
Zakrytí Spořilovské? Podle náměstka primátora to půjde až po dokončení části obchvatu
16. května 2022 15:34
Po Jižní spojce a Spořilovské ulici denně jezdí stovky kamionů, které by tuto část Prahy 4 mohly minout, pokud by byla dostavěna jihovýchodní část silničního obchvatu metropole. Spořilovská tak v současné době obchvat určený pro tranzitní dopravu nahrazuje.
To poškozuje obyvatele Spořilova, kteří trpí nadměrným hlukem a emisemi, které snižují kvalitu jejich bydlení a mohou mít negativní vliv na jejich zdraví. Měření v minulých letech opakovaně prokázalo překročení hygienických limitů.
Obyvatelé Spořilova, především z okolí Spořilovské, čekají řadu let na řešení problému, který jim přináší nadměrný hluk a emise z kamionové dopravy. Úlevu jim má přinést těžké zakrytí této nadměrně zatížené komunikace připravované minimálně od roku 2015.
I když tento projekt má Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) již od roku 2019, podle Kováříka hlavní město nečekaně dalo přednost výstavbě Hloubětínského tunelu na Průmyslovém polookruhu v severovýchodní části města.
„Zakrytí Spořilovské a svedení dopravy do tunelu představuje nejefektivnější způsob eliminace negativních dopadů od dopravy na této komunikaci. Kromě omezení hluku zajišťuje i možnost urbanistického propojení obou dnes oddělených částí Spořilova novou městskou plochou s parkovou úpravou,“ uvedl místostarosta.
Tunelová část má podle studie proveditelnosti měřit zhruba 720 metrů, na oba portály naváží protihlukové stěny v délce asi 200 metrů.
„Náměstek Scheinherr od roku 2019 nezajistil na projekční přípravu a realizaci zakrytí Spořilovské ulice ani korunu,“ sdělil místostarosta Kovářík.
Náměstek primátora kritiku odmítá. Zakrytí Spořilovské je podle něj proveditelné pouze až po stavbě 511 Pražského okruhu. Tento úsek spojí brněnskou a hradeckou dálnici a tím odvede tranzitní dopravu, která nyní jede přes Spořilov na Jižní spojku. Zahájení stavby se neustále oddaluje kvůli problémům s výkupem potřebných pozemků.
„Bez její realizace nelze se Spořilovskou cokoliv dělat. Auta musí mít kudy jet. Navíc pro dopravu v celém městě je zásadní dokončení Městského okruhu a rozšíření Jižní spojky. Oba tyto projekty jsme rozjeli. Zároveň Průmyslový polookruh tvořený ulicemi Průmyslová a Kbelská dnes plní funkci chybějících částí okruhů. Jsou tam jedny z nejvíce rušných povrchových křižovatek v Praze. V tak důležitém místě má doprava fungovat bezchybně. Zatím to tak bohužel není, ale na nápravě pracujeme,“ řekl.
Stojí si i za Hloubětínským tunelem. „Na Radě jsme nedávno schválili vypsání veřejné zakázky na projektanta nového tunelu Hloubětín, úpravy křižovatek Průmyslová – Kbelská x Poděbradská i Kbelská x Kolbenova a jejich okolí,“ řekl.
„Na tunelu není nic připraveno, vedení město na něj přesto chce uvolnit 320 milionů korun. Zakrytí Spořilovské přitom bylo ještě v návrhu rozpočtu Prahy na rok 2017 zařazeno mezi strategické stavby hlavního města. A po pěti letech? Nic se neděje,“ podotkl Kovářík.