dnes
Pátek - oblacno
14°C
zítra
Sobota - jasno
17°C
pozítří
Neděle - polojasno
17°C
Za devět vteřin se unikátní střecha vozovny stala minulostí, použito bylo 126 kilogramů trhaviny
Odstřel hloubětínské vozovny. Foto: DPP

Za devět vteřin se unikátní střecha vozovny stala minulostí, použito bylo 126 kilogramů trhaviny

Dnes v 9:26 nechal pražský dopravní podnik (DPP) odstřelit střechu deponovací haly tramvajové vozovny v Hloubětíně. Kvůli havarijnímu stavu byla hala od ledna 2018 mimo provoz. Vozovna byla dostavěna v roce 1951, patřila tak k nejmladším v Praze. Na demolici střechy bylo použito 126 kilogramů trhaviny Eurodyn, samotný odstřel trval 9 vteřin, proběhl dle plánu a bez komplikací. Do letošního prosince budou v areálu pokračovat běžnými metodami bourací a odklízecí práce. Do konce roku 2022 zde vyroste nová moderní vozovna Hloubětín. Se stavbou první etapy začne DPP v létě příštího roku.

Celkem 126 kilogramů průmyslové trhaviny značky Eurodyn v 902 náložích stačilo dnes na odstřel střechy deponovací haly vozovny DPP v Hloubětíně. Střecha o ploše zhruba 150×100 metrů se postupně sesunula dolů v sérii explozí trvajících „pouhých“ 9 vteřin. Prašnost pomáhaly snižovat hasiči kropící trosky, ale také 10 speciálních vaků naplněných vodou, každý o objemu 300 litrů, které byly umístěny uvnitř haly.

Exploze vaky s vodou rozmetala a vytvořila jemný aerosol, který umožnil pohlcování a rychlé usazování zvířeného prachu. Kvůli bezpečnosti byl pro odpal zvolen neelektrický systém. Nálože byly odpáleny na dálku bez použití dlouhých kabelů.

Vozovna i přilehlé komunikace byly vyloučenou oblastí střeženou Policií ČR i Městskou policií. Nad vozovnou až po letiště ve Kbelích byla vyhlášena bezletová zóna. Těsně před demolicí policejní složky na nezbytnou dobu zhruba deseti minut zastavily jak tramvajovou dopravu mezi Poděbradskou a Kolbenovou ulicí, tak i individuální na Kbelské a Kolbenově.

Po zbytek letošního roku bude DPP v areálu vozovny v Hloubětíně pokračovat v demolici částí zdí a přístavků v severní a západní části deponovací haly, ale již běžnými konvenčními metodami. „Jsem rád, že se nám podařilo posunout další velký projekt. Z toho, že musíme vozovnu odstřelit, nadšený nejsem, protože nám v provozu chybí, ale v tomhle případě jiné řešení nebylo. Několik na sobě nezávislých studií a posudků potvrdilo, že hala je neopravitelná,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Všechno špatné je ale k něčemu dobré. Zbourání staré vozovny nám umožní po 70 letech postavit v Praze novou, moderní, se zázemím a pracovními podmínkami odpovídajícími 21. století," dodal.

Výstavba nové vozovny

Projekt nové vozovny Hloubětín je v přípravě od roku 2016. V roce 2017 získal DPP na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA), o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny. Letos DPP pracuje na zajištění stavebních povolení na jednotlivé etapy projektu a zpracování realizační dokumentace stavby. V příštím roce DPP čeká výběr zhotovitele stavby a samotné zahájení realizace.

„Jako první zahájíme stavbu nového energocentra areálu, předpokládám na začátku příštího léta. Samotnou deponovací halu včetně nového zázemí pro údržbu tramvají a další provozy v areálu postavíme v letech 2021 až 2022. Dokončení celé stavby plánujeme na konec roku 2022,“ doplnil Petr Witowski.

Do dokončení nové vozovny budou tramvaje umístěny na nově vybudovaných odstavných kolejích v ústředních dílnách DPP v Hostivaři.

Na stavbu vozovny podal letos DPP předběžnou žádost o spolufinancování z prostředků EU v rámci vypsané 53. výzvy dotačního programu OPD II s možností získání finanční podpory EU až do výše 85 % uznatelných nákladů stavby. Předpokládané náklady na stavbu nové vozovny činí zhruba 1,8 miliardy korun, což je částka srovnatelná s obdobnými typy staveb zrealizovanými v Evropě v posledních letech. Samotná nová vozovna pro tramvaje představuje z této částky 70 procent zbývající část je plánována na pokrytí nezbytných nákladů na další zázemí a technologie v areálu, například modernizace zázemí pro údržbu tramvajových tratí.

Nové technologie v nové vozovně Hloubětín 
 

Nová vozovna Hloubětín je technicky navržena tak, aby umožňovala deponaci i údržbu nových nízkopodlažních tramvají. Současně v nové vozovně DPP plánuje používat úspornější technologie s nižší spotřebou energií a šetrnější k životnímu prostředí.

Hala bude stavebně rozdělena na část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby, čímž se významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení.

Vytápění areálu bude zajištěno pomocí tepelných čerpadel, k mytí tramvají bude využívána dešťová voda a pro zásobování areálu elektrickou energií bude zčásti využíváno fotovoltaických panelů na střeše nové haly.


Cvičení Voda 2019 omezí dopravu

Dnes v 10:08

V sobotu 21. září se v Praze uskuteční Cvičení Voda 2019, které má prověřit protipovodňová opatření a výstavbu mobilních protipovodňových hrazení v Praze 1, 2, 4 a 5. V souvislosti se cvičením budou od 6:00 do 24:00 uzavřeny některé komunikace, včetně stezek pro pěší a...

Dopravní omezení v souvislosti s akcí Den bez aut 2019

Dnes v 07:59

Letos se Den bez aut koná v sobotu 21. září na čtyřech místech v Praze. Bez aut budou Mariánské náměstí, ulice Dolnoměcholupská v Dolních Měcholupech, ulice Žacléřská ve Kbelích a celá městská část Praha–Újezd v lokality bez automobilové dopravy. 

Bubenečský tunel bude od soboty do neděle uzavřen

Dnes v 07:05

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Bubenečský tunel od soboty 21. září od 23 hodin do neděle 22. září do 5 hodin uzavřen.

Kotlářka – Sídliště Řepy: Obousměrné přerušení provozu tramvají

Včera v 10:52

V sobotu 21. září bude od 7:30 hodin do 15:30 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v rozšířeném úseku Kotlářka – Sídliště Řepy.

Tramvajová zastávka Malostranská bude v noci mimo provoz

18. září 2019 ve 20:48

 V noci ze čtvrtka 19. září od 20:40 hodin na pátek 20. září do 4:40 hodin bude mimo provoz tramvajová zastávka Malostranská (u metra) pro směr do centra.

V Hostivaři se cvičně postaví protipovodňové zábrany

17. září 2019 v 08:42

Praha 15 rozhodla, v rámci ochrany před povodněmi na toku Botiče v katastrálním území Hostivař, prověřit výstavbu protipovodňových zábran v ulici U Břehu.

V Prosecké bude omezen provoz

11. září 2019 v 15:04

V Prosecké ulici bude pokračovat rekonstrukce kanalizace v úseku ulic Zenklova – Čuprova, která omezí provoz do 27. listopadu.

Další články
Nahoru