dnes
Pátek - obcasny-dest
5°C
zítra
Sobota - prehanky-snih
3°C
pozítří
Neděle - prehanky-snih
2°C
Žabotlame, sbohem! Modernizace vlaků z NDR začíná, legendární pantografy nahradí sloni
Vozy řady Bmto čeká rekonstrukce. Foto: Jagro / Wikimedia Commons

Žabotlame, sbohem! Modernizace vlaků z NDR začíná, legendární pantografy nahradí sloni

České dráhy (ČD) zmodernizují 12 patrových osobních železničních vozů, které budou použity pro pražskou příměstskou dopravu. Dozorčí rada ČD ve středu udělila souhlas s uzavřením smlouvy s vítězem tendru. Jeho jméno a další podrobnosti firma zveřejní až po podpisu.

Patrové osobní vozy řady Bmto byly vyrobeny v sedmdesátých letech v tehdejším východním Německu. Nyní prodělají podstatnou „omlazovací kůru“. Kompletně bude opraven interiér vozu a sedačky dostanou nové textilní čalounění v barvách Českých drah. Proti přímému slunci v horním podlaží se sklopenými okny ve střeše budou chránit nové žaluzie.

Osvětlení má být řešeno novými tělesy integrovanými do stropu. Zcela nově má být řešeno WC, které bude moderní s uzavřeným systémem podobně, jako je tomu ve zcela nových soupravách. Nově tak bude možné používat WC i při pobytu vlaku ve stanici.

Podstatné vylepšení je připraveno v oblasti informačního systému a doplňkových služeb pro cestující. V interiéru má být instalováno 8 LCD displejů, které budou cestující informovat o směru a průběhu jízdy vlaku i o následujících zastávkách. Nové elektronické tabule s informacemi o směru jízdy vlaku budou instalované také na vnějších bocích vlaků.

Všechny vozy budou mít Wi-Fi připojení k internetu

Úplnou novinkou je umístění dvacítky zásuvek 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících. Vozy budou vybaveny také Wi-Fi připojením k internetu. Ve vozech bude upraven také prostor pro uložení 8 jízdních kol. Rekonstrukcí projdou také dveře vozů, které mají být nově ovládány tlačítky.

Vozy čeká mimo jiné modernizace interiéru včetně dosazení WC s uzavřeným systémem, vytvoření prostoru pro přepravu kol, nové osvětlení integrované do stropu nebo instalace zásuvek 230 V a Wi-Fi. Vozy budou mít nová okna, posuvné dveře, signalizaci zastávky na znamení, centrální zdroj energie nebo opticko-elektronický informační systém.

První opravené vozy snad už příští rok

„Příměstská doprava je nejrychleji rostoucí segment v rámci veřejné železniční dopravy. Vynaložené prostředky se tak brzy vrátí," uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. Cenu, za kterou ČD vozy zmodernizuje, ale zatím firma nezveřejnila.

Cena kontaktu byla letos v únoru, kdy se poprvé objevily zprávy o chystané modernizaci, odhadována okolo 120 milionů korun. Termín dodání by měl být jeden rok od podpisu smlouvy. S prvními modernizovanými „patráky" by se tak mohli cestující setkat už příští rok.

„Díky nasazení modernizovaných vozů na zmíněných linkách se během příštího roku postupně uvolní několik jednotek CityElefant, které nahradí část dosud používaných starých pantografů řady 451, třeba na lince S4 Praha – Kralupy nad Vltavou," dodal Joklík. Staré dobré pantografy, které mají podle vzhledu svého čela přezdívku „žabotlam“ a v Praze jich je nasazováno do provozu pět, se pomalu odeberou do dopravního důchodu.


Další články
Nahoru