dnes
Pondělí - polojasno
4°C
zítra
Úterý - prehanky-snih
4°C
pozítří
Středa - jasno
6°C
Záludné triky, kterými legální i zakázané skupiny útočí na méně pozorné uživatele mobilních telefonů
Stalo se to už asi každému z nás. Zvednete telefon a ozve se vám někdo, koho vůbec neznáte, ale kdo vám chce udat nějaké zboží či službu. Ilustrační foto: Tomasz Piskorski / Freeimages.com

Záludné triky, kterými legální i zakázané skupiny útočí na méně pozorné uživatele mobilních telefonů

V dnešní době existuje kromě klasických služeb i spousta prémiových telefonních čísel a soutěží, které se platí pomocí drahých sms, jejichž cena může být různě skryta. Existují záludné triky různých legálních i nelegálních skupin, které útočí na ty méně pozorné uživatele mobilních telefonů.

Zejména u dětí hrozí, že utrácejí za tyto služby nevědomě, případně nedomýšlejí následky, protože zkrátka ještě nejsou natolik zkušené, aby rozuměly běžným obchodním trikům.

Naopak u seniorů se může snadno stát, že s paušálem budou osloveni s nabídkou některé z telemarketingových společností a nevědomě spustí ve svém telefonu účtování různých služeb.

V České republice jsou tři úřady, na které se můžete obrátit, pokud vás obtěžují nevyžádané telefonáty. „Pokud máte pocit, že dochází k neoprávněnému zpracování vašich osobních údajů, doporučuji se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů,” uvedla advokátní koncipientka Iva Čípová.

Záležitosti týkající se telefonních operátorů a jejich pochybení řeší Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a v případě opakovaných volání po jejich zakázání se můžete lze obrátit na Českou obchodní inspekci, která tyto opakované nevyžádané hovory považuje za agresivní obchodní praktiku, za kterou může udělit pokutu až do výše pět milionů korun.

Nevyžádaný telemarketing není výslovně zakázaný, ale máte možnost, jak můžete nevyžádané marketingové hovory výrazně omezit. Je totiž zakázáno telefonicky nabízet zboží nebo služby osobám, které ve veřejném seznamu uvedly, že si nepřejí být kontaktovány za účelem marketingu. Je tedy možné na vaši žádost zaznamenat k vašemu kontaktu uvedenému ve veřejném seznamu, že si nepřejete být kontaktováni za účelem marketingu.

Zápis do veřejného seznamu bezplatně zajistí telefonní operátor. V případě, že call centrum nebo marketingová společnost vaše přání nebýt kontaktován poruší, jedná se o přestupek a můžete se obrátit s oznámením o porušení zákona přímo na ČTÚ. Ten může za tento přestupek uložit pokutu až do výše 50 milionů korun nebo do výše 10 procent z čistého obratu pachatele přestupku.

V případě nevyžádaného marketingového hovoru je dobré nezavěšovat, ale důrazně volajícímu sdělit, že o podobné nabídky nemáte zájem a nechcete, aby vás v budoucnu kontaktoval. Pokud vám bude stejná společnost volat i přes vaše upozornění, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

U seniorů je situace ještě vážnější, protože kromě ověřených mobilních operátorů existují různí šmejdi, kteří zneužívají důvěřivosti starých lidí a jsou schopni uzavřít s důchodci nevýhodné paušály, které lze vypovědět jenom za velmi nevýhodných podmínek.

Vrcholem nekalých praktik jsou také hovory na účet volaného, různé televizní výzvy věštců, kvízů a „zábavných“ soutěží, které mohou stát seniora během pár minut i celý důchod.

Senioři mají často zhoršené rozpoznávací schopnosti nebo jsou zvýšeně sugestibilní, což znamená, že mají tendeci podléhat podmanivému působení, myšlence nebo názoru někoho druhého. Tito lidé se snadno stanou obětí obchodní manipulace, obzvláště pokud je cílená přímo na ně.


Praha 11 rozváží roušky seniorům

26. března 2020 v 09:48

Praze 11 dobrovolníci nosí látkové roušky, které městská část rozváží je těm nejpotřebnějším – jihoměstským seniorům, kteří si o ně volají koordinátorce.

Praha 9 zítra rozdá jednorázové ústenky seniorům nad 60 let

25. března 2020 ve 20:03

Praze 9 se podařilo získat 1800 kusů jednorázových ústenek. Ve čtvrtek 26. 3. v čase od 9 do 11 hodin každému seniorovi nad 60 let vydá radnice 2 kusy jednorázové ústenky.

Stravování pro seniory v Praze 15

24. března 2020 v 11:03

Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci Praha 15 zajišťuje stravování u nových klientů od pondělí do neděle.

Praha 8 odpovídá na nejčastější dotazy

23. března 2020 v 07:58

Radnice Prahy 8 vydala pro občany aktualizované odpovědi na nejčastější dotazy (FAQ) v souvislosti s epidemiologickou situací.

Praha 7: Obědy a nákupy pro seniory. Dovážka je zdarma

22. března 2020 v 07:37

Dodavatel stravování pro Pečovatelském centrum Praha 7 společnost Ekolandia nabízí rozvoz chlazených obědů a nákupů základních potravin a hygienických pomůcek pro seniory s dovážkou zdarma.  

Zítra začnou fungovat centrální linky pomoci v Praze 15

22. března 2020 v 06:21

Od pondělí 23. března od 8 do 12 hodin, každý všední den, se mohou senioři a osoby zdravotně znevýhodněné obrátit o radu a pomoc na telefony: 281 003 707 a 607 004 932.

Praha 1 pokračuje s dezinfikováním domů s pečovatelskou službou

20. března 2020 v 10:25

Radnice Prahy 1 minulou neděli odstartovala preventivní dezinfikování domů Střediska sociálních služeb. Preventivní dezinfekce se bude opakovat, bude-li to aktuální situace vyžadovat a karanténa bude pokračovat. Čistí se také auta, která rozvážejí obědy.

Infolinka pro seniory Prahy 13

20. března 2020 v 07:27

Praha 13 zřídila infolinku pro své seniory a pro osoby se zdravotním omezením.

Praha 11 začala s distribucí plakátů

19. března 2020 ve 21:40

Plakáty informující o pomoci v rámci epidemie koronavirusu jihoměstkým seniorům rozmisťuje městská část napříč Jižním Městem na místa s vyšším pohybem osob tak, aby se informace dostaly i k seniorům, kteří nemají internet.

Praha 8 provozuje infolinky pro seniory

19. března 2020 v 07:22

Praha 8 zahájila provoz telefonních infolinek pro osamělé seniory. Tyto linky mají sloužit k zajištění základních potřeb seniorům, kteří nemají žádnou jinou možnost např. při nákupu základních potravin či vyzvednutí léků v lékárnách.

Další články
Nahoru