Začíná rekonstrukce nejstaršího pražského jezu, dřevěnou památku vyplní kameny
9. dubna 2021 07:20
Na jez byl nastaven takzvaný kráčející bagr, který urovná kamennou část v nadjezí. Potom dojde k instalaci návodní jímky na levém poli jezu. Od 12. dubna začne postupné odbourávání původní konstrukce jezu.
Přípravy na rekonstrukci začaly už loni na podzim převzetím staveniště a zahájením těžby žulových kvádrů v lomu na Příbramsku. V zimě přišla na řadu těžba dubového dřeva na rámovou konstrukci.
Byly také provedeny podrobné prohlídky, které odhalily závažné závady v dřevěné roštové konstrukci jezu. Oprava před půl stoletím sice jez na dohled od Karlova mostu stabilizovala, zároveň však došlo k jeho poškození náhradou kamenných desek za beton.
Současná rekonstrukce má za úkol vrátit památkově chráněnému dílu jeho historický vzhled. Dojde k obnově dubové roštové konstrukce, do které stavaři instalují velké žulové kameny.
Staroměstský jez se nachází mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou. Je dlouhý 321 metrů. Dokončen byl v roce 1241, jako jediný jez v Praze si zachoval původní vzhled a tvar. Překonává spád 95 centimetrů.
Propusť jezu má parametry, jak je v roce 1366 stanovil císař Karel IV. Jezy na Vltavě, Berounce, Lužnici a Otavě šířku musely mít propusť širokou 20 loktů, což je necelých 12 metrů. Podle císařského nařízení každý, kdo udělal překážky na řece, musel vybudovat průjezd a za jeho použití si nesměl nechat platit.
Staroměstský jez je pevný dřevěný jez s kamennou výplní takzvaného pražského typu, jenž byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí. Zajišťoval vodu pro pohon Sovových mlýnů, pro napájení vodního náhonu Čertovky a také Staroměstských mlýnů.
V roce 1958 byl zapsán na seznam nemovitých kulturních památek. Během své existence prošel mnoha opravami. Ta poslední, před 55 lety, zaměnila kamennou výplň jeho dřevěného roštu za beton.
„Projekt rekonstrukce jezu se může zdát na první pohled jako technicky a technologicky nenáročný, ale každé takové vodní dílo je kompletně pod vodou a jeho současný technický stav nelze zjistit. Investor s projektantem proto při zadání naší zakázky vycházeli pouze ze starobylých výkresů či kreseb a z toho, co na staveništi sami viděli, když si v neoprenu jez procházeli a prohlíželi,“ uvedl Daniel Boďa z Metrostavu, jenž náročný projekt řídí.