Dnes Úterý - jasno 3°C
Zítra Středa - polojasno 3°C
Úterý 18. 11. 2025
Svátek má Romana
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Zakrytí Spořilovské? Podle náměstka primátora to půjde až po dokončení části obchvatu
Vizualizace zastřešení Spořilovské spojky. Zdroj: JK ARCHITEKTI s.r.o

Zakrytí Spořilovské? Podle náměstka primátora to půjde až po dokončení části obchvatu

O potřebě zastřešení Spořilovské ulice, které by ulevilo obyvatelům okolních oblastí od negativních dopadů tranzitní kamionové dopravy, se už hovoří řadu let. Podle 1. místostarosty Prahy 4 pro dopravu Zdeňka Kováříka (ODS) současné vedení metropole projektu, který by ulevil obyvatelům Spořilova, nefandí, a tudíž nedělá nic pro jeho realizaci. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) kritiku odmítá, podle něj nelze zastřešení realizovat bez dokončení jihovýchodní části Pražského okruhu.

Po Jižní spojce a Spořilovské ulici denně jezdí stovky kamionů, které by tuto část Prahy 4 mohly minout, pokud by byla dostavěna jihovýchodní část silničního obchvatu metropole. Spořilovská tak v současné době obchvat určený pro tranzitní dopravu nahrazuje.

To poškozuje obyvatele Spořilova, kteří trpí nadměrným hlukem a emisemi, které snižují kvalitu jejich bydlení a mohou mít negativní vliv na jejich zdraví. Měření v minulých letech opakovaně prokázalo překročení hygienických limitů.

Obyvatelé Spořilova, především z okolí Spořilovské, čekají řadu let na řešení problému, který jim přináší nadměrný hluk a emise z kamionové dopravy. Úlevu jim má přinést těžké zakrytí této nadměrně zatížené komunikace připravované minimálně od roku 2015.

I když tento projekt má Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) již od roku 2019, podle Kováříka hlavní město nečekaně dalo přednost výstavbě Hloubětínského tunelu na Průmyslovém polookruhu v severovýchodní části města.

„Zakrytí Spořilovské a svedení dopravy do tunelu představuje nejefektivnější způsob eliminace negativních dopadů od dopravy na této komunikaci. Kromě omezení hluku zajišťuje i možnost urbanistického propojení obou dnes oddělených částí Spořilova novou městskou plochou s parkovou úpravou,“ uvedl místostarosta.

Tunelová část má podle studie proveditelnosti měřit zhruba 720 metrů, na oba portály naváží protihlukové stěny v délce asi 200 metrů.

„Náměstek Scheinherr od roku 2019 nezajistil na projekční přípravu a realizaci zakrytí Spořilovské ulice ani korunu,“ sdělil místostarosta Kovářík.

Náměstek primátora kritiku odmítá. Zakrytí Spořilovské je podle něj proveditelné pouze až po stavbě 511 Pražského okruhu. Tento úsek spojí brněnskou a hradeckou dálnici a tím odvede tranzitní dopravu, která nyní jede přes Spořilov na Jižní spojku. Zahájení stavby se neustále oddaluje kvůli problémům s výkupem potřebných pozemků. 

„Bez její realizace nelze se Spořilovskou cokoliv dělat. Auta musí mít kudy jet. Navíc pro dopravu v celém městě je zásadní dokončení Městského okruhu a rozšíření Jižní spojky. Oba tyto projekty jsme rozjeli. Zároveň Průmyslový polookruh tvořený ulicemi Průmyslová a Kbelská dnes plní funkci chybějících částí okruhů. Jsou tam jedny z nejvíce rušných povrchových křižovatek v Praze. V tak důležitém místě má doprava fungovat bezchybně. Zatím to tak bohužel není, ale na nápravě pracujeme,“ řekl.

Stojí si i za Hloubětínským tunelem. „Na Radě jsme nedávno schválili vypsání veřejné zakázky na projektanta nového tunelu Hloubětín, úpravy křižovatek Průmyslová – Kbelská x Poděbradská i Kbelská x Kolbenova a jejich okolí,“ řekl.

„Na tunelu není nic připraveno, vedení město na něj přesto chce uvolnit 320 milionů korun. Zakrytí Spořilovské přitom bylo ještě v návrhu rozpočtu Prahy na rok 2017 zařazeno mezi strategické stavby hlavního města. A po pěti letech? Nic se neděje,“ podotkl Kovářík.


Autor: Jan Puci

BESIP: Tma není kostým a silnice není přehlídkové molo

14. listopadu 2025 v 10:14

Ale pokud už po ní jdete, buďte hvězda, která svítí. Řidič chodce bez reflexu vidí na 25 metrů – a to je vzdálenost, kterou auto ujede dřív, než stihnete zamávat. S reflexním prvkem je vidět už na 150 metrů. To je rozdíl mezi „brzdím“ a „brzdil jsem“. Reflexní prvek se hodí ke kabátu, mikině...

BESIP prodej ani reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool nepodporuje

12. listopadu 2025 v 16:20

Ministerstvo dopravy tímto prohlašuje, že Samostatné oddělení BESIP nepodporuje prodej ani jakoukoliv reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool (nouzové kladívko pro rozbití skla automobilu).

BESIP: 5 pravidel pro chodce v mlze a špatné viditelnosti

10. listopadu 2025 v 09:23

Reflexní prvky, sluchátka a mobil nebo oblečení. BESIP radí, jak se chovat v mlhavém počasí.

Další články
Nahoru