Dnes Sobota - zatazeno 4°C
Zítra Neděle - prehanky-dest 7°C
Sobota 5. 12. 2020
Svátek má Jitka
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Za bolavými zády není vždy jen sedavý způsob života, ale překvapivě i stres a další faktory
Bolest zad může odkazovat na různé zdravotní komplikace. Ilustrační foto: kubelik2 / Freeimages.com

Za bolavými zády není vždy jen sedavý způsob života, ale překvapivě i stres a další faktory

K nejčastějším bolestem pohybového ústrojí patří bolest zad. Ty postihují stále mladší lidi. Často jimi trpí i lidé pod 30 let. Příčin těchto obtíží může být několik. Dnes je nejčastější příčinou sedavý způsob života, přetížení některých svalů a naopak oslabení jiných.

Velkou roli hraje také stav vazivových tkání, o kterých se mnoho nemluví. Dochází k dysbalancím páteře včetně celého pohybového aparátu. Dalšími příčinami mohou být nedostatek pohybové aktivity, stres a samozřejmě obezita.

Tělo a psychika jsou propojené více, než se zdá. Zásadní roli v tom hraje vegetativní nervový systém, který řídí většinu podvědomých procesů. Pokud jsme ve stresu, třeba dostaneme strach z čehokoliv, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím.

Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanými bolestmi páteře, především v oblasti krční páteře a ramen.

V akutní fázi onemocnění může lékař podat léky na bolesti páteře. Ty pomohou jednorázově rychleji ulevit od chronických potíží, ale problém rozhodně neřeší. Je třeba si uvědomit, že dlouhodobé užívání léků na bolest s sebou přináší řadu nežádoucích účinků.

Kolik minut denně bychom se měli aktivně hýbat (rychlá chůze, krátká rozcvička), abychom předcházeli bolestem? Při prevenci bolestí páteře je důležité hýbat se a sportovat, ale s rozumem. Pohybový aparát je třeba vyváženě zatěžovat, ale i relaxovat, a to nejen svalstvo, ale i vazivový aparát.

Každý z nás je jiný, má jinou genetiku včetně zvládání stresu, správný pohyb nám slouží nejen k procvičení pohybového aparátu, ale také se při něm produkují endorfiny.

Protáhnutí a cvikům byste se měli věnovat asi 20 až 30 minut denně nebo alespoň několikrát denně po kratší čas a splnit tuto dobu. Při sedavé práci byste si měli pravidelně dopřát krátké přestávky, které umožní protáhnout ztuhlý a přetížený pohybový aparát.

Důležité také je při práci zaujímat čas od času různé uvolňující polohy, kdy si zrelaxujete a uvolníte svaly a vazivové tkáně. Pozornost byste měli věnovat také správnému sedu, který funguje i jako prevence bolestí například páteře.

Pro aktivní pohyb můžete využít každou vhodnou příležitost. Například do práce a z práce jděte část cesty pěšky, místo využití výtahu jděte raději po schodech, a pokud je to možné, spíše než komunikaci přes počítač či telefon, preferujte osobní kontakt s kolegy.

Přispívají digitální technologie (telefon, počítač, tablet) k častějším bolestem zad? Za bolesti často může také způsob života. Již děti ve školce se málo hýbou a jejich tělo je v nerovnováze. Problémy se v dalším životě nabalují. Mladí lidé se nepohybují tak, jak byla zvyklá generace jejich rodičů a prarodičů. Ti hodně chodili nebo třeba pracovali na zahradě.

Pokud se nehýbete, ale pořád jen sedíte třeba u televize nebo počítače, je už v mladém věku biomechanická nerovnováha těla veliká. Není výjimkou, že značné problémy s páteří mají lidé už okolo dvaceti a někteří, co hodně sportují, mají nález ještě dokonce horší. 


Autor: Karel Netolický

Specialistka na výživu a hubnutí Václava Kunová vydala edici e-knih, které obsahují sezónní jídelníčky

3. prosince 2020 ve 22:39

Nová edice e-knih od specialistky na výživu a hubnutí MUDr. Václavy Kunové umožní čtenářům hubnout příjemně, zdravě a neutrácet za potraviny více než je nutné. Sezónní suroviny znamenají vždy lepší chuť, menší zátěž pro životní prostředí a nižší cenu.

Zaujalo nás: Novinky z trhu, co přinesly uplynulé měsíce?

3. prosince 2020 v 18:15

Třebaže letošní rok utekl neuvěřitelně rychle, poslední měsíce nám stihly přinést i několik zajímavých novinek i tipů pro lepší budoucnost. Na své si přijdou jak zastánci zdravého životního stylu, tak manažeři firem i ti, kteří byli kvůli covid-19 tak trochu...

Děti a dospělí kreslili a psali pro pacienty s roztroušenou sklerózou

1. prosince 2020 v 08:23

Roztroušená skleróza se u 24leté Kláry Zahradníkové projevila poprvé tak, že začala špatně vidět na pravé oko. Učitelka v mateřské škole se s diagnózou chronické nevyléčitelné nemoci těžce vyrovnávala. Své pocity začala sdílet na sociálních sítích a psát příběhy ze života. S jedním z nich teď...

Další články
Nahoru