Dnes Úterý - skorojasno 13°C
Zítra Středa - skorojasno 14°C
Úterý 26. 10. 2021
Svátek má Erik
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Za bolavými zády není vždy jen sedavý způsob života, ale překvapivě i stres a další faktory
Bolest zad může odkazovat na různé zdravotní komplikace. Ilustrační foto: kubelik2 / Freeimages.com

Za bolavými zády není vždy jen sedavý způsob života, ale překvapivě i stres a další faktory

K nejčastějším bolestem pohybového ústrojí patří bolest zad. Ty postihují stále mladší lidi. Často jimi trpí i lidé pod 30 let. Příčin těchto obtíží může být několik. Dnes je nejčastější příčinou sedavý způsob života, přetížení některých svalů a naopak oslabení jiných.

Velkou roli hraje také stav vazivových tkání, o kterých se mnoho nemluví. Dochází k dysbalancím páteře včetně celého pohybového aparátu. Dalšími příčinami mohou být nedostatek pohybové aktivity, stres a samozřejmě obezita.

Tělo a psychika jsou propojené více, než se zdá. Zásadní roli v tom hraje vegetativní nervový systém, který řídí většinu podvědomých procesů. Pokud jsme ve stresu, třeba dostaneme strach z čehokoliv, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím.

Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanými bolestmi páteře, především v oblasti krční páteře a ramen.

V akutní fázi onemocnění může lékař podat léky na bolesti páteře. Ty pomohou jednorázově rychleji ulevit od chronických potíží, ale problém rozhodně neřeší. Je třeba si uvědomit, že dlouhodobé užívání léků na bolest s sebou přináší řadu nežádoucích účinků.

Kolik minut denně bychom se měli aktivně hýbat (rychlá chůze, krátká rozcvička), abychom předcházeli bolestem? Při prevenci bolestí páteře je důležité hýbat se a sportovat, ale s rozumem. Pohybový aparát je třeba vyváženě zatěžovat, ale i relaxovat, a to nejen svalstvo, ale i vazivový aparát.

Každý z nás je jiný, má jinou genetiku včetně zvládání stresu, správný pohyb nám slouží nejen k procvičení pohybového aparátu, ale také se při něm produkují endorfiny.

Protáhnutí a cvikům byste se měli věnovat asi 20 až 30 minut denně nebo alespoň několikrát denně po kratší čas a splnit tuto dobu. Při sedavé práci byste si měli pravidelně dopřát krátké přestávky, které umožní protáhnout ztuhlý a přetížený pohybový aparát.

Důležité také je při práci zaujímat čas od času různé uvolňující polohy, kdy si zrelaxujete a uvolníte svaly a vazivové tkáně. Pozornost byste měli věnovat také správnému sedu, který funguje i jako prevence bolestí například páteře.

Pro aktivní pohyb můžete využít každou vhodnou příležitost. Například do práce a z práce jděte část cesty pěšky, místo využití výtahu jděte raději po schodech, a pokud je to možné, spíše než komunikaci přes počítač či telefon, preferujte osobní kontakt s kolegy.

Přispívají digitální technologie (telefon, počítač, tablet) k častějším bolestem zad? Za bolesti často může také způsob života. Již děti ve školce se málo hýbou a jejich tělo je v nerovnováze. Problémy se v dalším životě nabalují. Mladí lidé se nepohybují tak, jak byla zvyklá generace jejich rodičů a prarodičů. Ti hodně chodili nebo třeba pracovali na zahradě.

Pokud se nehýbete, ale pořád jen sedíte třeba u televize nebo počítače, je už v mladém věku biomechanická nerovnováha těla veliká. Není výjimkou, že značné problémy s páteří mají lidé už okolo dvaceti a někteří, co hodně sportují, mají nález ještě dokonce horší. 


Autor: Karel Netolický

Léčbu zánětů močových cest ohrožuje odolnost vůči antibiotikům, cestou z bludného kruhu je prevence

Včera v 11:07

Alespoň jednou za život se s ním setká každá čtvrtá žena. Zánět močových cest je druhým nejčastějším infekčním onemocněním vůbec. Toto velmi nepříjemné a bolestivé onemocnění lékaři obvykle řeší antibiotiky. Problém je v tom, že se záněty ženám často vrací, stávají se vleklou, chronickou chorobou,...

Mentoring pro ženy z Prahy 4: Jak najít vysněnou práci?

14. října 2021 v 06:41

Jste na rodičovské nebo mateřské dovolené a chystáte se zpět do práce? Máte z návratu do pracovního kolotoče obavy? Přijďte se inspirovat zkušenostmi dalších žen u kulatého stolu v rámci projektu Po rodičovské do práce pro ženy z Prahy 4.

6 potravin, které nejsou vhodné pro ketodietu

13. října 2021 v 06:52

Podívejte se, která jídla nejsou vhodná pro vaši ketodietu a jak je nahradit.

Profesia days a HR days v Letňanech

2. října 2021 v 07:08

Veletrh práce Profesia days a odborný veletrh HR days, se konají ve středu 6. a čtvrtek 7. října na výstavišti PVA EXPO PRAHA Letňany. Letos je navíc doprovází odborná konference Hospodářské komory ČR s názvem HR chytře.

Další články
Nahoru