
Z věže hlavního nádraží budou opět mávat křídla, při opravě byly použity tisíce plátků zlata
7. dubna 2021 00:15
„Oprava této plastiky z roku 1907 trvala i s přípravou jeden rok. Ocelová konstrukce, která nese křídla, byla značně zkorodovaná a hrozilo zhroucení celé plastiky. Při opravě se křídla znovu zlatila, použilo se celkem 4875 plátků čtyřiadvacetikarátového zlata,“ uvedla mluvčí státní organizace Správa železnic (SŽ) Nela Friebová.
Fasádu a střechu secesní Fantovy budovy začala SŽ opravovat v červnu 2019, celkové investiční náklady podle původních odhadů by měly dosáhnout 212 milionů korun. Stavební a restaurátorské práce provádí společnost Avers, financování celé akce zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Všechny stavební a technologické postupy byly navrženy tak, aby odpovídaly požadavkům státní památkové péče. Práce probíhají po etapách. Začaly na krajních věžích, druhá fáze řeší křídla objektu. Nakonec se budou zjišťovat aktuální stav střední části budovy, která prošla v nedávné době stavebními úpravami.
Součástí stavebních prací je také odstranění nefunkčních prvků, například ocelových konzol nebo rozvaděčů. Niky a otvory se po demontáži zazdí.Krovy jsou ošetřovány proti dřevokaznému hmyzu, hnilobě a plísni. Nové bude laťování, položí se nová střešní krytina a udělá se klempířské oplechování.
Okna a dveře budou odborně repasovány. Neopravitelné výplně, případně jejich části, budou nahrazeny přesnými tvarovými i materiálovými kopiemi.
Secesní výpravní budova někdejšího nádraží císaře Františka Josefa pochází z let 1901 až 1909. Cestujícím sloužila až do otevření nového podzemního odbavovacího terminálu v roce 1977. Dnešní název nese podle svého architekta Josefa Fanty.