Dnes Úterý - jasno 25°C
Zítra Středa - obcasny-dest 21°C
Úterý 15. 7. 2025
Svátek má Jindřich
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Začíná stavba tramvajové trati u Národního muzea, omezí to dopravu
Symbolické poklepání na kolejnici, která se stane součástí nové trati. Foto: Václav Holič / DPP

Začíná stavba tramvajové trati u Národního muzea, omezí to dopravu

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájí v sobotu práce na stavbě tramvajové trati, která propojí Vinohradskou třídu s budovanými kolejemi v horní části Václavského náměstí. Souběžně bude Technická správa komunikací (TSK) bourat most a podchod pod Legerovou ulicí, kvůli čemuž bude nutná přeložka magistrály na místo nynější tramvajové trati a její zúžení na dva pruhy. Stavbu ve čtvrtek zahájili zástupci městských firem a magistrátu. Práce potrvají 20 měsíců a po celou dobu nepojedou tramvaje mezi zastávkami I. P. Pavlova a Muzeum.

Samotné stavební práce začnou v sobotu 14. června odstraňováním stávající tratě podél Legerovy ulice a potrvají zhruba do března 2027. Z důvodu stavby bude v uvedeném období obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum.

Novou tramvajovou trať postaví sdružení „Společnost pro TT Muzeum“, jejímiž společníky jsou firmy PORR, PORR Bau a Hans Wendel CZ. Projekt tramvajových tratí Václavské náměstí a Muzeum je spolufinancovaný z dotací Evropské unie z Programu Doprava 2021–2027.

Anketa

Souhlasíte s návratem tramvají do horní části Václavského náměstí?

42.4%
(42.4%)
57.6%
(57.6%)
V první etapě stavebních prací, které potrvají do začátku letošního července, DPP odstraní stávající tramvajovou trať v úseku mezi Škrétovou a Vinohradskou ulicí (vedenou podél Legerovy ulice). Na jejím místě budou vybudovány dočasné dva pruhy magistrály, po kterých bude vedena objízdná trasa kolem staveniště TSK.

V další etapě, trvající zhruba do konce března 2026, bude TSK provádět práce na obou mostních objektech. DPP využije záboru této části magistrály, naváže na zhruba 80 metrů dlouhý úsek kusých kolejí v takvzané muzejní oáze, které zde byly položeny jako základ budoucí tratě na Václavské náměstí už v roce 2018 během generální opravy historické budovy Národního muzea a jeho nejbližšího okolí a vybuduje kolejové rozvětvení v křižovatce Legerovy a Vinohradské ulice.

„Ve třetí etapě, kdy se magistrála vrátí do původní stopy s novými povrchy, začne výstavba nové tramvajové tratě v úseku mezi Vinohradskou a Škrétovou ulicí. Prostor současných tramvajových zastávek Muzeum vedle Legerovy ulice a celé oblasti křižovatky Legerovy a Vinohradské ulice bude přestavěn," uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Nové zastávky s pracovním názvem Škrétova budou bezbariérové, na rozdíl od současnosti umístěny proti sobě. Jejich nástupiště bude kapacitnější, na obou koncích budou přechody pro pěší. Pro cestující i chodce bude místo mnohem přehlednější a lépe organizované.

„Zahájení stavby tramvajové trati Muzeum je součástí dlouhodobého plánu na rozvoj veřejné dopravy v centru města. Projekt je technicky náročný, probíhá v těsné koordinaci s dalšími stavbami a vyžaduje precizní spolupráci všech zapojených subjektů. Věřím, že výsledek přinese zlepšení dopravní obslužnosti v této frekventované oblasti,“ řekl primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).

„Nová tramvajová trať Muzeum přinese nejen rychlejší a pohodlnější spojení mezi Vinohrady a centrem, hlavně ale výrazně zlepší orientaci a komfort pro cestující. Aktuálně nejsou zastávky bezbariérové a celá oblast působí nepřehledně – to se teď zásadně změní,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Obě nové tramvajové tratě Václavské náměstí a Muzeum tvoří jeden provozní celek. Od počátku jsme je tak připravovali, a také je zprovozníme najednou na konci června 2027. Tramvajová trať Muzeum má ve srovnání s Václavským náměstím o více než třetinu kratší dobu výstavby, proto s ní začínáme o rok později. Doba výstavby tramvajové trati Muzeum je 20 měsíců. Důvodem není to, že by samostatně postavit 400 metrů dvoukolejné tratě a kolejový trojúhelník trvalo 20 měsíců, ale podmínkou je realizace dvou paralelních investičních akcí TSK, se kterými se úzce koordinujeme,“ řekl Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP.

Akce TSK úzce koordinované s DPP a výstavbou TT Muzeum zahrnují demolici a odstranění stávajících podzemních prostor pod mostem Legerova a současně zrušení podchodu Vinohradská a jeho přestavbu na moderní zázemí pro zahradnickou firmu, která pečuje o zeleň v Čelakovského sadech. Bude zde sklad materiálu a nářadí, kuchyňka a hygienické prostory.

„Upřímně, zatím to je peklo, ale jsem ráda, že můžeme dohlédnout konce této stavby a že na ní můžeme hledat pozitiva, která spatřuji především v tom, že se na Václavské náměstí dostane více zeleně a že náměstí dostane nový, krásný a moderní vzhled. Bude to hezké. Od tramvajové trati si slibuji odlehčení od aut,“ uvedla starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09).

Kvůli pracím nepojedou od soboty až do dokončení stavby tramvaje mezi I. P. Pavlova a Muzeem, o tomto víkendu bude výluka sahat až na Floru. Omezení se dotkne dvou tramvajových linek. Linka 11 pojede z I. P. Pavlova přes Náměstí míru na Floru a linka 13 bude jezdit mezi zastávkami Olšanské hřbitovy a novou konečnou na Muzeu.

Stavbu kolejí na Václavském náměstí zahájil DPP na konci loňského června. Náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé tratě od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun. Kromě kolejí práce zahrnují i rekonstrukci stropních desek stanice metra Muzeum a úpravy náměstí, jehož spodní část se již proměny dočkala v minulých letech.

„Stavba tramvajové trati přes Václavské náměstí umožní rekonstruovat ulici Ječná v Praze 2 a ulici Seifertova v Praze 3, takže z tohoto důvodu jsem moc rád, že se konečně začíná. Věřím, že konec bude dobrý a na tu hrůzu, kterou tu zažíváme, pak zapomeneme,“ uvedl starosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS).

„Já úplně s návratem tramvají přes Václavské náměstí nesouhlasím, myslím, že se to propojení s Vinohradskou mohlo udělat lepší trasou, ale na druhou stranu uznávám, že vytvoření alternativy k Ječné je potřeba. Ječná trpí a bude potřeba opravit, což bez alternativní tratě nepůjde,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Kolář (ANO).


Autor: Jan Puci

BESIP: Horko a přilnavost pneumatik

Včera v 08:46

Pět praktických rad, jak si v horkém počasí ohlídat přilnavost pneumatik, poradil BESIP na facebooku.

Novinka na českých silnicích

9. července 2025 v 11:55

Česká republika má od 1. července novou dopravní značku – a týká se elektromobility. Značka IP 12 – Vyhrazené parkoviště dostává nový význam.

Nová midibusová linka 219

9. července 2025 v 10:25

Autobusová doprava v zastávkách Za Mototechnou, Ordovická a Šafránkova získala od 28. června novou linku 219. Vedení Prahy 13 vyjednalo posílení autobusových spojů a od termínu 28. června je zavedena nová midibusová linka 219 v trase Jinonice – Nové Butovice – Šafránkova – Ordovická – Za...

V Ruzyňské ulici se nově měří rychlost

9. července 2025 v 10:01

Nové měřicí zařízení nechala Praha 6 instalovat v ulici Ruzyňská u křižovatky s Přílepskou. Radar je vybaven technologií pro měření okamžité rychlosti, četnosti průjezdů, kategorizace vozidel dle typu a zároveň zajišťuje obrazovou dokumentaci. Praha 6 o tom informovala na sociálních...

V hostivařském depu vykolejil vagon metra, škoda je několik milionů korun

8. července 2025 ve 21:38

V depu v pražské Hostivaři v pondělí vykolejil vagon metra. Narazil do ostění vjezdových vrat. Dopravní podnik (DPP) příčinu vyšetřuje. Informoval o tom server Zdopravy.cz, podle kterého bude celková škoda okolo pěti milionů korun. Vykolejení zachytila bezpečností kamera. Nehoda se stala odpoledne...

Změna dopravy v ulici Pod Novým lesem

5. července 2025 v 06:56

Praha 6 požádala TSK, aby od 7. července instalovala nové dopravní značení v ulici Pod Novým lesem. Cílem je zklidnit dopravu a zvýšit bezpečnost místních obyvatel. Ulice Pod Novým lesem by měla sloužit především pro přístup k domům, ale stala se zkratkou pro řidiče, kteří tudy projíždějí, aby se...

Semafory na klíčových pražských křižovatkách jsou v provozu

4. července 2025 v 15:02

Semafory na křižovatkách I. P. Pavlova, ulice Kbelská, u Tančícího domu jsou již obnovené. Po zprovoznění dodávek elektrické energie ovšem některé spadnou do režimu „poruchy“ a je tak nutný zásah techniků, kteří je postupně objíždějí a na zajištění provozu pracují, uvedl na síti X náměstek...

Další články
Nahoru