Dnes Pátek - zatazeno 8°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Začíná rekonstrukce nejvytíženějšího mostu v Česku, řidiče omezí až její druhá fáze
Barrandovský most pohledem od Hlubočep. Foto: Chmee2 / Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Začíná rekonstrukce nejvytíženějšího mostu v Česku, řidiče omezí až její druhá fáze

Pražská Technická správa komunikací (TSK) začala s rekonstrukcí Barrandovského mostu, která potrvá do roku 2025. Její první část se bude odehrávat pod mostem, potrvá více než rok a bude znamenat zúžení Modřanské ulice do jednoho pruhu. Omezení na samotném mostě pak přijdou až od roku 2022, kdy bude provoz omezen v obou směrech o jeden pruh.

Barrandovský most, který je jednou z nejdůležitějších tepen pražské dopravy, čeká rozsáhlá rekonstrukce. Dopravně nejvytíženější komunikace v republice, po které denně projede přes 140 000 aut, je už dlouho ve špatném technickém stavu.

První etapu rekonstrukčních prací zahájila TSK v úterý 29. září.  Řidiči se jí ale obávat nemusejí. Cílem je sanace konstrukcí spodní stavby mostu, která spočívá v úpravě povrchu betonu, odstranění nesourodých částí a jeho následné úpravě. Mělo by se to stihnout do listopadu příštího roku s tím, že od letošních Vánoc až do jara se práce zastaví.

Doprava přes most zůstane během první fáze rekonstrukce zachovaná, menší omezení se ale vyskytnou například v Modřanské ulici, kde bude v úseku pod mostem sveden provoz v obou směrech do jednoho pruhu.

Zúží se také cyklostezka v okolí pilíře mostu a v souvislosti s přistavěním a obsluhou pontonu je třeba počítat i s omezením plavby při pravém břehu. Některé práce jsou plánovány i pod hladinou Vltavy, a to buď z pontonu, nebo je zajistí potápěči.

„Oprava byla naplánována tak, aby byl po celou její dobu zachován průjezd ve třech jízdních pruzích, a nebyla tak významně omezena doprava při cestě z jednoho břehu Vltavy na druhý. Pro nenahraditelnost mostu je nezbytné udržovat ho v dobré kondici, a to se bez průběžných rekonstrukcí neobejde,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Diagnostika, kterou si TSK nechala loni vypracovat v rámci projektové přípravy, ukázala, že stav spodní stavby je na sedmibodové škále na úrovni IV, tedy uspokojivý. Opravy zde budou jen dílčí.

„Rekonstrukce Barrandovského mostu významně prodlouží jeho životnost, takže bude moci sloužit veřejnosti co nejdéle. Pustíme se tedy do odstranění nesoudržných vrstev betonu, očištění a následného ošetření trhlin a reprofilací navrátíme betonu jeho původní funkčnost,“ popsal postup oprav generální ředitel TSK Jozef Sinčák.

Barrandovský most prošel řadou menších oprav již dříve, a to především ve své svrchní části, jejíž součástí je i vozovka. Zásadní rekonstrukce svršku mostu bude součástí zmíněné další etapy rekonstrukce.

Rekonstrukce svršku mostu začne na jaře 2022, dokončena by podle současných odhadů měla být v roce 2025. Tyto práce s sebou již ponesou dopravní omezení. Jsou připravovány návrhy náhradního vedení dopravy a zkapacitnění navazující komunikační sítě a objízdných tras.

„Troufám si říct, že rekonstrukce Barrandovského mostu je svým významem srovnatelná s modernizací dálniční sítě, proto již nyní necháváme zpracovat modely, jak se bude doprava chovat, kde by se mohly vyskytnout největší komplikace a jak jim potenciálně předcházet,“ sdělil Scheinherr.

Do oprav vrchní stavby je podle něj potřeba se v následujících letech pustit zejména z důvodu neuspokojivého stavu nosné konstrukce, který se nachází na úrovni V, což znamená špatný stav.

„Z diagnostiky vyplynulo, že nedostatky jsou zejména v oblasti výztuže mostu, která je součástí nosného systému. Tato oprava vyžaduje již kompletní sejmutí betonových svodidel a říms, přeizolaci celého mostu a výměnu vozovky i chodníků. Chystáme rovněž úpravy osvětlení a přeložky inženýrských sítí,“ sdělil Sinčák.

Celkové náklady na rekonstrukci Barrandovského mostu budu asi 600 milionů korun. Náklady na aktuálně zahájenou první etapu 63 milionů.

V souvislosti s plánovanou stavbou Radlické radiály, která se má na vnitřní okruh napojovat právě na Barrandovském mostě, se objevily obavy ohledně jeho nedostatečné kapacity. Podle náměstka nyní město nechává prověřit možnosti, jak uzel rozšířit a umožnit průjezd více aut.

„Je to ale nereálné rozšíření v rámci této konstrukce. Nejspíš by se tedy musel postavit nový most, ale to je skutečně teď ve fázi ideové studie," doplnil Scheinherr.

Barrandovský most

Silniční most spojující městské části Praha 4 a Praha 5 sestává ze dvou samostatných nosných konstrukcí, technicky se tedy jedná o soumostí. Komunikace s osmi jízdními pruhy a dvěma chodníky pro pěší je součástí tzv. Městského okruhu a patří k nejvytíženějším dopravním tepnám v České republice. Stavba obou částí mostu byla realizována v letech 1978 až 1988, levý most byl zprovozněn v září 1983.

Opěry mostu tvoří železobetonové masivní bloky. Mezilehlé podpěry jsou železobetonové pilíře založené na mikropilotách, nosná konstrukce je z předpjatého monolitického betonu. Základ i dřík jsou vyrobeny z betonu, kryt vozovky je živičný. Délka přemostění ve střednici je 343,7 metru, volná šířka mezi svodidly ve střední části přibližně 14 metrů. Na stavbu na obou březích navazují nájezdové a sjízdné rampy, které jsou samostatnými mostními objekty.


Autor: Jan Puci

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru