Dnes Neděle - zatazeno 12°C
Zítra Pondělí - oblacno 15°C
Neděle 23. 3. 2025
Svátek má Ivona
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Z železničního mostu pod Vyšehradem zůstanou jen pilíře, přestavba začne v roce 2026
Vítězný návrh mostu, pohled ze Smíchovské náplavky. Vizualizace(2x): SŽ

Z železničního mostu pod Vyšehradem zůstanou jen pilíře, přestavba začne v roce 2026

Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu, zachována zůstane pouze spodní část stavby s pilíři. Nově bude most tříkolejný a přibude zastávka na Výtoni. Přestavba by měla stát zhruba dvě miliardy korun. Novinářům to dnes řekli zástupci Správy železnic (SŽ), kteří představili návrh mostu od firmy 2T engineering vzešlý z architektonické soutěže. Přestavba by podle plánu SŽ měla začít v roce 2026 a trvat 20 měsíců. Původní památkově chráněná ocelová konstrukce má alespoň z části sloužit na jiném místě.

SŽ dnes představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. Základní podmínky pro účast v takzvaném soutěžním dialogu splnilo všech 12 přihlášených týmů architektů. Celková nabídková cena měla v hodnocení váhu 20 procent, zbylých 80 procent připadalo na kvalitu navrženého řešení.

most-nahrada-za-zeleznicne-most1

Vítězný návrh – pohled z Rašínova nábřeží

Jako nejlepší vybrala jedenáctičlenná hodnotící komise návrh od společnosti 2T engineering. Ta nyní zpracuje podrobnější studii, která bude sloužit jako podklad pro vytvoření dokumentace pro společné povolení stavby.

Soutěž na budoucí podobu mostu byla vyhlášena 3. května loňského roku. SŽ zvolila i na základě konzultace s Českou komorou architektů formu soutěžního dialogu, protože klasická anonymní architektonická soutěž byla vyhodnocena jako riziková z hlediska možného zpochybnění výsledků.

Cílem soutěžního dialogu bylo najít řešení tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajících železničních mostů. „Požadavek na rozšíření na tři koleje v tomto traťovém úseku vyplývá z aktualizované studie proveditelnosti řešící zaústění 3. tranzitního koridoru do železničního uzlu Praha, kterou schválilo Ministerstvo dopravy. Ta počítá s výhledovým rozsahem dopravy, pro který není současné dvoukolejné přemostění postačující. Podmínkou bylo respektování požadavků památkové ochrany v největším možném rozsahu,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. 

„Výhodou nového řešení je vznik nové zastávky Praha-Výtoň, která umožní snadný přestup na tramvajové linky. Velmi mě také potěšilo, že vítězný návrh otevírá cestu k využití stávající mostní konstrukce v jiném umístění a doufám, že i tento přesun začne SŽ připravovat,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Hodnotící komisi tvořilo 11 členů. Vedle zástupců Správy železnic a Magistrátu hl. města Prahy v ní také zasedli nezávislí odborníci na mosty, kteří působí i jako pedagogové na ČVUT, členové Klubu Za starou Prahu a architekti. Hodnotící komise navíc spolupracovala s dalšími odborníky, například z Národního památkového ústavu a Městských částí Praha 2 a Praha 5.

Anketa

Líbí se vám vítězný návrh na podobu přemostění mezi Výtoní a Smíchovem?

41.2%
(41.2%)
58.8%
(58.8%)
Vítězná firma nyní dopracuje projektovou dokumentaci, soutěž na zhotovitele by SŽ chtěla vypsat v roce 2025 a o rok později začít stavět. Bude to znamenat uzavírku, kterou SŽ plánuje využít i k opravě celého úseku až na hlavní nádraží. Náklady na most jsou zatím odhadovány na dvě miliardy korun.

V minulosti se objevilo několik variant řešení špatného technického stavu konstrukce. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta či výstavba repliky. Kloknerův ústav ČVUT dříve doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně na jaře 2020 rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.

Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu.


Autor: puc

V centru metropole se demonstrovalo proti vzestupu krajní pravice

Dnes v 07:56

V centru Prahy v sobotu odpoledne stovky lidí demonstrovaly proti vzestupu krajní pravice a nárůstu rasistických a xenofobních nálad ve společnosti. Akci pořádala iniciativa Společně proti rasismu a fašismu. Na demonstraci dohlížela policie, během průvodu zastavovala dopravu,...

Prevence a intervence šikany: Bezplatný webinář pro pedagogy

Včera v 09:20

Praha 1 a Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV zvou všechny učitele a pedagogické pracovníky na odborný webinář s názvem Prevence a intervence šikany u žáků ZŠ. Tento online seminář se uskuteční v úterý 25. března od 16 do 18 hodin na platformě ZOOM.

Praha 14: Dotace pro udržitelný rozvoj, globální odpovědnost a stav veřejného prostoru

Včera v 07:08

Odstartoval nový Dotační program Prahy 14, tentokrát zaměřený na udržitelný rozvoj, globální odpovědnost a na zlepšení stavu veřejného prostoru.

Ocenění vévody z Edinburghu za seberozvoj si převzalo přes 200 mladých lidí

21. března 2025 v 16:47

Celkem 215 žáků, studentů či například sportovců v Praze převzalo ocenění Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE) za rozvoj svých dovedností a další aktivity. Jen v metropoli se do tohoto programu v minulém roce zapojilo více jak 1 600 žáků a sportovců. Program neformálního vzdělávání je...

Válečné vzpomínky a život v komunismu očima žáků Prahy 1

21. března 2025 v 11:19

V Brožíkově sále Staroměstské radnice proběhla slavnostní prezentace projektu Příběhy našich sousedů, který přiblížil osudy osmi pamětníků spojených s klíčovými momenty 20. století. Projekt organizuje společnost Post Bellum ve spolupráci s městskou částí...

Další články
Nahoru