
Záludné triky, kterými legální i zakázané skupiny útočí na méně pozorné uživatele mobilních telefonů
2. října 2019 10:18
Zejména u dětí hrozí, že utrácejí za tyto služby nevědomě, případně nedomýšlejí následky, protože zkrátka ještě nejsou natolik zkušené, aby rozuměly běžným obchodním trikům.
Naopak u seniorů se může snadno stát, že s paušálem budou osloveni s nabídkou některé z telemarketingových společností a nevědomě spustí ve svém telefonu účtování různých služeb.
V České republice jsou tři úřady, na které se můžete obrátit, pokud vás obtěžují nevyžádané telefonáty. „Pokud máte pocit, že dochází k neoprávněnému zpracování vašich osobních údajů, doporučuji se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů,” uvedla advokátní koncipientka Iva Čípová.
Záležitosti týkající se telefonních operátorů a jejich pochybení řeší Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a v případě opakovaných volání po jejich zakázání se můžete lze obrátit na Českou obchodní inspekci, která tyto opakované nevyžádané hovory považuje za agresivní obchodní praktiku, za kterou může udělit pokutu až do výše pět milionů korun.
Nevyžádaný telemarketing není výslovně zakázaný, ale máte možnost, jak můžete nevyžádané marketingové hovory výrazně omezit. Je totiž zakázáno telefonicky nabízet zboží nebo služby osobám, které ve veřejném seznamu uvedly, že si nepřejí být kontaktovány za účelem marketingu. Je tedy možné na vaši žádost zaznamenat k vašemu kontaktu uvedenému ve veřejném seznamu, že si nepřejete být kontaktováni za účelem marketingu.
Zápis do veřejného seznamu bezplatně zajistí telefonní operátor. V případě, že call centrum nebo marketingová společnost vaše přání nebýt kontaktován poruší, jedná se o přestupek a můžete se obrátit s oznámením o porušení zákona přímo na ČTÚ. Ten může za tento přestupek uložit pokutu až do výše 50 milionů korun nebo do výše 10 procent z čistého obratu pachatele přestupku.
V případě nevyžádaného marketingového hovoru je dobré nezavěšovat, ale důrazně volajícímu sdělit, že o podobné nabídky nemáte zájem a nechcete, aby vás v budoucnu kontaktoval. Pokud vám bude stejná společnost volat i přes vaše upozornění, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.
U seniorů je situace ještě vážnější, protože kromě ověřených mobilních operátorů existují různí šmejdi, kteří zneužívají důvěřivosti starých lidí a jsou schopni uzavřít s důchodci nevýhodné paušály, které lze vypovědět jenom za velmi nevýhodných podmínek.
Vrcholem nekalých praktik jsou také hovory na účet volaného, různé televizní výzvy věštců, kvízů a „zábavných“ soutěží, které mohou stát seniora během pár minut i celý důchod.
Senioři mají často zhoršené rozpoznávací schopnosti nebo jsou zvýšeně sugestibilní, což znamená, že mají tendeci podléhat podmanivému působení, myšlence nebo názoru někoho druhého. Tito lidé se snadno stanou obětí obchodní manipulace, obzvláště pokud je cílená přímo na ně.