dnes
Sobota - zatazeno
3°C
zítra
Neděle - oblacno
3°C
pozítří
Pondělí - oblacno
4°C
Začalo dvouměsíční testování dalšího hybridního autobusu v pražské MHD, nákup je v plánu příští rok
Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12. Foto: DPP

Začalo dvouměsíční testování dalšího hybridního autobusu v pražské MHD, nákup je v plánu příští rok

Pražský dopravní podnik (DPP) spustil v běžném provozu dvouměsíční testování autobusu značky Solaris s hybridním pohonem. Na jaře už podobným způsobem vyzkoušel nízkopodlažní kloubový hybrid Volvo. Cílem je zjistit, jaká technologie bude pro Prahu z hlediska ekonomiky a úspor nejvhodnější předtím, než podnik na podobné autobusy příští rok vypíše tendr.

U nového hybridního autobusu se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 bude až do 22. září jezdit na linkách číslo 133, 165, 175, 207 a 213.

„Je důležité zkoušet a vyhodnocovat, jaké výsledky hybridní autobusy přinesou v pražských ulicích,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). Takovéto systémy podle něj zvyšují komfort cestujících, snižují provozní náklady, emise a hlukové zátěže.

„Zavádění elektrobusů, bateriových trolejbusů, ale i dalších alternativních technologií je poměrně časově náročné, a to hlavně s ohledem na nutnost budování nabíjecí či plnící infrastruktury a s tím související územní, stavební a majetkoprávní řízení,“ sdělil Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Hybridní autobusy v testované konfiguraci sice stále částečně využívají naftový pohon, nemají však žádné limity denního dojezdu a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu. Hybridní řešení pohonu významně snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel.

Autobus, který bude DPP testovat, používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený právě z generátoru či z trakčních kondenzátorů umístěných na střeše.

To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Kondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Použití kondenzátorů k ukládání energie dovoluje výrobci deklarovat životnost celého hybridního hnacího řetězce na 12 let.

Autobus Solaris Urbino 12 Hybrid je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících: 24 sedících a 78 stojících. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu, obdobně jako v Praze letos na jaře zkoušený kloubový hybrid Volvo.

Naftové autobusy DPP kupuje za zhruba 5,5 milionu korun, hybridní vozy vyjdou podle odhadu asi o 70 procent dráže než naftové. Přesnou cenu nicméně určí až tendr a bude záviset i na tom, kolik jich město bude kupovat.

DPP chce rozvíjet také plně elektrifikované autobusy, pro které je nicméně nejprve nutné vybudovat dobíjecí stanice. Podnik plánuje v budoucnu testovat i jiné pohony, například vodíkový. Naopak CNG autobusy DPP neplánuje, protože mají emise srovnatelné s moderními naftovými vozy.


Ve čtvrtek v noci neprojedete Tunelovým komplexem Blanka

25. listopadu 2020 v 06:25

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Tunelový komplex Blanka od 26. listopadu od 23 hodin do 27. listopadu do 5 hodin uzavřen.

Na Ořechovce začaly platit parkovací zóny

23. listopadu 2020 ve 12:18

Na Ořechovce v šesté městské části dnes začaly platit parkovací zóny. Od 2. listopadu platí v Praze 6 zóny také na Hanspaulce.

Zlíchovský tunel bude o víkendu uzavřen

20. listopadu 2020 v 07:59

Z důvodu revize trafostanice a vypnutí napájení tunelu bude Zlíchovský tunel od soboty 21.listopadu od 23 hodin neděle 22. listopadu do 2:30 uzavřen hodin.

Další články
Nahoru