dnes
Čtvrtek - zatazeno
6°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
5°C
pozítří
Sobota - prehanky-snih
3°C
Začala stavba valu a protihlukové stěny na Spořilově
Ilustrační foto: Facebook Praha 4

Začala stavba valu a protihlukové stěny na Spořilově

Na Spořilově v Praze 4 začala výstavba dvou protihlukových stěn a valu. Jejich vybudování vyjde na asi 37 milionů korun bez DPH. Stát budou v části, kde se kříží Jižní Spojka a ulice 5. května. Měly by ulevit obyvatelům v ulicích Jižní XVII, Čtyřdílná, Jižní XVI a Jihozápadní III před následky těžké tranzitní dopravy. Výstavba je plánována na sedm měsíců.

„Zdejší obyvatelé doplácejí na to, že stát nebyl schopen dostavět úsek 511 Silničního okruhu kolem Prahy, lidem jezdí pod okny tisíce těžkých kamiónů denně, a na Starém i Novém Spořilově jsou tak porušovány hygienické limity. Stěny a val jsou důležitý příspěvek ke zlepšení situace na Spořilově, který naše městská část požadovala,“ uvedl starosta čtvrté městské části Petr Štěpánek (Trojkoalice/Zelení). O zlepšení situace na Spořilově dlouhodobě usilují místní spolky Zdravý Spořilov a SOS Spořilov.

Protihlukový val naváže na dosavadní protihlukovou stěnu v jihovýchodní části tohoto území, bude veden podél ulice 5. května západním směrem a bude se stáčet táhlým obloukem nad zářezem Jižní spojky k severu. Bude mít základní výšku šest metrů nad okolním terénem a délku zhruba 210 metrů.

Protihluková stěna – jih s délkou přibližně 204 metrů bude umístěna na protihlukovém valu a bude navazovat na dosavadní protihlukovou stěnu při ulici Jižní XV, dále bude pokračovat západním směrem podél ulice 5. května a v trase valu se stáčí k severu, kde bude na horní ploše svahového kuželu protihlukového valu ukončena. Výška protihlukové stěny v této části bude 2,5 metru a bude vybudována z neprůhledných výplňových panelů, které pohlcují zvuk.

Protihluková stěna – sever ve své délce zhruba 143 metrů naváže na severní část protihlukové stěny jih a bude dále pokračovat k severozápadu ve směru odbočovacího pruhu z Jižní spojky na Spořilov až do ulice Hlavní, přičemž konec protihlukové stěny sever (zajišťující ochranu zástavby v ulici Jihozápadní III) je veden po koruně dosavadní pilotové stěny.

Výška protihlukové stěny v této části bude šest metrů a bude také vybudována z neprůhledných výplňových panelů, které pohlcují zvuk.

Městská část Praha 4 usiluje o zmírnění následků těžké tranzitní dopravy v Praze a ve Středočeském kraji. Prosazuje urychlenou dostavbu jihovýchodní části Silničního kruhu okruhu kolem Prahy (Běchovice – dálnice D1) a řadu dílčích opatření, včetně zakrytí Spořilovské spojky, aby do dostavby a zprovoznění Pražského okruhu ochránila své obyvatele před hlukem, emisemi a vibracemi.

Starosta Petr Štěpánek navrhnul ministru dopravy ČR Danu Ťokovi přepravovat kamiony přes území Středočeského kraje po železnici systémem RoLa. Tento nápad vyvolal u dopravců nesouhlasné reakce. Informovali jsme o nich zde: Převážejte kamiony po železnici, navrhuje starosta Prahy 4. Nereálné, reagují dopravci

Měření prokázalo překračování hlukových limitů

Poslední rozsáhlé měření hluku ze silniční dopravy se na Spořilově uskutečnilo v letech 2014 a 2015 na 20 měřících místech s předpokládaným nejvyšším hlukovým zatížením ze silničního provozu na Jižní spojce, 5. května a Spořilovské. Na 19 z 20 míst bylo prokázáno překročení hlukových limitů 60 dB ve dne a 50 dB v noci.

Ústav experimentální medicíny AV ČR v roce 2014 provedl monitoring znečišťujících látek v oblasti Spořilova (3 lokality, měřeno mimo byt i v bytech). Ve všech lokalitách (včetně Spořilovského plácku) byly překročeny standardy koncentrací prachových částic i benzo(a)pyrenu ve venkovním ovzduší i v jednotlivých bytech.

Křižovatka komunikací 5. května a Jižní spojka (Spořilovský plácek) je nejzatíženější mimoúrovňovou křižovatkou na pražské siliční síti.  V roce 2016 se na této křižovatce průměrně pohybovalo 204 000 aut za den.

V minulých letech byla pro ochranu obyvatel Spořilova před negativními účinky hlukové a imisní zátěže přijata řada protihlukových opatřen, například snížení povolené rychlosti v Senohrabské ulici a Na Chodovci na 30 km/hod., výsadba izolační zeleně v Senohrabské ulici a výstavba protihlukových stěn. V roce 2015 byla osazena mobilní protihluková stěna v délce zhruba 220 metrů při odbočení ze Spořilovské spojky do ulice Severní I.

Počítá se s dalšími stavbami proti hluku

Dalším problematickým místem na Spořilově je ulice Spořilovská. Tady radnice prosazuje takzvané těžké zakrytí. To znamená, že by komunikace, která je v zářezu, byla zastřešena. Na povrchu by vnikl park. Náklady jsou vyčísleny na více než čtyři miliardy korun. Více o projektu jsme informovali zde: Starosta Prahy 4 chce po premiérovi čtyři miliardy. Na zastřešení spojky

Podle Štěpánka jsou na Praze 4 ještě další tři místa, kde jsou lidé ohrožováni hlukem. První je Spořilov I, malé sídliště pod Starým Spořilovem. „Tady v podstatě jde o obnovu stávajících a hůře fungujících protihlukových stěn. Je tady připravena stavba nové, která bude pohlcovat hluk," řekl. Druhým je nevybudovaná stěna u Jižní Spojky pod Krčí. „Tady ještě není řešení detailně připraveno. A třetí je oblast v Braníku u Barrandovského mostu," řekl Štěpánek.


Další články
Nahoru