
Zaplavení metra při povodních v roce 2002 připomíná výstava ve stanicích a v muzeu
12. srpna 2022 18:02
Každé ze zasažených stanic je věnován jeden panel, na kterém je chronologicky popsán průběh ničivých povodní v dané stanici doplněný unikátními dobovými fotografiemi.
Ve vestibulech každé z devatenácti tehdy zasažených stanic je jeden panel věnovaný dané stanici. Všech 19 panelů je současně k vidění v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice.
Povodeň, která v srpnu 2002 postihla Prahu, byla svým rozsahem, průtokem a důsledky nejničivější v novodobé historii města. Prahu před dvaceti lety zaplavila voda až po místa, kde ji nikdo nečekal.
Z infrastruktury veřejné dopravy voda postupně zaplavila zejména 19 stanic metra v centrální části Prahy, pod vodou zůstaly dokonce i dvě vlakové soupravy metra. Zaplaveny byly tyto stanice Malostranská, Staroměstská, Můstek a Muzeum na lince A, stanice Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek B, Náměstí Republiky, Florenc B, Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Českomoravská a Vysočanská na lince B a stanice Florenc, Vltavská a Nádraží Holešovice na lince C.
I přes tak značný rozsah kalamity metro zůstalo v provozu v okrajových, záplavami nezasažených částech. Mimořádnou organizaci provozu vyžadoval koncový úsek linky B v oblasti Černého Mostu, kde byl udržován ostrovní provoz bez přístupu vlaků do depa a soupravy byly udržovány v koncové stanici Černý most.
Aby se život v Praze úplně nezastavil, došlo k organizaci mimořádně náročné náhradní dopravy, o to komplikovanější, že v prvních dnech povodní byla zavřená i většina pražských mostů přes Vltavu.
Prakticky od 13. srpna do 1. září včetně řídil DPP pražskou veřejnou dopravu pouze dispečersky, protože linkové vedení bylo téměř každý den jiné a někdy se měnilo i několikrát za den.
Když voda opadla, začalo sčítání škod. Povodně v roce 2002 napáchaly škody jen na MHD za 7 miliard korun. V Praze způsobily zkázu za celkem 27 miliard korun.