Za průjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží by řidiči mohli platit 200 korun
30. srpna 2023 09:33
Ryvola už dříve ČTK řekl, že zpoplatnění a související předpokládané snížení počtu aut projíždějících po Smetanově nábřeží a Malou Stranou je potřeba zejména proto, aby mohly centrem lépe projíždět tramvaje. „Tramvaje skutečně jezdí velmi špatně, vycházíme ze statistik dopravního podniku," řekl. Dodal, že podle statistik se zpožďování tramvají stále zhoršuje.
Oblast zpoplatnění má podle Ryvoly zahrnovat Smetanovo nábřeží a Divadelní na pravém břehu Vltavy a Újezd s Karmelitskou na levém. Dodal, že zároveň bude nutné omezit průjezd jen pro rezidenty v ulicích Jilská, Karolíny Světlé a Betlémská, aby se tranzitní doprava nepřesunula tam.
Náměstek primátora pro dopravu Hřib na sociální síti X, dříve twitteru, uvedl, že poplatek se nebude týkat rezidentů nebo místních podnikatelů. „Každopádně finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra ještě dolaďujeme a žádná hotová věc není na stole," napsal na sociální síti.
Hřib zároveň zdůraznil, že zpoplatnění vjezdu pro celou Prahu 1 nikdy nebylo ve hře. Reagoval tak na informaci vedoucího odboru dopravy radnice Prahy 14 Petra Vomáčky, který na facebooku uvedl, že mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu. Náměstek primátora to označil za nesmysl.
Hřib již dříve novinářům řekl, že je potřeba zohlednit i praktické aspekty související například s kamerovým systémem, kterým bude zpoplatnění zajištěno. V účinnost by podle něj opatření mohlo vejít někdy na začátku příštího roku, patrně ne hned 1. ledna, ale například od února. Kromě přesného vymezení oblasti je podle náměstka potřeba ještě doladit také systém výjimek.
Také podle primátora Svobody návrh dosud nebyl schválený magistrátem. Zároveň uvedl, že zavedení mýtného v celém centru města či jeho historických částech je podle něj standardní v řadě evropských měst a nejspíš se o něm bude jednou uvažovat i v Praze. „To ale bude možné až po vyřešení okruhů," dodal primátor.
Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření zástupců města plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku.
Nepůjde tedy o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje. Již dříve Ryvola uvedl, že podle informací z ministerstva dopravy je nejbližší možný termín schválení zákonné úpravy umožňující mýto v roce 2029.