Dnes Pondělí - zatazeno 4°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 3°C
Pondělí 5. 12. 2022
Svátek má Jitka
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Začne se soutěžit o dodávku patnácti trolejbusů pro Prahu, první cestující by se měli svézt už příští rok
Po Jiráskově mostě v historickém centru vedla v minulosti jediná pražská trolejbusová trať propojující oba vltavské břehy. Foto: DPP

Začne se soutěžit o dodávku patnácti trolejbusů pro Prahu, první cestující by se měli svézt už příští rok

Na lince číslo 140 z pražské Palmovky do Miškovic budou jezdit trolejbusy. Pražský dopravní podnik (DPP) tento týden vypsal tendr na nákup patnácti bateriových kloubových vozů. Vítěz tendru by měl být známý letos na podzim a první vozidlo by mělo do hlavního města dorazit už příští rok. Za trolejbusy DPP zaplatí maximálně 300 milionů korun.

Trolejbusy bude nasazovány primárně na linku 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikaci v současnosti DPP připravuje a na konci letošního února na ni získal pravomocné stavební povolení. Vítěz tendru by měl být znám letos na podzim. 

Dodání prvního vozidla k otestování se očekává v létě 2022, zbylé dorazí do hlavního města na podzim 2022, kdy je v plánu zahájení provozu na lince 140 v plném rozsahu. 

Celková hodnota veřejné zakázky činí 300 milionů korun, DPP z ní uhradí 15 procent, zbytek pokryjí dotace EU z Operačního programu Praha pól růstu ČR. 

Požadované délka vozidla je 17 až 19 metrů, s kapacitou 35 až 45 sedadel pro cestující, z čehož minimálně šest bude vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Trolejbusy budou nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím a informačním systémem, klimatizací, dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, interiérovými kamerami a systémem automatického počítání cestujících.

Konstrukční rychlost vozidel by měla být minimálně 65 kilometrů za hodinu, dosažitelná v obou režimech jízdy, tedy jak na energii z trakčního vedení, tak i na akumulátor. Garantovaný dojezd vozidel při jízdě na baterie by měl být minimálně 12 kilometrů s použitím topení nebo klimatizace, minimální životnost akumulátorů 60 měsíců nebo 280 tisíc odjetých kilometrů. 

Trolejbusy bude DPP nasazovat místo naftových autobusů na linku 140 Palmovka – Miškovice, která se díky tomu změní na trolejbusovou linku 58. Délka trasy linky tam a zpět je 23,35 kilometru, DPP předpokládá průměrný roční nájezd 56 tisíc kilometrů na vozidlo. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí standardní dvoupólové trolejbusové technologie, a to jak za jízdy pod trolejí, tak i v terminálech Palmovka a Čakovice. 

Zázemí pro trolejbusy vznikne v garážích Klíčov, kde bude 18 nabíjecích stání pro noční nabíjení a balancování trakčních akumulátorů i předtápění vozidel před výjezdem na trať. K nabíjení trakčních akumulátorů vozidel bude pomáhat také bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích.

„Běží nám tendr na nákup velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů na linku 119 na Letiště Václava Havla Praha, připravujeme elektrifikaci dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy, před nedávnem jsme spolu se Středočeským krajem schválili zavedení trolejbusů do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi a Kostelce nad Labem. Kromě toho DPP letos chystá ještě veřejnou zakázku na nákup až 140 hybridních autobusů,“ uvedl k elektrifikaci pražské MHD náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Část trasy v Prosecké ulici tvoří prudké stoupání, spotřeba nafty na této lince dosahuje zhruba 52 litrů na 100 kilometrů, což znamená nemalou produkci emisí do okolí. Nové bateriové trolejbusy budou díky tiššímu a zcela bezemisnímu provozu ke svému okolí mnohem vlídnější,“ uvedl Jan Barchánek z DPP. 

Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat na základě ekonomické výhodnosti podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V rámci ekonomické výhodnosti se bude hodnotit šest hodnotících kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla. 

Hlavním kritériem bude nabídková cena za vozidlo včetně příslušenství, dalšími kritérii délka záruky na vozidlo, náklady na předepsanou údržbu vozidla, náklady na pozáruční či mimozáruční servis, náklady na sadu náhradního trakčního akumulátoru včetně výměny, ale také náklady na podporu a rozvoj odbavovacího a informačního systému a funkcí energetického managementu.


Autor: Jan Puci

Praha 5 zhodnotí, jak se chovají řidiči v parkovacích zónách

27. listopadu 2022 v 19:58

Praha 5 zatím neplánuje iniciovat zavádění nových parkovacích zón, nicméně chtěla by zhodnotit a podle toho případně i přehodnotit režimy v těch stávajících. Uvedl to místostarosta páté městské části Milan Kryl (Piráti) na nedávném setkání s novináři.

Výměna požární signalizace omezí provoz Strahovského tunelu

25. listopadu 2022 v 09:14

Z důvodu výměny elektrické požární signalizace budou probíhat uzávěry Strahovského tunelu.

Další články
Nahoru