
Začíná stavba tramvajové trati u Národního muzea, omezí to dopravu
12. června 2025 19:43
Samotné stavební práce začnou v sobotu 14. června odstraňováním stávající tratě podél Legerovy ulice a potrvají zhruba do března 2027. Z důvodu stavby bude v uvedeném období obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum.
Novou tramvajovou trať postaví sdružení „Společnost pro TT Muzeum“, jejímiž společníky jsou firmy PORR, PORR Bau a Hans Wendel CZ. Projekt tramvajových tratí Václavské náměstí a Muzeum je spolufinancovaný z dotací Evropské unie z Programu Doprava 2021–2027.
V první etapě stavebních prací, které potrvají do začátku letošního července, DPP odstraní stávající tramvajovou trať v úseku mezi Škrétovou a Vinohradskou ulicí (vedenou podél Legerovy ulice). Na jejím místě budou vybudovány dočasné dva pruhy magistrály, po kterých bude vedena objízdná trasa kolem staveniště TSK.V další etapě, trvající zhruba do konce března 2026, bude TSK provádět práce na obou mostních objektech. DPP využije záboru této části magistrály, naváže na zhruba 80 metrů dlouhý úsek kusých kolejí v takvzané muzejní oáze, které zde byly položeny jako základ budoucí tratě na Václavské náměstí už v roce 2018 během generální opravy historické budovy Národního muzea a jeho nejbližšího okolí a vybuduje kolejové rozvětvení v křižovatce Legerovy a Vinohradské ulice.

Nové zastávky s pracovním názvem Škrétova budou bezbariérové, na rozdíl od současnosti umístěny proti sobě. Jejich nástupiště bude kapacitnější, na obou koncích budou přechody pro pěší. Pro cestující i chodce bude místo mnohem přehlednější a lépe organizované.
„Zahájení stavby tramvajové trati Muzeum je součástí dlouhodobého plánu na rozvoj veřejné dopravy v centru města. Projekt je technicky náročný, probíhá v těsné koordinaci s dalšími stavbami a vyžaduje precizní spolupráci všech zapojených subjektů. Věřím, že výsledek přinese zlepšení dopravní obslužnosti v této frekventované oblasti,“ řekl primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
„Nová tramvajová trať Muzeum přinese nejen rychlejší a pohodlnější spojení mezi Vinohrady a centrem, hlavně ale výrazně zlepší orientaci a komfort pro cestující. Aktuálně nejsou zastávky bezbariérové a celá oblast působí nepřehledně – to se teď zásadně změní,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Obě nové tramvajové tratě Václavské náměstí a Muzeum tvoří jeden provozní celek. Od počátku jsme je tak připravovali, a také je zprovozníme najednou na konci června 2027. Tramvajová trať Muzeum má ve srovnání s Václavským náměstím o více než třetinu kratší dobu výstavby, proto s ní začínáme o rok později. Doba výstavby tramvajové trati Muzeum je 20 měsíců. Důvodem není to, že by samostatně postavit 400 metrů dvoukolejné tratě a kolejový trojúhelník trvalo 20 měsíců, ale podmínkou je realizace dvou paralelních investičních akcí TSK, se kterými se úzce koordinujeme,“ řekl Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP.Akce TSK úzce koordinované s DPP a výstavbou TT Muzeum zahrnují demolici a odstranění stávajících podzemních prostor pod mostem Legerova a současně zrušení podchodu Vinohradská a jeho přestavbu na moderní zázemí pro zahradnickou firmu, která pečuje o zeleň v Čelakovského sadech. Bude zde sklad materiálu a nářadí, kuchyňka a hygienické prostory.
„Upřímně, zatím to je peklo, ale jsem ráda, že můžeme dohlédnout konce této stavby a že na ní můžeme hledat pozitiva, která spatřuji především v tom, že se na Václavské náměstí dostane více zeleně a že náměstí dostane nový, krásný a moderní vzhled. Bude to hezké. Od tramvajové trati si slibuji odlehčení od aut,“ uvedla starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09).
Kvůli pracím nepojedou od soboty až do dokončení stavby tramvaje mezi I. P. Pavlova a Muzeem, o tomto víkendu bude výluka sahat až na Floru. Omezení se dotkne dvou tramvajových linek. Linka 11 pojede z I. P. Pavlova přes Náměstí míru na Floru a linka 13 bude jezdit mezi zastávkami Olšanské hřbitovy a novou konečnou na Muzeu.Stavbu kolejí na Václavském náměstí zahájil DPP na konci loňského června. Náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé tratě od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun. Kromě kolejí práce zahrnují i rekonstrukci stropních desek stanice metra Muzeum a úpravy náměstí, jehož spodní část se již proměny dočkala v minulých letech.
„Stavba tramvajové trati přes Václavské náměstí umožní rekonstruovat ulici Ječná v Praze 2 a ulici Seifertova v Praze 3, takže z tohoto důvodu jsem moc rád, že se konečně začíná. Věřím, že konec bude dobrý a na tu hrůzu, kterou tu zažíváme, pak zapomeneme,“ uvedl starosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS).
„Já úplně s návratem tramvají přes Václavské náměstí nesouhlasím, myslím, že se to propojení s Vinohradskou mohlo udělat lepší trasou, ale na druhou stranu uznávám, že vytvoření alternativy k Ječné je potřeba. Ječná trpí a bude potřeba opravit, což bez alternativní tratě nepůjde,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Kolář (ANO).