Dnes Úterý - zatazeno 16°C
Zítra Středa - obcasny-dest 16°C
Úterý 21. 9. 2021
Svátek má Matouš
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Zaplatíte za roční vjezd do části Prahy 36 tisíc korun? Podle opozice větší noční můra, než kdokoli myslel
Doprava na Nuselském mostě, který tvoří hranici mezi druhou a čtvrtou městskou částí. Foto: Karel Netolický

Zaplatíte za roční vjezd do části Prahy 36 tisíc korun? Podle opozice větší noční můra, než kdokoli myslel

Když pražští zastupitelé schválili v květnu klimatický plán na následujících devět let, podpořili tím i zavedení mýta v metropoli za účelem snížení emisí. Od opoziční ODS zazněla silná kritika mýta.

Pokud by byl plán v navrhované podobě realizován, bude od Pražanů nově i po započtení slevy pro rezidenty vybírat mýtný poplatek od 1 250 do 1 500 korun měsíčně, ale jen za předpokladu, že jejich vozidla vjíždějící do nové mýtné zóny v hlavní městě splní nejpřísnější emisní normy EURO 5 a EURO 6. Řidiči se staršími vozy si budou muset sáhnout do kapsy ještě hlouběji, a to až 2500 korun měsíčně.

„Pro Pražany je to ještě větší noční můra, než kdokoli dosud myslel. To je také důvod, proč Piráti s koalicí před Pražany i mimopražskými řidiči ceník mýtného dlouhodobě tají. Vyzýváme proto koalici ke zřízení pracovní skupiny napříč politickými stranami, která se mýtem bude transparentně zabývat, aby se Pražané konečně dozvěděli, kolik je nová daň bude stát a co jim hrozí,“ uvedla zastupitelka ODS Alexandra Udženija.

Pražská ODS označila za drzost po řidičích chtít vybírat mýtný poplatek, aniž by byly dostavěny okruhy a objízdné komunikace, které by řidičům umožnily nově zřizovanou mýtnou zónu v širším centru města o rozloze 10 kilometrů čtverečních objet.

Podle zdrojů ODS koalice počítá s jednou ze tří variant pražského mýtného systému, která zahrnuje Prahu 1 a část Prahy 2 a Prahy 5. Součástí placené zóny má být i severojižní magistrála. Obyvatelé Prahy i mimopražští řidiči by za každé překročení hranice placené zóny platili mýtný poplatek v základní sazbě 120 korun, počítá se ale ještě s přirážkou podle emisní normy vozidla se spalovacím motorem.

Podle toho, zda jsou řidiči rezidenty, či nikoliv, by pak měli nárok na slevu z poplatku. Ušetřeni od poplatků, ale nebudou ani vozidla na alternativní paliva.

Anketa

Jste pro zavedení mýta v Praze?

12.8%
(12.8%)
87.2%
(87.2%)
„Už teď je jasné, že mýtný poplatek tak nepřiměřeně zasáhne Pražany dojíždějící do širšího centra za prací nebo pro děti do školy a obzvlášť chudší lidi, kteří si nemohou nové vozidlo dovolit,“ dodala Udženija.

Většina automobilů v Praze splňuje nejpřísnější emisní normy EURO 5 a EURO 6, celkem 61 procent. V takovém případě by podle propočtů ODS rezident Prahy platil 120 nebo s přirážkou za emisní limit 144 korun a měl nárok na slevu 50 procent.

Za každodenní cestu do zaměstnání nebo školy v placené zóně tak při rozpočítání podle počtu pracovních dní ročně a po započtení slevy zaplatí 15 060 korun až 18 072 korun za vjezd do zóny, tvrdí občanští demokraté. Mimopražský řidič bude podle nich platit dvojnásobek, takže až šestatřicet tisíc korun. 

„Hlásíme se ke snaze zlepšit životní prostředí v našem městě, ale ne k bezhlavému aktivismu. Navíc mýto se chystá zcela netransparentně bez přístupu veřejnosti k podstatným informacím. Byli to ale přitom Piráti, kteří voličům naslibovali transparentnost. Doufáme, že koalice vyslyší návrh pražské ODS ke zřízení skupiny, která médiím i obyvatelům Prahy konečně zpřístupní informace, které dosud o zavedení mýta skrývá,“ sdělil předseda klubu zastupitelů ODS Zdeněk Zajíček.


Autor: Karel Netolický

Lávka je opravena a opět slouží chodcům i cyklistům

Včera ve 14:01

Lávka vedoucí od stanice metra Hůrka do Centrálního parku Prahy 13 prošla rekonstrukcí a opět slouží chodcům i cyklistům.

Pětkou zdravě a udržitelně

Včera v 09:29

Praha 5 se připojuje k dvacátému ročníku Evropského týdne mobility jehož sloganem je Cestovat zdravě = cestovat udržitelně. Debatovat o aktivní mobilitě – tedy o tom jaké výhody přináší pro naše tělesné a duševní zdraví a pohodu můžete dnes v 16 hodin v Parku...

Rada rozhodla o výběru zhotovitele P+R Nové Butovice

16. září 2021 v 07:50

Rada hl. m. Prahy rozhodla o výběru dodavatele stavby P+R záchytného parkoviště Nové Butovice. Jedná se výstavbu vícepodlažního parkovacího objektu z poloviny určeného rezidentům a z poloviny určeného jako P+R záchytné parkoviště o celkové kapacitě...

Rekonstrukce Žalovské ulice

10. září 2021 v 11:51

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. září rekonstrukci Žalovské ulice v úseku ulic Drahanská – Čimická. Stavební práce by měly skončit 30. listopadu.

Ve čtvrtek bude uzavřen Bubenečský tunel

7. září 2021 ve 21:07

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Bubenečský tunel od 9. září od 23 hodin do 10. září do 5 hodin uzavřen.

Úprava dopravy kvůli opravě v Národní

6. září 2021 ve 21:03

Z důvodu usnadnění průjezdu vozidel centrem Prahy a ve snaze vyhnout se případným problémům v dopravě byla ve spolupráci s městskou částí Praha 1 od pondělí 6. září upravena organizace dopravy v okolí ulice Národní v souvislosti s opravou mostu. Opatření potrvá podle předpokladů do 14. listopadu...

Uzavření tunelu Mrázovka od 7. září

6. září 2021 ve 20:57

Od 7. do 8. září od 23 hodin do 5 hodin bude uzavřen západní tunelový tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný s původním směrem provozu.

Další články
Nahoru