
Závod 1000 mil československých láká nejen na historická auta, ale i módu
Na startu nebudou ani letos chybět originály, které jely 1000 mil československých ve třicátých letech minulého století. Premiérově se představí například Praga Piccolo, která startovala v roce 1934. V jubilejním roce jsme zařadili také samostatnou kategorii automobilky Škoda,“ uvedl Patočka.
Start 1000 mil československých 2025 proběhne ve čtvrtek 12. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR ráno mezi šestou a osmou hodinou ranní.
Ale již středeční odpoledne, kdy se ulice postupně mění v závodní depo, stojí za návštěvu. „Díky podpoře městské části Praha 1 je zahájení 1000 mil československých akcí pro širokou veřejnost,“ pokračoval Patočka.
Po 13. hodině přijíždějí první soutěžní automobily k technické přejímce. Pro diváky bude připraven bohatý doprovodný program, živá dobová hudba, dobová módní přehlídka, stánky ŠKODA i Autoklubu ČR a další. Ozdobou programu bude přehlídka unikátních modelů dobového oblečení. Přehlídku s názvem „Móda s vůní benzínu (1885–1939)“ chystá Salon první republiky. Pro děti i dospělé budou připraveny soutěže s tématikou motorismu a pravidel silničního provozu hrou. Středeční program před Autoklubem ČR bude trvat do 17 hodin.
V sobotu 14. června mezi 17. a 19. hodinou vyvrcholí soutěž 1000 mil československých 2025 před budovou Národního technického muzea v Praze 7 na Letné, kde vozy projedou cílovou rovinkou.
„Rád bych pozval veřejnost na sobotu 14. června k Národnímu technickému muzeu, kde velkolepá motoristická soutěž vyvrcholí. Do 16 hodin budou otevřeny expozice muzea a v Dopravní hale si můžete prohlédnout mnoho cenných historických vozů včetně sportovního automobilu Jawa 750, který byl v roce 1935 postaven právě pro závod 1000 mil československých. Letošní vzpomínkové jízdy se zúčastní tři vozy ze sbírky NTM – Jawa Minor z 1939 s dámskou posádkou vyjede pod startovním číslem 1, další kolegové pojedou ve vozech Aero 50 HP z 1938 a Aero 662 z roku 1931, “ sdělil generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Historie a současnost závodu
Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát.
Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem.