Dnes Úterý - oblacno 3°C
Zítra Středa - skorojasno 6°C
Úterý 26. 10. 2021
Svátek má Erik
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Z věže hlavního nádraží budou opět mávat křídla, při opravě byly použity tisíce plátků zlata
Pohled na Fantovu budovu od jihu. Snímek byl pořízen ještě před rekonstrukcí, věži dominovalo ikonické okřídlené kolo. Pozlacený artefakt se nyní na místo vrátí. Foto: Správa železnic

Z věže hlavního nádraží budou opět mávat křídla, při opravě byly použity tisíce plátků zlata

Rekonstrukce vnějšího pláště a střechy Fantovy budovy pražského hlavního nádraží, která začala v červnu 2019, by měla být hotova do konce letošního roku. Dnes dopoledne se na věž nádraží vrátí plastika zrestaurovaných zlatých křídel, která je součástí sousoší okřídleného kola.  

„Oprava této plastiky z roku 1907 trvala i s přípravou jeden rok. Ocelová konstrukce, která nese křídla, byla značně zkorodovaná a hrozilo zhroucení celé plastiky. Při opravě se křídla znovu zlatila, použilo se celkem 4875 plátků čtyřiadvacetikarátového zlata,“ uvedla mluvčí státní organizace Správa železnic (SŽ) Nela Friebová.

Fasádu a střechu secesní Fantovy budovy začala SŽ opravovat v červnu 2019, celkové investiční náklady podle původních odhadů by měly dosáhnout 212 milionů korun. Stavební a restaurátorské práce provádí společnost Avers, financování celé akce zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Všechny stavební a technologické postupy byly navrženy tak, aby odpovídaly požadavkům státní památkové péče. Práce probíhají po etapách. Začaly na krajních věžích, druhá fáze řeší křídla objektu. Nakonec se budou zjišťovat aktuální stav střední části budovy, která prošla v nedávné době stavebními úpravami.

Součástí stavebních prací je také odstranění nefunkčních prvků, například ocelových konzol nebo rozvaděčů. Niky a otvory se po demontáži zazdí.

Krovy jsou ošetřovány proti dřevokaznému hmyzu, hnilobě a plísni. Nové bude laťování, položí se nová střešní krytina a udělá se klempířské oplechování.

Okna a dveře budou odborně repasovány. Neopravitelné výplně, případně jejich části, budou nahrazeny přesnými tvarovými i materiálovými kopiemi.

Secesní výpravní budova někdejšího nádraží císaře Františka Josefa pochází z let 1901 až 1909. Cestujícím sloužila až do otevření nového podzemního odbavovacího terminálu v roce 1977. Dnešní název nese podle svého architekta Josefa Fanty.


Autor: Jan Puci

Požár v ZEVO Malešice prodlouží chystané opravy kotle

Včera ve 23:27

Požár, který vypukl v minulém týdnu v malešické spalovně, způsobí zpoždění plánované rekonstrukce třetího ze čtyř kotlů v řádu měsíců. Linky číslo tři a čtyři jsou nyní odstaveny. Po vypuknutí požáru nefungovaly všechny čtyři linky, provoz první z nich byl obnoven v pátek dopoledne a druhé v noci...

Alzheimerova choroba: Praha 2 uspořádala ve spolupráci s VFN odborný seminář

Včera ve 21:46

Alzheimerovou chorobou v Česku trpí zhruba 160 tisíc pacientů. V budoucnu jich bude podle odhadu vědců prudce přibývat. Je nezbytné se na tuto situaci připravit a budovat další domovy pro lidi s touto nemocí. Kapacita těch stávajících je nedostatečná. Jednou z možností, jak tento trend ovlivnit,...

Hlavní město spolu s pražskou záchrankou zajistí pacientům mobilní paliativní péči

24. října 2021 v 16:36

Pražská záchranka (ZZS HMP) bude nově zajišťovat pacientům v metropoli mobilní paliativní péči. Ta bude spočívat ve zřízení speciálního týmu, který by v případě komplikací u lidí, kteří jsou v konečném stadiu nevyléčitelného onemocnění, zajišťoval primárně akutní péči přímo v místě bydliště a...

V soutěži Stavba roku 2021 uspělo několik projektů z Prahy

24. října 2021 v 16:31

Ocenění Stavba roku 2021 získalo celkem deset nominovaných, z toho čtyři na území hlavního města. V kategorii Cena primátora hlavního města byla oceněna stavba moderní Trojské lávky, která přes Vltavu spojuje Císařský ostrov s Trojou. 

Další články
Nahoru