Dnes Středa - obcasny-dest 11°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest 12°C
Středa 21. 2. 2024
Svátek má Lenka
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Z železničního mostu pod Vyšehradem zůstanou jen pilíře, přestavba začne v roce 2026
Vítězný návrh mostu, pohled ze Smíchovské náplavky. Vizualizace(2x): SŽ

Z železničního mostu pod Vyšehradem zůstanou jen pilíře, přestavba začne v roce 2026

Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu, zachována zůstane pouze spodní část stavby s pilíři. Nově bude most tříkolejný a přibude zastávka na Výtoni. Přestavba by měla stát zhruba dvě miliardy korun. Novinářům to dnes řekli zástupci Správy železnic (SŽ), kteří představili návrh mostu od firmy 2T engineering vzešlý z architektonické soutěže. Přestavba by podle plánu SŽ měla začít v roce 2026 a trvat 20 měsíců. Původní památkově chráněná ocelová konstrukce má alespoň z části sloužit na jiném místě.

SŽ dnes představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. Základní podmínky pro účast v takzvaném soutěžním dialogu splnilo všech 12 přihlášených týmů architektů. Celková nabídková cena měla v hodnocení váhu 20 procent, zbylých 80 procent připadalo na kvalitu navrženého řešení.

most-nahrada-za-zeleznicne-most1

Vítězný návrh – pohled z Rašínova nábřeží

Jako nejlepší vybrala jedenáctičlenná hodnotící komise návrh od společnosti 2T engineering. Ta nyní zpracuje podrobnější studii, která bude sloužit jako podklad pro vytvoření dokumentace pro společné povolení stavby.

Soutěž na budoucí podobu mostu byla vyhlášena 3. května loňského roku. SŽ zvolila i na základě konzultace s Českou komorou architektů formu soutěžního dialogu, protože klasická anonymní architektonická soutěž byla vyhodnocena jako riziková z hlediska možného zpochybnění výsledků.

Cílem soutěžního dialogu bylo najít řešení tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajících železničních mostů. „Požadavek na rozšíření na tři koleje v tomto traťovém úseku vyplývá z aktualizované studie proveditelnosti řešící zaústění 3. tranzitního koridoru do železničního uzlu Praha, kterou schválilo Ministerstvo dopravy. Ta počítá s výhledovým rozsahem dopravy, pro který není současné dvoukolejné přemostění postačující. Podmínkou bylo respektování požadavků památkové ochrany v největším možném rozsahu,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. 

„Výhodou nového řešení je vznik nové zastávky Praha-Výtoň, která umožní snadný přestup na tramvajové linky. Velmi mě také potěšilo, že vítězný návrh otevírá cestu k využití stávající mostní konstrukce v jiném umístění a doufám, že i tento přesun začne SŽ připravovat,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Hodnotící komisi tvořilo 11 členů. Vedle zástupců Správy železnic a Magistrátu hl. města Prahy v ní také zasedli nezávislí odborníci na mosty, kteří působí i jako pedagogové na ČVUT, členové Klubu Za starou Prahu a architekti. Hodnotící komise navíc spolupracovala s dalšími odborníky, například z Národního památkového ústavu a Městských částí Praha 2 a Praha 5.

Anketa

Líbí se vám vítězný návrh na podobu přemostění mezi Výtoní a Smíchovem?

36%
(36%)
64%
(64%)
Vítězná firma nyní dopracuje projektovou dokumentaci, soutěž na zhotovitele by SŽ chtěla vypsat v roce 2025 a o rok později začít stavět. Bude to znamenat uzavírku, kterou SŽ plánuje využít i k opravě celého úseku až na hlavní nádraží. Náklady na most jsou zatím odhadovány na dvě miliardy korun.

V minulosti se objevilo několik variant řešení špatného technického stavu konstrukce. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta či výstavba repliky. Kloknerův ústav ČVUT dříve doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně na jaře 2020 rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.

Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu.


Autor: puc

Protestující zemědělci dorazili k ministerstvu, další jsou na magistrále

19. února 2024 v 07:35

První desítky kusů techniky protestujících zemědělců dorazily v pondělí před 06:00 k sídlu ministerstva zemědělství v Praze. Část jich je u budovy úřadu, která je hlavním cílem protestní jízdy, zůstává. Další zemědělci zamířili na magistrálu, kterou plánují blokovat. Vyplývá to z informací...

Deváťáci ZŠ Kladská opakovaně bodují

18. února 2024 v 10:03

Žáci devátých tříd ze Základní školy Kladská v Praze 2 se v posledních letech umisťují na předních příčkách školních olympiád, úspěchy sbírají i v přijímacím řízení na gymnázia a střední školy nebo u Scio testů.

Zemědělci budou po blokádě demonstrovat na Malostranském náměstí

18. února 2024 v 09:03

Stovky zemědělců, kteří se chystají v pondělí ráno při protestu zablokovat pražskou magistrálu traktory a dalšími zemědělskými stroji, budou odpoledne demonstrovat na Malostranském náměstí. Od 15 hodin plánují projevy a večer na tiskové konferenci oznámí další postup. ČTK to řekl mluvčí protestní...

Další články
Nahoru