Dnes Pátek - obcasny-dest 9°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 6°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let
Dnes již legendární pantograf začal vozit cestující v šedesátých letech. Foto: archiv Ropid

Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let

Přes padesát let tvořily základ pražské příměstské železniční dopravy. Řeč je o elektrických pantografech, kterým se podle profilu čelní masky říkalo žabotlamy. Poslední dojezdily před dvěma roky v létě.

Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem bylo vyrobeno 62 kusů jednotek, každá se skládala ze čtyř vozů.

zabotlam-jagro

Tonto pohled vysvětluje přezdívku žabotlam.                     Foto: Jagro / Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Konstrukce vlaků předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Jejich hlavní předností oproti vlakům taženým lokomotivami bylo značné zrychlení (0,7 metru za sekundu) a jednoduchá možnost změny směru jízdy bez posunování.

Postupně byly soupravy v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem.

Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města. Díky svým vynikajícím parametrům – velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi – umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století. Po roce 1989 stály u založení Pražské integrované dopravy.

Pantografy nakonec výrazně překročily původně plánovanou životnost. Přitom ještě v roce 2005, kdy se s jejich provozem už nepočítalo, se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29.

Posledními útočišti jednotek 451/452 se staly posilové vlaky linek S4 Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou a úplně posledním místem provozu byla městská linka S 41 v úseku Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Naposledy vyjel tento vlak do provozu 11. srpna 2018, následně zamířil do depozitáře v Chomutově.

Žabotlam nebyl jediná přezdívka pro tento vlak. Podle původního typového označení se mu také říkalo Emilka, případně panťák. Během mnohaletého provozu se tomuto typu vlaku nevyhnuly nehody, z nichž některé byly tragické.

V roce 1965 do osobního vlaku stojícího v zastávce Praha-Hloubětín najel nákladní vlak. Zemřelo 13 lidí, dalších šest desítek cestujících bylo zraněno.

V březnu 1988 najel osobní vlak na konec soupravy nákladního vlaku, zemřely dva lidé, dalších 15 bylo zraněno. Při nehodě tohoto typu vlaku v roce 2007 zemřel ve stanici Čerčany strojvedoucí. Při požáru v roce 2010 se podařilo evakuovat všech zhruba 40 cestujících, nikdo nebyl zraněn.


Autor: Jan Puci

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru