dnes
Středa - polojasno
10°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
16°C
pozítří
Pátek - obcasny-dest
15°C
Za devět vteřin se unikátní střecha vozovny stala minulostí, použito bylo 126 kilogramů trhaviny
Odstřel hloubětínské vozovny. Foto: DPP

Za devět vteřin se unikátní střecha vozovny stala minulostí, použito bylo 126 kilogramů trhaviny

Dnes v 9:26 nechal pražský dopravní podnik (DPP) odstřelit střechu deponovací haly tramvajové vozovny v Hloubětíně. Kvůli havarijnímu stavu byla hala od ledna 2018 mimo provoz. Vozovna byla dostavěna v roce 1951, patřila tak k nejmladším v Praze. Na demolici střechy bylo použito 126 kilogramů trhaviny Eurodyn, samotný odstřel trval 9 vteřin, proběhl dle plánu a bez komplikací. Do letošního prosince budou v areálu pokračovat běžnými metodami bourací a odklízecí práce. Do konce roku 2022 zde vyroste nová moderní vozovna Hloubětín. Se stavbou první etapy začne DPP v létě příštího roku.

Celkem 126 kilogramů průmyslové trhaviny značky Eurodyn v 902 náložích stačilo dnes na odstřel střechy deponovací haly vozovny DPP v Hloubětíně. Střecha o ploše zhruba 150×100 metrů se postupně sesunula dolů v sérii explozí trvajících „pouhých“ 9 vteřin. Prašnost pomáhaly snižovat hasiči kropící trosky, ale také 10 speciálních vaků naplněných vodou, každý o objemu 300 litrů, které byly umístěny uvnitř haly.

Exploze vaky s vodou rozmetala a vytvořila jemný aerosol, který umožnil pohlcování a rychlé usazování zvířeného prachu. Kvůli bezpečnosti byl pro odpal zvolen neelektrický systém. Nálože byly odpáleny na dálku bez použití dlouhých kabelů.

Vozovna i přilehlé komunikace byly vyloučenou oblastí střeženou Policií ČR i Městskou policií. Nad vozovnou až po letiště ve Kbelích byla vyhlášena bezletová zóna. Těsně před demolicí policejní složky na nezbytnou dobu zhruba deseti minut zastavily jak tramvajovou dopravu mezi Poděbradskou a Kolbenovou ulicí, tak i individuální na Kbelské a Kolbenově.

Po zbytek letošního roku bude DPP v areálu vozovny v Hloubětíně pokračovat v demolici částí zdí a přístavků v severní a západní části deponovací haly, ale již běžnými konvenčními metodami. „Jsem rád, že se nám podařilo posunout další velký projekt. Z toho, že musíme vozovnu odstřelit, nadšený nejsem, protože nám v provozu chybí, ale v tomhle případě jiné řešení nebylo. Několik na sobě nezávislých studií a posudků potvrdilo, že hala je neopravitelná,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Všechno špatné je ale k něčemu dobré. Zbourání staré vozovny nám umožní po 70 letech postavit v Praze novou, moderní, se zázemím a pracovními podmínkami odpovídajícími 21. století," dodal.

Výstavba nové vozovny

Projekt nové vozovny Hloubětín je v přípravě od roku 2016. V roce 2017 získal DPP na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA), o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny. Letos DPP pracuje na zajištění stavebních povolení na jednotlivé etapy projektu a zpracování realizační dokumentace stavby. V příštím roce DPP čeká výběr zhotovitele stavby a samotné zahájení realizace.

„Jako první zahájíme stavbu nového energocentra areálu, předpokládám na začátku příštího léta. Samotnou deponovací halu včetně nového zázemí pro údržbu tramvají a další provozy v areálu postavíme v letech 2021 až 2022. Dokončení celé stavby plánujeme na konec roku 2022,“ doplnil Petr Witowski.

Do dokončení nové vozovny budou tramvaje umístěny na nově vybudovaných odstavných kolejích v ústředních dílnách DPP v Hostivaři.

Na stavbu vozovny podal letos DPP předběžnou žádost o spolufinancování z prostředků EU v rámci vypsané 53. výzvy dotačního programu OPD II s možností získání finanční podpory EU až do výše 85 % uznatelných nákladů stavby. Předpokládané náklady na stavbu nové vozovny činí zhruba 1,8 miliardy korun, což je částka srovnatelná s obdobnými typy staveb zrealizovanými v Evropě v posledních letech. Samotná nová vozovna pro tramvaje představuje z této částky 70 procent zbývající část je plánována na pokrytí nezbytných nákladů na další zázemí a technologie v areálu, například modernizace zázemí pro údržbu tramvajových tratí.

Nové technologie v nové vozovně Hloubětín 
 

Nová vozovna Hloubětín je technicky navržena tak, aby umožňovala deponaci i údržbu nových nízkopodlažních tramvají. Současně v nové vozovně DPP plánuje používat úspornější technologie s nižší spotřebou energií a šetrnější k životnímu prostředí.

Hala bude stavebně rozdělena na část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby, čímž se významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení.

Vytápění areálu bude zajištěno pomocí tepelných čerpadel, k mytí tramvají bude využívána dešťová voda a pro zásobování areálu elektrickou energií bude zčásti využíváno fotovoltaických panelů na střeše nové haly.


Na křižovatce ulic Komunardů x Plynární x Ortenovo náměstí bude obnoveno signalizační zařízení

Dnes v 17:14

V úterý 20. října zahájila Technická správa komunikací práce na křižovatce ulic Komunardů x Plynární x Ortenovo náměstí.

Tunelový komplex Blanka bude zítra uzavřen

Dnes v 16:04

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Tunelový komplex Blanka od 22. října od 23 hodin do 23. října do 5 hodin.

Omezený provoz v Těšnovském tunelu od soboty 24. října

Dnes ve 14:23

Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude Těšnovský tunel uzavřen.

Platnost řidičských průkazů se prodlouží. V nouzovém stavu průkaz nebude nutné měnit za nový

Včera v 18:36

Ministerstvo dopravy ČR společně s Ministerstvem vnitra ČR rozhodlo o toleranci neplatných řidičských průkazů v rámci nouzového stavu na území České republiky. Lidé s propadlým průkazem tak budou moci dále řídit svá vozidla a na doklad se bude hledět po dobu nouzového stavu jako na platný. Hlavní...

Registr vozidel na Pankráci je do odvolání uzavřen

Včera v 18:15

Až do odvolání je z důvodu karantény uzavřeno pracoviště registru vozidel odboru dopravněsprávních činností v Business Centre Vyšehrad v Praze 4, Na Pankráci 1685/17. Odbaveni budou pouze klienti, kteří mají potvrzenou elektronickou objednávku, učiněnou prostřednictvím aplikace „rezervace...

Praha 6: Parkovací oprávnění vyřídíte online

19. října 2020 v 10:14

Nové parkovací oprávnění pro zóny placeného stání, stejně tak jeho prodloužení, lze vyřídit z domova.

Vostrovská ulice bude uzavřena

18. října 2020 ve 20:22

Od pondělí 19. října do 30. ledna 2021 bude v Praze 6 uzavřena Vostrovská ulice v křižovatce s ulicí Horoměřickou z důvodu rekonstrukce kanalizace a obnovy vodovodních řadů.

Letenský tunel bude uzavřen

15. října 2020 v 08:36

Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude Letenský tunel od 17. října do 21. října, vždy od 23 do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru