dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - snih
2°C
Zachrání zchátralý Libeňský most referendum? Pražští politici potřebnou opravu roky odkládají
V některých místech není na Libeňský most pěkný pohled. Foto: Jindřich Dvořák

Zachrání zchátralý Libeňský most referendum? Pražští politici potřebnou opravu roky odkládají

Některé pražské mosty jsou ve špatném stavu – například Libeňský nebo Hlávkův. Zatímco do opravy Hlávkova mostu nebo sanace Nuselského mostu město letos investovat bude, na opravdu Libeňského mostu peníze v letošním rozpočtu nevyčlenilo. Podle analýzy Ekologického právního systému by za případné škody byl odpovědný vlastník mostu – tedy hlavní město Praha.

Libeňský most

Stavba zahájena v roce 1924.

Most zprovozněn o čtyři roky později.

V historii se jmenoval jeden čas Baxův a později Stalingradský most.

Celková délka mostní komunikace 780 metrů.

Nejdelší silniční most v Praze.

"Bude to průšvih, ale na Libeňský most už prostředky prostě nejsou,“ uvedl na začátku letošního roku náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Na špatný stav Libeňského mostu, který již od roku 1928 spojuje levý a pravý vltavský břeh, přitom již léta upozorňují odborníci.

Dobře vědí, o čem hovoří. Na mostě je opadaný beton, trčí z něj na mnoha místech rezavé dráty, v neutěšeném stavu je podpěrný systém i hlavní mostní klenby. Ze stavby roste plevel, schodiště jsou nevábná a slouží spíše jako záchody.

Potřebnou opravu Libeňského mostu plánují pražští politici již několik volebních období. Například v roce 2006 se dokonce hovořilo o generální opravě mostu za miliardu a půl. To bylo však v období před volbami, kdy se frekvence plánů a slibů politiků vždy zvýší.

Již zmiňovaný Josef Nosek na podzim roku 2006, to ještě z pozice starosty Prahy 8, pro radniční noviny Osmička řekl: „Současná podoba Libeňského mostu je nevyhovující. Celková rekonstrukce zkulturní vzhled tohoto mostu.“ Peníze se však tehdy, v následujících letech a ani letos v rozpočtu hlavního města nenašly.

Političtí představitelé dokonce zvažovali různé varianty opravy, dražší i levnější, ale most se přesto generální opravy nedočkal. Proběhly pouze práce na části tramvajové trati. Most má za sebou již úvahy o jeho rozšíření, zvýšení počtu pruhů pro auta a dokonce i úvahy o jeho zbourání a vybudování nového mostu.

Opravíme, ale až budou peníze

Není riskantní nechat most tak dlouho ve špatném stavu, kdy nemusí být bezpečný? „Hlavní město Praha se rekonstrukcí Libeňského mostu zabývá dlouhodobě. Jedná se však o akci velmi finančně náročnou, v rozsahu zhruba od 1,5 až 2 miliardy korun podle zvolené varianty,“ uvedla pro Pražský patriot tisková mluvčí magistrátu Tereza Králová.

O tom, jak vypadá takový „dlouhodobý zájem Prahy o rekonstrukci“ mostu, se může každý přesvědčit při procházce po stavbě a její prohlídce z břehu. I laik, který není odborník na tento typ staveb, vidí, že most je zanedbaný a rekonstrukci skutečně potřebuje.

most-nahled Město podle slov mluvčí magistrátu Králové nemá při napjatém rozpočtu částku potřebnou na opravu k dispozici. „Neodvažujeme se vyslovit nějaký termín, kdy by oprava mohla být zahájena. Mohu vás však ujistit, že provoz na mostu je v tuto chvíli bezpečný, i když s určitými omezeními pro provoz MHD (snížena rychlost tramvají na 30 km/h) a automobilové dopravy (omezen provoz vozidel nad 6 tun),“ dodala.

Občané mohou využít petic či referenda

V právní analýze, o jejíž vypracování server www.prazskypatriot.cz požádal experty z Ekologického právního servisu, je uvedeno, že z občanského zákoníku vyplývá obecná povinnost každého počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, na majetku, na přírodě a životním prostředí.

„Tato povinnost je i povinností obce. Žádné ustanovení zákona ale výslovně neupravuje povinnost obce starat se o svůj majetek. V případě vzniku škody v souvislosti se špatným stavem mostů by tak obec za tyto škody byla odpovědná, neboť nesplnila obecnou povinnost předcházet vzniku škod,“ uvedl Ekologický právní servis.

most1-nahled Pokud by občanská sdružení či občané chtěli, aby se kupříkladu právě Libeňský most začal co nejdřív opravovat, Ekologický právní servis doporučuje využít petiční právo a obrátit se na město peticí.

Další možností je dosáhnout vyhlášení místního referenda, kde by občané vyjádřili výzvu městu, aby stav mostů začalo řešit.

Mosty Hlávkův a Nuselský se oprav dočkají

Podle Králové město plánuje opravu Hlávkova mostu. „V současnosti je vše ve fázi přípravy. Bude se jednat o investici v řádu minimálně stovek miliónů korun a termín bude záležet na finančních možnostech města. Jeho oprava je také podmíněna možností objízdných tras. Proto je nutné nejdříve dokončit rozestavěnou část Městského okruhu,“ řekla.

Letos navíc bude podle jejích slov zahájena i celková sanace Nuselského mostu. Jedná se o dlouhodobě připravovanou akci, která potrvá tři a až čtyři roky. Město začne opravou středového pásu včetně izolací a odvodnění, Eltodo bude zároveň opravovat veřejné osvětlení. Práce budou probíhat o prázdninách, vždy budou zachovány dva jízdní pruhy v obou směrech. Opravy vyjdou asi na 20 milionů korun.

Libeňský most by potřeboval nový kabát


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru