Dnes Neděle - jasno 17°C
Zítra Pondělí - prehanky-dest 7°C
Neděle 11. 4. 2021
Svátek má Izabela
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let
Dnes již legendární pantograf začal vozit cestující v šedesátých letech. Foto: archiv Ropid

Žabotlamy už jsou v železničním důchodu, legendární pantografy vozily cestující přes padesát let

Přes padesát let tvořily základ pražské příměstské železniční dopravy. Řeč je o elektrických pantografech, kterým se podle profilu čelní masky říkalo žabotlamy. Poslední dojezdily před dvěma roky v létě.

Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem bylo vyrobeno 62 kusů jednotek, každá se skládala ze čtyř vozů.

zabotlam-jagro

Tonto pohled vysvětluje přezdívku žabotlam.                     Foto: Jagro / Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Konstrukce vlaků předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Jejich hlavní předností oproti vlakům taženým lokomotivami bylo značné zrychlení (0,7 metru za sekundu) a jednoduchá možnost změny směru jízdy bez posunování.

Postupně byly soupravy v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem.

Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města. Díky svým vynikajícím parametrům – velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi – umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století. Po roce 1989 stály u založení Pražské integrované dopravy.

Pantografy nakonec výrazně překročily původně plánovanou životnost. Přitom ještě v roce 2005, kdy se s jejich provozem už nepočítalo, se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29.

Posledními útočišti jednotek 451/452 se staly posilové vlaky linek S4 Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou a úplně posledním místem provozu byla městská linka S 41 v úseku Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Naposledy vyjel tento vlak do provozu 11. srpna 2018, následně zamířil do depozitáře v Chomutově.

Žabotlam nebyl jediná přezdívka pro tento vlak. Podle původního typového označení se mu také říkalo Emilka, případně panťák. Během mnohaletého provozu se tomuto typu vlaku nevyhnuly nehody, z nichž některé byly tragické.

V roce 1965 do osobního vlaku stojícího v zastávce Praha-Hloubětín najel nákladní vlak. Zemřelo 13 lidí, dalších šest desítek cestujících bylo zraněno.

V březnu 1988 najel osobní vlak na konec soupravy nákladního vlaku, zemřely dva lidé, dalších 15 bylo zraněno. Při nehodě tohoto typu vlaku v roce 2007 zemřel ve stanici Čerčany strojvedoucí. Při požáru v roce 2010 se podařilo evakuovat všech zhruba 40 cestujících, nikdo nebyl zraněn.


Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

Včera ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

Včera v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Praha 4 nesouhlasí se zkrácením autobusové linky 193

5. dubna 2021 ve 20:10

Městská část Praha 4 rozhodně nesouhlasí se zkrácením nebo jinými změnami autobusové linky MHD číslo 193. Informovala o tom v tiskové zprávě.

Začne oprava Kutnohorské ulice

2. dubna 2021 v 08:00

Technická správa komunikací začne od pondělí 12. dubna s rozsáhlou rekonstrukcí Kutnohorské ulice v úseku začínající 250 m před ulicí Kardausova a končící okružní křižovatkou Přátelství x Podleská.

Oprava mostu Chodovec v Praze 11

1. dubna 2021 v 08:49

Technická správa komunikací začne od soboty 10. dubna instalovat dopravní omezení a od pondělí 12. dubna zahájí stavební práce na mostě X694 Chodovec, který převádí ulici Brněnská přes ulici Pod Chodovem.

Uzavření středního tubusu Strahovského tunelu

31. března 2021 v 17:10

Z důvodu mytí stěn a stropu a údržby technologie bude střední tubus (B) Strahovského tunelu ve směru na Břevnov od 6. dubna do 12. dubna uzavřen vždy v noci od 23 hodin do 5 hodin.

Mytí stěn a stropu v Letenském tunelu

31. března 2021 ve 12:16

Z důvodu mytí stěn a stropu bude Letenský tunel od čtvrtka 8. dubna do pátku 9. dubna od 23 hodin do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru