
Žáci se budou učit neplýtvat potravinami, testuje se to na pražských školách
15. února 2023 08:32
Vzdělávací projekt Smart Food, který má odnaučit děti plýtvat potravinami a zlepšit jejich vědomosti o spotřebě jídla, se začal testovat na vybraných pěti pražských školách. Žákům a učitelům v celé zemi nabídne po vyhodnocení na počátku letošního září nová interaktivní výuková média (tzv. IVM), která jsou dostupná na nové platformě FutureBooks, první svého druhu v Česku i Evropské unii. Na projektu spolupracuje Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy (PedF UK) a Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity (PEF MENDELU) v Brně s hlavním městem.
EU se zavázala, že do roku 2030 sníží plýtvání potravinami o 50 procent (o 44 milionů tun jídla), při čemž nejvíce se plýtvá na úrovni spotřebitelů. „Projekt UK PedF a PEF MENDELU proto reaguje na tuto výzvu a předkládá účinný vzdělávací komunikační nástroj k oslovení žáků a nepřímo také domácností. Cílem je dětem zábavnou formou vysvětlit, proč je nutné přestat plýtvat jídlem a jak toho jednoduše dosáhnout,” uvedl děkan PedF UK Michal Nedělka.
Za tímto účelem akademičtí pracovníci MENDELU předali kolegům z PedF UK své poznatky ve formě osmi ucelených souborů. Následně je společně přetvořili do interaktivních výukových médií s množstvím aktivizujících prvků, které mají zabezpečit změnu postojů u dětí a případně také dalších členů jejich domácností.
Snahou výzkumníků je nejenom poskytnout ucelený soubor poznatků o plýtvání potravinami a poskytnout podklady pro účinnou intervenci k redukci potravinového odpadu, ale také změřit její skutečný efekt. Tedy reálně pomoci s plněním závazků ČR vůči EU.
Obě univerzity představily učitelům vybraných pěti pražských škol v uplynulých dvou týdnech nově vytvořená média, na nichž pracovaly v průběhu minulého roku. Nyní v rámci hodnocení zahájily proces samotné výuky, který má ověřit, zda-li jsou materiály vytvořeny dostatečně srozumitelně a v souladu s potřebami dětí a žáků.
„Současně s evaluací jsme zahájili i měření účinnosti této intervence. Snahou bude srovnání výchozích postojů a znalostí zapojených dětí k problematice plýtvání potravinami před a po intervenci, tedy jestli můžeme sledovat změnu v oblasti postojů a znalostí,” upřesňuje Lucie Veselá, jedna z autorek projektu, z Mendelovy univerzity v Brně.
Pracovníci Mendelovy fakulty podle Veselé po tři roky zkoumali komunální odpad z 900 brněnských domácností. Průměrný obyvatel Brna podle ní vyhodí ročně do popelnice 36,4 kilogramů potravin, přičemž nejčastěji se plýtvá ovocem a zeleninou, pečivem a mléčnými produkty. Nejvíce potravinového odpadu bylo nalezeno na sídlišti, a to podle výzkumníků proto, že lidé nemají jinou možnost kam odpad vyhodit.
Projekt jako jeden z prvních na území EU nabízí ucelený vzdělávací program pro oblast předcházení plýtvání s jídlem. „Naší další snahou je po ověření všech výstupů, interaktivní výuková média multiplikovat pro ostatní státy EU,” dodal Igor Červený za UK PedF, jenž záměr ke konci loňského roku diskutoval v rámci českého předsednictví EU na jednání vrchních ředitelů zodpovědných za školní vzdělávání, a podle jeho slov s pozitivní odezvou.