dnes
Sobota - oblacno
3°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
2°C
Zdražování v MHD: jízdné do voleb ne, pokuty možná ano
Pražská MHD. Ilustrační foto: archiv

Zdražování v MHD: jízdné do voleb ne, pokuty možná ano

Ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, prosazený v Praze vládnoucí TOP 09, přišel s nápadem zvýšit pokuty za jízdu načerno v MHD. Jak se na to dívají pražští politici? Zastupitel ČSSD je ochoten diskutovat, zastupitelce KSČM přijde současná výše pokut dostatečná, zastupitelka ODS by navýšení pokládala za výchovné, nezařazený zastupitel to považuje za nekoncepční krok.

Zatímco exředitel dopravního podniku Milan Křístek hovořil o možném zdražování jízdného v pražské MHD, jeho nástupce Jaroslav Ďuriš nevylučuje, že by se od příštího roku mohly zvýšit pokuty za jízdu načerno – z dnešních 1000 na 1500 korun, při zaplacení na místě z 800 na 1000 korun.

Ve vedení města, díky kterému Ďuriš v pozici ředitele dopravního podniku je, stojí TOP 09. Zastupitelé by se navíc měli brzy věnovat i rozpočtu na příští rok. Jak se na nápad zvýšení cen pokut dívají zástupci dalších radničních stran?

Poche (ČSSD): Diskusi o zvyšování se nebráníme

Anketa

Schvalujete záměr zvýšit pokuty za jízdu načerno?

75%
(75%)
25%
(25%)
„S TOP 09 jsme vyvolali jednání o tom, že v tomto volebním období nedojde ke změně tarifní politiky Dopravního podniku Praha směrem k cenám MHD. Zástupci TOP 09 nám řekli, že to hodlají dodržet,“ řekl zastupitel Miroslav Poche (ČSSD). Jinými slovy: jízdné se zdražovat do voleb, které se konají za rok na podzim, nebude. Sociální demokracie a „topka“ mají totiž v pražském zastupitelstvu pohodlnou většinu.

To současná výše pokut se možná v následujících měsících změní.„Diskusi o případném zvyšování pokut se nebráníme, asi je dobré je zvyšovat. Zároveň si ale musíme uvědomit, že to zcela jistě nevyřeší finanční situaci dopravního podniku,“ dodal Poche.

Semelová (KSČM): Výše pokut je dostatečná

Zásadně proti zdražování jízdného je KSČM. „Jsme pro podporu veřejné hromadné dopravy a její co možná nejvyšší dostupnost všem občanům i návštěvníkům hlavního města,“ uvedla komunistická zastupitelka Marta Semelová.

Zdražením by se podle ní dosáhlo jedině toho, že by došlo k navýšení individuální automobilové dopravy, a tím ke zhoršení dopravní situace i životního prostředí v metropoli. Zároveň by to podle ní přineslo další finanční zátěž mnoha rodinám i jednotlivcům. „Myslím si, že současná výše pokut je dostatečná,“ reagovala Semelová na aktuální návrh.

Kousalíková (ODS): Navýšení by bylo výchovné

Starostka Prahy 6 a pražská zastupitelka Marie Kousalíková (ODS), která nedávno rezignovala z dozorčí rady dopravního podniku, považuje případné zvýšení pokut za lepší variantu než navyšování jízdného. „Bylo by to výchovné. Lidé si mají kupovat jízdenky nebo mají mít tramvajenky. Když jezdí načerno, měli by za to pykat. Pokuty v zahraničí jsou vyšší než u nás,“ řekla.

Jak se na návrhy dívá politolog Jiří Pehe? Je to populismus? „Neznám logiku celé věci. Nicméně, v atmosféře nejrůznějších sporů kolem jízdného, které se týkaly i možných tunelů, kdy z každé jízdenky asi 17 haléřů putovalo bůhví kam, prostě není momentálně populární zvyšovat jízdné,“ uvedl.

„Město tedy vcelku logicky volí metodu, která je přece jen průhlednější. Navíc se zdá, že se na tom nějaké peníze pro Prahu dají vydělat. Množství lidí, kteří jezdí načerno, asi není úplně malé,“ dodal.

Zoufalík: Nekoncepční kroky nepomohou

Nekoncepčnost v řízení dopravního podniku naopak spatřuje starosta Prahy 10 a nezařazený zastupitel Bohumil Zoufalík. „Důkazem je, že za tři roky je tam šestý ředitel. Rukojmím nekoncepčnosti se stávají Pražané. Vyzval jsem primátora Hudečka, aby to okamžitě řešil, aby svolal na říjen zastupitelstvo. Neučinil to,“ uvedl.

„Byl bych rád, aby někdo nekoncepční kroky zastavil a předložil koncepční materiál o řízení a dalším rozvoji podniku na nejméně rok dopředu, i na další léta. To se neděje, dopravní podnik se dostává do finančních potíží, hledá se, jak to hradit. Žádný dílčí krok, ani ten, kterým se chtějí zalíbit, nemůže situaci vyřešit,“ dodal. Podle něj selhalo toto i minulé vedení města.

Upozornil ještě na jeden nápad současného ředitele dopravního podniku. „Asi po dvou dnech ve funkci navrhl zpoplatnit jízdné pro nejstarší seniory a děti. Byl jsem zásadně proti. Od tohoto nápadu naštěstí upustil,“ uzavřel Zoufalík.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru