Dnes Pondělí - polojasno 26°C
Zítra Úterý - skorojasno 27°C
Pondělí 10. 5. 2021
Svátek má Blažena
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Začne se soutěžit o dodávku patnácti trolejbusů pro Prahu, první cestující by se měli svézt už příští rok
Po Jiráskově mostě v historickém centru vedla v minulosti jediná pražská trolejbusová trať propojující oba vltavské břehy. Foto: DPP

Začne se soutěžit o dodávku patnácti trolejbusů pro Prahu, první cestující by se měli svézt už příští rok

Na lince číslo 140 z pražské Palmovky do Miškovic budou jezdit trolejbusy. Pražský dopravní podnik (DPP) tento týden vypsal tendr na nákup patnácti bateriových kloubových vozů. Vítěz tendru by měl být známý letos na podzim a první vozidlo by mělo do hlavního města dorazit už příští rok. Za trolejbusy DPP zaplatí maximálně 300 milionů korun.

Trolejbusy bude nasazovány primárně na linku 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikaci v současnosti DPP připravuje a na konci letošního února na ni získal pravomocné stavební povolení. Vítěz tendru by měl být znám letos na podzim. 

Dodání prvního vozidla k otestování se očekává v létě 2022, zbylé dorazí do hlavního města na podzim 2022, kdy je v plánu zahájení provozu na lince 140 v plném rozsahu. 

Celková hodnota veřejné zakázky činí 300 milionů korun, DPP z ní uhradí 15 procent, zbytek pokryjí dotace EU z Operačního programu Praha pól růstu ČR. 

Požadované délka vozidla je 17 až 19 metrů, s kapacitou 35 až 45 sedadel pro cestující, z čehož minimálně šest bude vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Trolejbusy budou nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím a informačním systémem, klimatizací, dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, interiérovými kamerami a systémem automatického počítání cestujících.

Konstrukční rychlost vozidel by měla být minimálně 65 kilometrů za hodinu, dosažitelná v obou režimech jízdy, tedy jak na energii z trakčního vedení, tak i na akumulátor. Garantovaný dojezd vozidel při jízdě na baterie by měl být minimálně 12 kilometrů s použitím topení nebo klimatizace, minimální životnost akumulátorů 60 měsíců nebo 280 tisíc odjetých kilometrů. 

Trolejbusy bude DPP nasazovat místo naftových autobusů na linku 140 Palmovka – Miškovice, která se díky tomu změní na trolejbusovou linku 58. Délka trasy linky tam a zpět je 23,35 kilometru, DPP předpokládá průměrný roční nájezd 56 tisíc kilometrů na vozidlo. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí standardní dvoupólové trolejbusové technologie, a to jak za jízdy pod trolejí, tak i v terminálech Palmovka a Čakovice. 

Zázemí pro trolejbusy vznikne v garážích Klíčov, kde bude 18 nabíjecích stání pro noční nabíjení a balancování trakčních akumulátorů i předtápění vozidel před výjezdem na trať. K nabíjení trakčních akumulátorů vozidel bude pomáhat také bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích.

„Běží nám tendr na nákup velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů na linku 119 na Letiště Václava Havla Praha, připravujeme elektrifikaci dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy, před nedávnem jsme spolu se Středočeským krajem schválili zavedení trolejbusů do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi a Kostelce nad Labem. Kromě toho DPP letos chystá ještě veřejnou zakázku na nákup až 140 hybridních autobusů,“ uvedl k elektrifikaci pražské MHD náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Část trasy v Prosecké ulici tvoří prudké stoupání, spotřeba nafty na této lince dosahuje zhruba 52 litrů na 100 kilometrů, což znamená nemalou produkci emisí do okolí. Nové bateriové trolejbusy budou díky tiššímu a zcela bezemisnímu provozu ke svému okolí mnohem vlídnější,“ uvedl Jan Barchánek z DPP. 

Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat na základě ekonomické výhodnosti podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V rámci ekonomické výhodnosti se bude hodnotit šest hodnotících kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla. 

Hlavním kritériem bude nabídková cena za vozidlo včetně příslušenství, dalšími kritérii délka záruky na vozidlo, náklady na předepsanou údržbu vozidla, náklady na pozáruční či mimozáruční servis, náklady na sadu náhradního trakčního akumulátoru včetně výměny, ale také náklady na podporu a rozvoj odbavovacího a informačního systému a funkcí energetického managementu.


Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

6. května 2021 v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Patočkovu ve směru do centra uzavřou opravy

1. května 2021 v 09:03

Technická správa komunikací (TSK) zahájí 10. května souvislou údržbu ulice Patočkova ve směru do centra, v úseku ulic Bělohorská a Pod Královkou.

Pro nový tunel do Berouna hledá Správa železnic zpracovatele dokumentace

29. dubna 2021 ve 12:42

Správa železnic vyhlásila opakované výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby nové trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Její součástí bude přibližně 24 kilometrů dlouhý tunel.

Praha 9: Nově otevřené parkoviště pro rezidenty

27. dubna 2021 v 11:35

Od úterý 27. dubna je řidičům k dispozici rezidentské parkoviště za Poliklinikou Prosek.

Další články
Nahoru