dnes
Pátek - oblacno
13°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
9°C
pozítří
Neděle - zatazeno
5°C
Začíná kampaň zaměřená na nepoctivé cestující MHD. Když „půjdou do sebe“, sníží se jim pokuta
Cestující jako kaštani. To byla v minulosti zase jiná informační kampaň. Zaměřovala se na slang pracovníků MHD. Zdroj: DPP

Začíná kampaň zaměřená na nepoctivé cestující MHD. Když „půjdou do sebe“, sníží se jim pokuta

Komunikační kampaň zaměřenou na černé pasažéry spustili zástupci magistrátu, pražského dopravního podniku a organizace Ropid. Společný projekt všech tří institucí si klade za cíl snížení počtu černých pasažérů v prostředcích romadné a integrované dopravy v Praze. Zároveň chce pozitivně komunikovat s poctivými cestujícími a ocenit, že nejezdí načerno.

Bylo představeno několik prvních opatření, která budou v boji proti černým pasažérům zavedena. „Chceme především mladší generaci ukázat, že jezdit načerno není cool. Všichni by si měli uvědomit, že cestovat na úkor ostatních je naopak hloupé a trapné. Černý pasažér je na podobné úrovni jako někdo, kdo si zajde do obchodu a za službu, kterou získá, nezaplatí,“ sdělil náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu Petr Dolínek.

kampan-cerni-pasazeri-1

kampan-cerni-pasazeri_1

V komiksu, který se v rámci informační kampaně objeví v prostředcích MHD, jsou dvě gramatické chyby. Zapoměl místo zapomněl. A ve větě, kterou říká revizor, nemá být čárka za slovem předložte. Anebo může být, ale v tom případě musí být i za tímto slovem.

Kampaň bude v první fázi zaměřena na zapomnětlivce. Podle tvůrců není cílem někoho nachytat, naopak by cestující měli být více informováni.

„Při zaplacení celoroční jízdenky jezdí cestující za 10 korun denně. Ve srovnání s jinými evropskými, a dokonce i některými českými městy je to maximálně výhodná cena,“ řekl ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Ve vybraných prostředcích městské hromadné dopravy se cestující budou setkávat s oboustrannými samolepkami, které zapomnětlivce upozorní, že si musí koupit jízdenku.

„V Praze máme čtvrtou nejlepší městskou dopravu v Evropě. Má-li to tak zůstat, musíme se na tom podílet všichni,“ uvedl dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Ladislav Urbánek.

Počet černých pasažérů stoupá. V roce 2015 jich revizoři chytili asi 260 000 a loni 270 000. Za první pololetí letošního roku je to už 150 000, z toho asi 9000 cestujících doklad zapomnělo doma. V loňském roce dopravní podnik v metropoli zaměstnával 155 revizorů.

Novinkou, která v rámci kampaně vznikne, bude pokuta za půlku. Pokud se cestující při přepravní kontrole neprokážou platným jízdním dokladem, budou mít možnost místo 800 korun pokuty zaplatit pouze 400 korun. Podmínkou bude, že pokutu nezaplatí revizorovi na místě, ale nechají si vypsat na základě dokladu totožnosti Zápis o provedené přepravní kontrole a zakoupí si roční občanský kupon v hodnotě 3650 korun s platností ode dne nákupu.

„Zasadím se o to, aby rada toto opatření projednala v nejbližší době a začalo tak platit co nejdříve,“ upozornil na další kroky Dolínek. Radní by se tématem měli zabývat už v září.

Informační kampaň vyjde podle náměstka řádově na stovky tisíc korun. Náklady budou rozloženy do celých osmnácti měsíců a přispěje na ně magistrát, dopravní podnik a Ropid

Kromě toho vedení Prahy zvažuje i další změny, výhledově by se jízda na černo například mohla stát přestupkem. Podle Dolínka by tak měly postihy větší váhu. Další diskutovanou změnou je splácení ročního jízdného v měsíčních splátkách či upozorňování na propadlý kupon e-mailem. Další změny bude muset postupně schvalovat rada.

Poctivým cestujícím, kteří se při přepravní kontrole prokážou platným jízdním dokladem, budou revizoři rozdávat takzvané placky za odměnu. Děti pak od revizorů dostanou dětské lístky, aby si je mohly označit stejně jako dospělí cestující. Součástí kampaně budou i fotopříběhy s tematikou hromadné dopravy, umístěné na reklamních plochách v metru.


Další články
Nahoru