Žáci a studenti počítali vodní stopu
19. ledna 2022 11:17
Do plnění úkolu se zapojilo 247 mateřských, základních a středních škol a v nich přes 4 tisíce žáků a studentů.
„Věděli jsme, že už malé děti mají poměrně jasno v tom, že vodou je třeba šetřit a zbytečně s ní neplýtvat. Průzkum z loňského roku nás však upozornil, že větší část žáků a také studentů netušila, co je to vodní stopa. Neuvědomují si, že velké množství vody bylo potřeba pro vypěstování potravin, které konzumují, nebo při výrobě dalších věcí, které využívají,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní a dodává: „Prostřednictvím praktického i názorného úkolu jsme se pokusili jim tyto informace zprostředkovat v takové formě, které budou rozumět, a zapamatují si je.“
Naše vodní stopa je 50krát vyšší, než přímá spotřeba vody z kohoutku
Podle Českého statistického úřadu je průměrná denní spotřeba vody na obyvatele v domácnostech zhruba 90 litrů. Naše vodní stopa je přitom 50krát vyšší a dosahuje množství 4 500 litrů. Děti se při plnění úkolu dozvěděly, že například na výrobu 1 litru mléka je v konečném důsledku potřeba 1 200 litrů vody, na 1 kilogram hovězího masa 15 400 litrů, na 1 kilogram brambor 290 litrů anebo na výrobu 1 bavlněného trička spotřebujeme v průměru 2 495 listrů vody.
Mladším dětem s úkolem pomáhal krteček
Aby se dětem se zadáním a informacemi dobře pracovalo i v době, kdy výuka na řadě škol fungovala střídavě prezenčně a distančně, připravilo pro ně Recyklohraní průvodní instruktážní video.
Děti v základních a středních školách měly dále k dispozici herní kartičky a vyplňovaly pracovní listy, do kterých také zaznamenávaly výpočet své vodní stopy. Pro menší děti v mateřských školách a v nižších ročnících základních škol Recyklohraní úkol upravilo, aby odpovídal jejich věku. Jak napovídá podtitul úkolu Spočítej si vodní stopu aneb Krtek vám napoví, jim byl průvodcem známý krteček v pohádce Jak krtek ke kalhotkám přišel. Autoři Eduard Petiška a Zdeněk Miler už v roce 1957 dokázali v tomto příběhu krásně popsat, že než si krteček oblékne vysněné kalhotky, musí toho hodně udělat a voda v tom hraje důležitou roli.
Vzdělávání, které učí vidět věci v souvislostech
Partnerem a spoluvyhlašovatelem úkolu byly vodárenské společnosti ze skupiny Veolia. „Rádi podporujeme vzdělávání žáků a studentů, které je učí vidět věci v souvislostech. Uvědomují si přitom, jak nesmírně důležitá je voda pro život, a že s ní nesmíme plýtvat. To se týká nejen vody, která nám doma vytéká z kohoutku, ale celkové naší spotřeby, protože, jak dětem názorně ukázal tento úkol, vodní stopa potravin a věcí, které spotřebováváme je obrovská a je velký prostor k tomu ji snižovat už jen tím, že nebudeme například jídlem plýtvat,“ dodává Marcela Dvořáková, výkonná ředitelka komunikace společnosti Veolia Česká republika.
Tento světový úkol podporuje také Středočeský kraj v rámci projektu EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní. Zároveň je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí v rámci projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadu.
Nová EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní
Od minulého školního roku mohou školy zapojené do programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět využívat novou metodickou příručku pro pedagogy s názvem EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní, jejíž součástí jsou i výukové scénáře pro jednotlivé věkové skupiny žáků a studentů. Aktuálně jsou již k dispozici scénáře pro mateřské školy. Pro základní a střední školy budou zveřejněny do konce března. Recyklohraní také připravuje semináře či webináře pro pedagogy, které jim pomohou novou EKOABECEDU efektivně využívat ve výuce.