dnes
Čtvrtek - zatazeno
11°C
zítra
Pátek - polojasno
13°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
8°C
Zelení se nažerou a Vlasta zůstane celá? Pražští radní schválili přípravu variantní trasy okruhu
Výjezd ze Strahovsého tunelu, který je součástí Městského okruhu. Foto: archiv

Zelení se nažerou a Vlasta zůstane celá? Pražští radní schválili přípravu variantní trasy okruhu

Praha rozhodla o přípravě studie alternativního vedení městského okruhu. Včera to schválili radní. ČSSD a ANO původně chtěly rovnou rozhodnout o trase počítající s několika tunely, zástupci Trojkoalice a zejména Zelených však požadovali rozpracování alternativy, vedené z větší části nad povrchem. Studie variantního trasování bude hotova nejdříve za rok. I přes to včera radní zároveň schválili přípravu změny územního plánu, která počítá s původní trasou s pracovním názvem Vlasta.

Zakázku na zpracování studie alternativní trasy zadá magistrátní odbor strategických investic na základě podkladů od městského Institutu plánování a rozvoje (IPR). Zadání má být hotovo do konce srpna, po výběru dodavatele se doba zpracování odhaduje na devět až 12 měsíců.

Studie bude zahrnovat návrh variantního řešení včetně případných podvariant, zhodnocení dopravních kapacit na základě modelů a ekonomické a enviromentální vyhodnocení stavby. Cílem je připravit dokumentaci v takové podrobnosti a rozsahu, aby byla srovnatelná s podpovrchovou variantou, která již má platné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).

I když dnes radní souhlasili s vypracováním studie alternativního vedení okruhu, zároveň schválili zahájení přípravy změny územního plánu, která počítá s původní trasou pod povrchem. Změnu musí ještě schválit zastupitelé, pokud by se tak stalo, příprava může trvat až tři roky. Podle náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) se proto příprava studie alternativní trasy bez problémů stihne. „Myslím si, že tam není žádný problém,“ uvedla.

Variantní trasa, prosazovaná Trojkoalicí, vychází ze staršího návrhu IPR a místo vybudování jedné velkokapacitní komunikace počítá s vedením dopravy po dvou trasách, které už existují. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi. Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek o délce zhruba 3,5 kilometru, zahrnující nový tunel. Zvažuje se i zahloubení ulice v Holešovičkách, které primárně nesouvisí s městským okruhem, ale s potřebou snížit dopravu, zatěžující obytnou zástavbu.

ODS: Nepotřebujeme další a další studie

Podle varianty ANO a ČSSD by asi desetikilometrová trasa vedla z Pelc-Tyrolky přes Balabenku do Štěrbohol. Skládala by se ze tří úseků, prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde mají být dva tunely. Druhý úsek mezi Balabenkou a Štěrboholskou by měl jeden tunel a třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam by tunel měřil 865 metrů.

Dnešní rozhodnutí radních kritizuje pražská ODS, která podporuje zahájení dostavby okruhu ve stávající variantě. „Nepotřebujeme další a další studie, potřebujeme konečně začít stavět," uvedl předseda pražských občanských demokratů Filip Humplík. Dodal, že zadání nové studie je podle něj jen produktem vnitřních hádek v magistrátní koalici.

Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.


Další články
Nahoru