dnes
Pátek - obcasny-dest
12°C
zítra
Sobota - zatazeno
13°C
pozítří
Neděle - obcasny-dest
12°C
Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let
Dnes již legendární pantograf začal vozit cestující v šedesátých letech. Foto: archiv Ropid

Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let

Přes padesát let tvořily základ pražské příměstské železniční dopravy. Řeč je o elektrických pantografech, kterým se podle profilu čelní masky říkalo žabotlamy. Poslední dojezdily před dvěma roky v létě.

Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem bylo vyrobeno 62 kusů jednotek, každá se skládala ze čtyř vozů.

zabotlam-jagro

Tonto pohled vysvětluje přezdívku žabotlam.                     Foto: Jagro / Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Konstrukce vlaků předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Jejich hlavní předností oproti vlakům taženým lokomotivami bylo značné zrychlení (0,7 metru za sekundu) a jednoduchá možnost změny směru jízdy bez posunování.

Postupně byly soupravy v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem.

Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města. Díky svým vynikajícím parametrům – velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi – umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století. Po roce 1989 stály u založení Pražské integrované dopravy.

Pantografy nakonec výrazně překročily původně plánovanou životnost. Přitom ještě v roce 2005, kdy se s jejich provozem už nepočítalo, se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29.

Posledními útočišti jednotek 451/452 se staly posilové vlaky linek S4 Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou a úplně posledním místem provozu byla městská linka S 41 v úseku Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Naposledy vyjel tento vlak do provozu 11. srpna 2018, následně zamířil do depozitáře v Chomutově.

Žabotlam nebyl jediná přezdívka pro tento vlak. Podle původního typového označení se mu také říkalo Emilka, případně panťák. Během mnohaletého provozu se tomuto typu vlaku nevyhnuly nehody, z nichž některé byly tragické.

V roce 1965 do osobního vlaku stojícího v zastávce Praha-Hloubětín najel nákladní vlak. Zemřelo 13 lidí, dalších šest desítek cestujících bylo zraněno.

V březnu 1988 najel osobní vlak na konec soupravy nákladního vlaku, zemřely dva lidé, dalších 15 bylo zraněno. Při nehodě tohoto typu vlaku v roce 2007 zemřel ve stanici Čerčany strojvedoucí. Při požáru v roce 2010 se podařilo evakuovat všech zhruba 40 cestujících, nikdo nebyl zraněn.


Pracoviště pražského registru vozidel na Pankráci a v Břevnově jsou částečně zprovozněna

Dnes ve 14:05

Od pondělí 2. listopadu bude částečně obnoven provoz na pracovištích registru vozidel odboru dopravněsprávních činností, která byla uzavřena z důvodu karantény. Pracoviště v Business Centre Vyšehrad v Praze 4 na Pankráci a v Praze 6 – Břevnově, Radimova 39, budou odbavovat elektronicky objednané...

Uzavření Suchdolské ulice přinese dopravní omezení

Včera v 16:01

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude ulice uzavřena.

České dráhy upravují nabídku spojení mezi Prahou, Ostravskem a Žilinou

Včera v 15:08

V souvislosti s aktuální epidemickou situací a výrazně nižší poptávkou po cestování České dráhy v kooperaci s ministerstvem dopravy a se zahraničními partnerskými dopravci optimalizují nabídku spojení mezi Prahou, Ostravskem a Žilinou. Změny budou platit až do...

Začátkem listopadu budou tunely Brusnický, Dejvický a Bubenečský uzavřeny

Včera ve 12:12

Z důvodu pravidelné údržby a mytí budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od 1. listopadu do 4. listopadu vždy od 23 hodin do 5 hodin.

Ve čtvrtek v noci bude uzavřen tunelový komplex Blanka

27. října 2020 v 06:45

Tunelový komplex Blanka bude od 29. října od 23:00 hodin do 30. října do 5 hodin uzavřen.

Pracoviště registru vozidel v Břevnově je z důvodu karantény zcela uzavřeno

25. října 2020 v 19:20

Od 26. října do odvolání je z důvodu karantény pracoviště registru vozidel odboru dopravněsprávních činností v Praze 6 – Břevnově, Radimova 39, mimo provoz. Nebude ani odbavovat klienty, kteří se objednali k návštěvě prostřednictvím rezervačního systému. 

U dopravního značení otestuje Praha inovativní technologie

25. října 2020 v 17:58

Pražští radní schválili projektový záměr s názvem Testování inovativní technologie pro správu dopravního značení. Realizací je pověřena městská společnost Operátor ICT (OICT). Cílem projektu je otestování IoT technologie, která poskytne například informace o GPS pozici nebo změně polohy oproti...

Další články
Nahoru