný bude například geologický posudek, zda je možné v uvedené trase dolovat. Zatím rovněž schází územní rozhodnutí a ekonomické zhodnocení projektu.

Rada městské části Praha 6 nicméně na svém včerejším uvedenou variantu jednomyslně schválila. Komise strategického rozvoje ji už dříve rovněž podpořila. Usnesení tak nyní musí ještě schválit na svém nejbližším jednání zastupitelstvo.

Stavba by měla být hotova v roce 2023. S náklady se počítá mezi 18 a 22 miliardami korun. Varianta plně zahloubené dráhy na území Prahy 6 by znamenala navýšení o více než tři miliardy korun.


Další články
Nahoru