Dnes Pátek - mlha 12°C
Zítra Sobota - oblacno 13°C
Pátek 1. 3. 2024
Svátek má Bedřich
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Za 86 miliard korun bude vypsán tendr na vozy, automatizaci a servis pro metro C a D
Před lety byla zveřejněna vizualizace, jak by mohlo metro bez řidiče v Praze vypadat. Skutečná podoba bude jistě jiná. Zdroj: archiv DPP

Za 86 miliard korun bude vypsán tendr na vozy, automatizaci a servis pro metro C a D

Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše zakázku za 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D. Tendr zahrnuje nákup 52 automatických souprav bez strojvedoucích na linku C, 16 souprav pro budovanou linku D a nutné úpravy stanic v celkové hodnotě 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky tvoří provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let. Vypsání zakázky ve čtvrtek schválili zastupitelé hlavního města. Dodávka všech vlaků by se měla uskutečnit po roce 2029. Dodavatel by měl být vybrán do konce roku 2025.

Díky automatizaci linky C a spojení tohoto projektu s plánovaným nákupem vlaků a dopravního systému pro déčko bude především možné zkrátit intervaly a navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent, ročně na ní významně ušetřit provozní náklady ve vyšších stovkách milionů korun a v konečném důsledku také včas modernizovat vozový park vlaků 81–71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B. 

Veřejná zakázka formou soutěžního dialogu bude i na dodávku bezpečnostních stěn na nástupiště, dopravního systému spolu s vybavením depa a dispečinku pro obě linky metra, jakož i zajištění údržby na celou dobu předpokládané základní životnosti nových vlaků v délce 35 let i některých částí dopravního systému.  

„První i druhý úsek déčka dohromady tvoří nejkratší provozuschopný úsek Pankrác – Nové Dvory o pěti stanicích, na který potřebujeme včas zajistit dodávku automatických vlaků, nástupištních stěn, dopravního systému a jejich údržby. Kromě toho na lince C ve špičkách jezdíme v nejkratších možných intervalech 115 vteřin, které dovoluje stávající zabezpečovací technologie. Abychom zde mohli zkrátit intervaly na 90 vteřin, musíme na lince C zavést plně automatické metro. Kromě toho musíme paralelně počítat s tím, že životní cyklus současných vlaků na linkách A a B skončí v horizontu roku 2040, proto i tuto záležitost musíme řešit s předstihem,“ řekl 1. náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Pro nejkratší provozuschopný úsek metra D je podle něj potřeba 10 plně automatických vlaků, pro celé déčko celkem 16, pro linku C pak 53 souprav. „Dnes jsou intervaly metra s lidskou obsluhou na maximálně krátkých intervalech. To můžeme změnit díky výše vyzvané automatizaci, která umožní přepravu s ještě kratšími intervaly v klouzavých blocích. Jedná se již o standardní technologie, které využívají například v Paříži, Barceloně, či Budapešti. Dále se nám podaří snížit provozní náklady linky metra C.  Dalším nemalým bonusem je ušetření za nákup nových vozů metra pro linky A a B, kam budou převeleny modernější vlaky metra C,“ uvedl radní Prahy pro oblast financí Zdeněk Kovářík (ODS).  

„Předpokládáme, že soutěžní dialog potrvá zhruba dva roky, vítěze bychom měli znát na konci rok 2025. Po podpisu smlouvy budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. V letech 2027 a 2028 by pak měla probíhat výroba prvních vozů, jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028 a 2029 zkušební provoz. Až poté bude možné zahájit sériovou výrobu a očekávat dodávku objednaného počtu vlaků,“ sdělil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. 

Na základě výsledků několika kol předběžných tržních konzultací s předními světovými výrobci plně automatizovaných vlaků pro metro, které realizoval DPP v letech 2020–2021, a loňské analýzy společnosti Deloitte v rámci aktualizace Business plánu DPP do roku 2050 se ukázaly synergie, pokud by Praha a DPP spojily nákup dopravního systému pro déčko s automatizací linky C. Jednou z nich by byla úspora investičních nákladů na nákup 16 vlaků pro déčko ve výši 950 milionů korun.

Dalších 830 milionů korun by byla úspora servisních nákladů na údržbu těchto 16 vlaků po celou dobu jejich základní životnosti 35 let formou Full Service. Plnou automatizací linky C by podle DPP došlo ke snížení stávajících provozních nákladů o zhruba 770 milionů korun ročně. Na druhé straně zprovoznění metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory bude znamenat zvýšení provozních nákladů metra o zhruba 480 milionů korun ročně.   

Společná realizace obou projektů umožní využití modernizovaného depa Kačerov pro dočasné vypravování a údržbu plně automatických vlaků pro linku D. „Toto řešení umožní dlouhodobé provozování linky D v rozsahu až osm stanic do doby vybudování samostatného depa pro déčko v Písnici. Našim cílem je zhomologovat a zavést plně automatický systém metra na lince C dříve, než bude na lince D. Díky tomu bude jednotný vlak připraven pro obě linky, což urychlí dodávky vlaků a zprovoznění déčka pro cestující,“ uvedl Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro.  

Projekt kritizovali někteří opoziční zastupitelé. Ondřej Prokop (ANO) řekl že Praha má mít jako prioritu dostavbu vnitřního silničního okruhu a že Pražané nepoznají, zda je poveze automatizované metro či metro se strojvedoucím. „Dávat 86 miliard na automatizaci metra považuji za holý nesmysl," řekl. Jeho stranický kolega Stanislav Nekolný (ANO) se ptal, zda je nutné zkracovat intervaly.

S kritikou nesouhlasil Hřib ani zastupitel a předseda dopravního výboru magistrátu Martin Sedeke (ODS).  Ten řekl, že problémem je, že předložený dokument někteří zastupitelé nečetli pořádně a nabyli dojmu, že se jedná jen o automatizaci metra. V tendru je podle něj řada částí, které by DPP a město musely v budoucnu stejně udělat.


Autor: puc

Praha 4: Veřejné setkání k parkování v Horní ulici a jejím okolí

26. února 2024 v 17:02

Veřejné setkání k řešení dopravy v klidu v Horní ulici a jejím okolí se uskuteční v úterý 27. února od 18:30 hodin v jídelně ZŠ Mendíků.

Praha 14: Postupné uzavření Hloubětínské ulice

26. února 2024 v 09:34

Od 4. března do 31. října bude postupně uzavírána Hloubětínská ulice. Důvodem je rekonstrukce vodovodního řadu a kanalizace. Uzavírky budou celkem čtyři.

Prahu 14 v březnu čekají hned dvě dopravní omezení

23. února 2024 ve 13:40

Chlumeckou ulici v Praze 14 čekají hned dvě dopravní omezení. První souvisí se zatěžkávací zkouškou na nově stavěné lávce nad Chlumeckou ulicí a proběhne v termínu od 29. února do 1. března 2024. Uzavřené budou levé jízdní pruhy v obou směrech.

Demolice zavřené části Libeňského mostu začne zhruba za dva měsíce

21. února 2024 ve 13:35

Silničáři začnou bourat nyní uzavřenou část pražského Libeňského mostu blíže k Palmovce na přelomu letošního dubna a května. Do konce února přeloží inženýrské sítě a rovněž začnou v této části odstraňovat tramvajové koleje. Na úterním jednání výboru pro dopravu pražského magistrátu to řekl...

Flixbus kvůli blokádě přesune autobusy z hlavního nádraží na Florenc

18. února 2024 v 10:31

Autobusový dopravce Flixbus v pondělí v souvislosti s pražskou blokádou zemědělců přesune odjezdy autobusů ze zastávky u hlavního nádraží na autobusové nádraží Florenc. Dopravce podle mluvčího Tomáše Beránka pro řidiče vytipoval několik objízdných tras, autobusy se budou magistrále vyhýbat....

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok je pro auta uzavřen

17. února 2024 v 15:13

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok na Jenerálce je v havarijním stavu. Odhalil to posudek Kloknerova ústavu. Důvodem je významné podemletí obou jeho opěr.

Další články
Nahoru