dnes
Pondělí - snih-dest
6°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
10°C
pozítří
Středa - zatazeno
11°C
ByznysPražský život

Zájem o nové byty v Praze neutuchá, developeři se zbavují i dlouhodobě neprodejných ležáků

Volné byty v nabídkách developerů v poslední době velmi rychle mizí. Firmy nestíhají kvůli stále rostoucímu zájmu lidí doplňovat ceníky a někteří developeři zkouší této situace zneužít k udání dlouhodobě neprodejných bytů – takzvaných ležáků. Dokládají to statistiky developerského lídra Ekospol, podle nichž se celkový počet ležáků v nabídkách pražských developerů dostal pod tisícovou hranici až na 973 bytů.

Ještě v polovině loňského roku jich bylo v Praze evidováno 1065. Zájemci o nový byt by si však měli na tyto kostlivce v nabídkách dávat podle Ekospolu pozor. Nevýhodnost koupě ležáku se totiž projeví až po čase, kdy už s tím nepůjde nic dělat.

Poptávka po novém bydlení je i díky rekordně nízkým úrokovým sazbám u hypoték a přetrvávajícímu optimistickému výhledu celé ekonomiky stále velmi vysoká a stabilně roste. Zájemci o koupi bytu však naráží na to, že nabídkové ceníky developerů jsou čím dál tím více prořídlé.

„Kvůli legislativnímu chaosu a neúměrným průtahům s povolováním nových bytových projektů totiž vázne doplňování novými projekty. Hlavně malé firmy, které nemají z minulosti dostatek připravených projektů, budou mít už brzy velké problémy. Některé budou muset dočasně dokonce pozastavit prodeje,“ říká Evžen Korec, generální ředitel Ekospolu.

Tento trend podle něj jasně ukazují ceníky developerů. Zatímco na konci loňského září bylo v nabídkách developerů 6400 dostupných bytů v Praze, na konci loňského roku jich bylo 5800. Na konci letošního února si mohli zájemci o nové bydlení vybírat dokonce už jen z 5290 volných bytů.

Část z nich však firmy vedly jako rezervovanou. Z těchto nabízených bytů je přes sedm desítek bytů zkolaudovaných déle než dva roky. Celého tuctu bytů z ceníků se pak firmy nemohou zbavit dokonce více než pět let.

Lidé vybírající si nový byt by proto nyní měli dávat ještě větší pozor než obvykle. Dokonce i někteří velcí developeři se totiž snaží současné situace na trhu zneužít a nabízí byty, kterých se dlouhou dobu nemohli zbavit.

„Vymýšlí různé marketingové triky, jak takový byt zatraktivnit. Například ho na čas vyřadí z nabídky, aby ho později prezentovali jako zcela nový. Bohužel řídnoucí nabídka vhodných bytů může některé lidi přesvědčit sáhnout i po takovém, který by při dostatečné nabídce kupce hledal jen marně. To, že byt nebyl ležákem bezdůvodně, však nový majitel zjistí až později. Například hned při následující cyklické recesi, která podle mě přijde nejpozději do roku 2019.

Tehdy se naplno projeví nevýhody ležáku – hlavně jeho vysoká cena neodpovídající horší kvalitě bytu či celého bytového projektu,“ varuje Korec, podle nějž nebude možné zbavit se ležáku bez výrazné ztráty.

Dobrým vodítkem, jak poznat, zda developer potenciálnímu klientovi nenutí ke koupi takzvaný ležák, je podívat se nejen na nabídku všech bytů daného projektu, ale také ostatní projekty stejné firmy.

„Pokud zůstává v projektech developera i několik měsíců po kolaudaci řada bytů neprodaná, projekt nemá nejlepší možný poměr kvality a ceny. Ne všichni developeři totiž umí cenu nastavit správně, často chtějí vydělat více, než by kvalitám bytu odpovídalo. Pokud není při dokončení hrubé stavby prodáno alespoň 70 procent bytů, dal bych od projektu ruce pryč. V takovém případě radím poohlédnout se po bytě jinde,“ doporučuje Korec.


Další články
Nahoru