Dnes Pátek - oblacno -4°C
Zítra Sobota - oblacno -7°C
Pátek 15. 1. 2021
Svátek má Alice
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let
Dnes již legendární pantograf začal vozit cestující v šedesátých letech. Foto: archiv Ropid

Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let

Přes padesát let tvořily základ pražské příměstské železniční dopravy. Řeč je o elektrických pantografech, kterým se podle profilu čelní masky říkalo žabotlamy. Poslední dojezdily před dvěma roky v létě.

Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem bylo vyrobeno 62 kusů jednotek, každá se skládala ze čtyř vozů.

zabotlam-jagro

Tonto pohled vysvětluje přezdívku žabotlam.                     Foto: Jagro / Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Konstrukce vlaků předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Jejich hlavní předností oproti vlakům taženým lokomotivami bylo značné zrychlení (0,7 metru za sekundu) a jednoduchá možnost změny směru jízdy bez posunování.

Postupně byly soupravy v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem.

Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města. Díky svým vynikajícím parametrům – velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi – umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století. Po roce 1989 stály u založení Pražské integrované dopravy.

Pantografy nakonec výrazně překročily původně plánovanou životnost. Přitom ještě v roce 2005, kdy se s jejich provozem už nepočítalo, se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29.

Posledními útočišti jednotek 451/452 se staly posilové vlaky linek S4 Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou a úplně posledním místem provozu byla městská linka S 41 v úseku Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Naposledy vyjel tento vlak do provozu 11. srpna 2018, následně zamířil do depozitáře v Chomutově.

Žabotlam nebyl jediná přezdívka pro tento vlak. Podle původního typového označení se mu také říkalo Emilka, případně panťák. Během mnohaletého provozu se tomuto typu vlaku nevyhnuly nehody, z nichž některé byly tragické.

V roce 1965 do osobního vlaku stojícího v zastávce Praha-Hloubětín najel nákladní vlak. Zemřelo 13 lidí, dalších šest desítek cestujících bylo zraněno.

V březnu 1988 najel osobní vlak na konec soupravy nákladního vlaku, zemřely dva lidé, dalších 15 bylo zraněno. Při nehodě tohoto typu vlaku v roce 2007 zemřel ve stanici Čerčany strojvedoucí. Při požáru v roce 2010 se podařilo evakuovat všech zhruba 40 cestujících, nikdo nebyl zraněn.


Dopravní omezení v Průběžné

Včera v 07:34

V souvislosti s pokračováním stavebních prací bude od 16. do 30. ledna uzavřena část ulice Průběžná v Praze 10. Uzavřen bude úsek mezi ulicemi Na Padesátém a Švehlova v obou směrech. 

Bubenečský tunel od čtvrtka v noci uzavřen

12. ledna 2021 v 11:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů TKB bude Bubenečský tunel od čtvrtka 14. ledna od 23 hodin do pátku 15. ledna do 5 hodin uzavřen.

Od středy bude uzavřen tunel Mrázovka

11. ledna 2021 v 10:35

Z důvodu čištění kamer, pravidelné údržby a kontroly technologie bude tunel Mrázovka od středy 13. ledna od 23 hodin do čtvrtka 14. ledna do 5 hodin uzavřen.

V oblasti Petřin bude dva měsíce výluka pěti autobusových linek

10. ledna 2021 v 10:47

Od úterý 12. ledna začíná výluka na autobusových linkách 108, 168, 191, 260 a 910 v oblasti Petřin. Z důvodu pokračujících oprav kanalizace v ulici Na Petřinách bude od úterý 12. ledna po dobu přibližně dva měsíců vyloučen provoz mezi zastávkami Petřiny – Sídliště Petřiny pouze...

Pohonné hmoty na začátku roku zlevnily

9. ledna 2021 v 16:27

Pohonné hmoty v metropoli na začátku roku mírně zlevnily. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 28,65 koruny, před týdnem byl o 14 haléřů dražší, informovala ČTK. O 21 haléřů na litru zlevnila i nafta, za litr teď řidiči zaplatí průměrně...

Oprava vozovky na Jižní spojce

8. ledna 2021 v 08:18

V úterý 12. ledna provede Technická správa komunikací nutnou havarijní opravu nebezpečných výtluků na Jižní spojce. Jedná se o část pravého (pomalého) jízdního pruhu v místě těsně za lanovým mostem ve směru do centra (směr na Prahu 4 a Barrandovský most).

Praha 5 od ledna rozšiřuje parkovací zóny

7. ledna 2021 v 06:14

Praha 5 od 4. ledna rozšířila zóny placeného stání (ZPS) do dalších dvou lokalit. První z nich se nachází v okolí sídliště Podbělohorská, druhá pak v oblasti Horních Cibulek, kde dochází k rozšíření zón, které zde byly zavedeny v roce 2020.

Další články
Nahoru