
Zástupci vedení Prahy 6 a Středočeského kraje se neshodnou na řešení husté dopravy
29. dubna 2024 13:06
Během několika měsíců by měly v Praze 6 začít vyhrazené pruhy pro autobusy platit i na křižovatkách a po celý den. Nový buspruh má přibýt v Karlovarské ulici v úseku mezi sjezdem z D6 a Slánskou ulicí. Pokud posílení preference autobusů nezabere, městská část chce se zácpami v rezidenčních čtvrtích bojovat s pomocí úprav intervalů na semaforech.
Tedy se o ně alespoň zasazovat, protože sama o nich rozhodnout nemůže. Sdělil to radní Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), podle kterého je cílem plánovaných opatření dostat dojíždějící z aut do veřejné dopravy. Ani o pruzích nerozhoduje radnice, ale má je údajně předjednané s vedením metropole, Ropidem i TSK.
Zmínka o takzvaných světelných závorách, jak se úpravě intervalů na semaforech také říká, vedla minulý týden k reakci radu Středočeského kraje, která přijala usnesení, kterým se proti návrhu Prahy 6 vymezila. Navrhovaná opatření by dle krajské rady zásadně zkomplikovala dopravní situaci a cestování statisícům Středočechů, kteří do hlavního města denně dojíždí.
„Ostře se ohrazujeme proti návrhu Prahy 6, která plánuje dle sdělení svých představitelů zavést razantní omezení pro automobilovou dopravu na příjezdech ze Středočeského kraje do Prahy 6 a zásadně tak zkomplikovat situaci všem Středočechům. Současně stojíme na straně obcí, jelikož není možné problém městské části jednostranně přenášet do kraje,“ uvedl středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).Radní podotkl, že Praha 6 desítky let blokuje výstavbu moderní rychlodráhy na Kladno. „Současně je to opět Praha 6, která oponuje záměru Středočeského kraje stavět tramvajovou trať na Velké Přílepy a další pražská část Suchdol desetiletí blokuje výstavbu severozápadní části Pražského okruhu,“ řekl.
„Je to nesmysl. Praha 6 podporuje výstavbu modernizace trati Praha – Kladno dlouhodobě a kontinuálně. Za blokování nelze považovat ani to, že v rámci přípravy projektu probíhá participace s veřejností. Pomáháme tím Správě železnic získávat zpětnou vazbu a podněty, které jsou často akceptovány, zapracovávány a posouvají projekt dopředu,“ reagoval dnes Hrubeš.
„O projektu tramvajové trati na Velké Přílepy jsme v Praze 6 ještě neslyšeli, a překvapivě o něm neslyšela ani starostka Velkých Přílep. Ale na základě telefonátu s paní starostkou, jak Praha 6, tak Velké Přílepy jsou pro tramvajové propojení. Proto budeme oba rádi, když nás s ,tajemným´ projektem Středočeský kraj seznámí,“ pokračoval radní Prahy 6.
Městská část podle něj dlouhodobě podporuje jak modernizaci železniční tratě Praha – Kladno, tak dostavbu silničního okruhu kolem Prahy, což kontinuálně dokazují veřejně dohledatelná programová prohlášení rady městské části, usnesení zastupitelstev i rady.„V případě dostavby Pražského okruhu Praha 6 vždy stála na straně malých obcí, které dostavbu okruhu požadují, a sehrávala roli moderátora v reakci na nesmyslné podmínky MČ Suchdol. Nedostavěná severozápadní část Pražského okruhu je podle Prahy 6 klíčovým prvkem k řešení eskalujícího dopravního problému a zaslouží si ze strany státu naprostou prioritu,“ sdělil.
Praha 6 podle radního ze strany Středočeského kraje postrádá jakékoliv aktivity, které by městským částem a obcím na hranici se severozápadní částí středních Čech a Prahy pomohly. „Budeme tlačit na stavby P+R parkovišť na Dlouhé míli, v Suchdole a v Horoměřicích,“ doplňuje Hrubeš.
Podle Boreckého je navrhované řešení ze strany Prahy 6 nepředstavitelné a je příkladem toho nejhoršího NIMBY v praxi (z anglického „ne za mým dvorkem“, pozn. aut.). „Nebo opravdu chtějí představitelé Prahy, abychom začali pro její obyvatele uzavírat části Středočeského kraje? Asi všichni soudní vidí, že je to nesmysl,“ řekl.