dnes
Neděle - prehanky-dest
13°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
11°C
pozítří
Úterý - oblacno
8°C
Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem
Místostarostka Prahy 5 Renáta Zajíčková ve své kanceláři na radnici. Foto: archiv

Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem

Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.

Ředitelku školy (soukromé) vykonávám téměř 15 let. Za tu dobu jsem se v mnoha ohledech zdokonalila. Díky široké kompetenci ředitele české školy jsem získala znalosti a vědomosti z rozličných oborů, mám zkušenosti s řízením organizace, disponuji potřebnými návyky i zlozvyky, můžu se chlubit manažerskými dovednostmi, vytříbila jsem slovník, naučila jsem se mlčet a taky být trpělivá, zvýšila jsem svoji odolnost téměř proti komukoliv a čemukoliv.

Toto všechno se mi teď nesmírně hodí, neboť práce komunálního politika vyžaduje mnohé z toho, co jsem si coby ředitelka školy osvojila. Díky tomu přesun z jedné kanceláře do druhé nebyl tak bolestivý.

Ale i přes tento soulad tu jisté rozdíly jsou, například složení kolegů je opačné. Ve škole se pohybujete převážně mezi kolegyněmi, na radnici jsou okolo vás samí kolegové. Ve škole zodpovídáte jako jediný za vše, na radnici je odpovědnost kolektivní. Ve škole je pravidelnost a řád, na radnici větší volnost a neřád. A mohla bych pokračovat dále.

Co je potřeba jednoznačně vyzdvihnout, je skutečnost, že škola je ještě pořád ostrov bezpečí a jistoty. To si nyní, v porovnání se zkušeností z jiného pracovního prostředí, daleko více uvědomuji. Je to samozřejmě dáno jejím účelem a smyslem a také lidmi, kteří se v ní pohybují.

Škola vzdělává a kultivuje, chodí do ní děti, popř. teenageři, pracují zde lidé, kteří staví vysoko hodnoty, jako jsou humanita, vzdělání, důvěra a ohleduplnost. Pražádnou roli zde nehrají směny nebo prodeje pozemků či peníze.

Apolitická škola a politikaření na radnici

Jako ředitelka a zároveň zřizovatelka soukromé školy jsem skoro neodvolatelná, navíc rozhoduji téměř o všem – o filozofii školy, o vzdělávacím programu a profilu školy, o hodnotách a pravidlech, o personální politice, financích atd. To je samozřejmě velká výhoda, když se daří.

Velkou nevýhodou to je v okamžiku, kdy se dařit přestává. To pak můžete i za špatné počasí. Ředitelé škol veřejných to mají o něco složitější. Jsou sice také svými pány, školu autonomně řídí a ve všem ji ovlivňují, ale tak trošku se nad nimi stále pohupuje Damoklův meč. Přece jenom je jmenuje zřizovatel – a to člověk nikdy neví, jak se to po volbách všechno vyvine. Na druhou stranu v krizových momentech mají zastání a velkou podporu. Jako pozitivní moment v jejich práci vnímám i možnost vzájemného setkávání a sdílení zkušeností.

zajickova-praha-5-mistostarostka Role radního je nejistá od první chvíle, kdy jste zvoleni do funkce. Dnes jste důležití, zítra po vás neštěkne ani pes a dělat si také nemůžete, co se vám zachce. Určitě ale novým momentem a největší změnou je rozměr politický. Protože ve škole jde všem o stejnou věc – z nevzdělaného a bezbranného človíčka uplácat kulturní, společenskou a silnou osobnost – politikařit se v ní nenaučíte.

Tady zpravidla nemusíte rodiče přesvědčovat o smyslu své práce či je přemlouvat, aby své děti posílali do školy, a ani nemusíte moc slibovat či dlouze vyjednávat. Toto a mnoho jiného se ale od politiků vlastně očekává. Občané – voliči – na ně upínají zrak a čekají, co pro ně daný politik dobrého udělá, jak se jich zastane, co lákavého jim slíbí, co zajímavého pro ně vyjedná.

Zřizovatel má první i poslední slovo

Přes všechny zmíněné nevýhody a negativa mi práce komunální političky smysl dává. Vidím v ní mimořádnou příležitost setkávat se s lidmi různého věku, vzdělání, zájmu nebo politického smýšlení, naslouchat jim a pak se spolupodílet na rozvoji místa, v kterém žijeme.

Jako radní pro školství mohu do jisté míry ovlivňovat kvalitu zřizovaných škol – mohu vstupovat do procesů, kdy se rozhoduje o prioritách, například v oblasti materiálního a prostorového zabezpečení, mohu s řediteli škol hovořit o potřebách vzdělávání, o jejich práci, mohu jim nabízet prostor pro setkávání a vzájemné obohacování.

Řízení školy online

V čem vidím překážku a konflikt, je skutečnost, že obec či městská část zřizuje pro své občany školy, jim se zodpovídá za jejich kvalitu, ale vlastně nemá nástroje, jak plně ovlivňovat jejich pedagogickou úroveň. Kvůli decentralizaci našeho školství a absenci jasného rozdělení kompetencí mezi stát a obce není zřejmé, kdo vlastně zodpovídá za konečnou úroveň. Je to MŠMT? Je to zřizovatel? Nebo je to vždy a jen ředitel? A právě proto, že nejsou jasně stanovena pravidla, je hranice mezi jednotlivými subjekty tenká.

Je nezpochybnitelné, že stát prostřednictvím svých složek nastavuje vzdělávací soustavu, popisuje její parametry, definuje národní cíle a strategie, ověřuje výstupní úrovně, kontroluje kvalitu edukativního procesu apod. Školský zákon také poměrně jasně stanovuje ředitelům škol jejich kompetence a pravomoci. Co už ale není tak zřejmé, je, jakou roli v tom všem hraje zřizovatel. Obecně se vžila představa, že má kompetence poměrně okleštěné.

Očekává se, že bude především vytvářet podmínky nezbytné pro existenci a fungování svých škol, tedy že bude zajišťovat zázemí prostorové, materiální a technické. Ví se ještě, že jmenuje a odvolává ředitele, že stanovuje spádové obvody pro zápisy nebo že zřizuje školskou radu. Co ale vybočuje z vžitých představ, je fakt, že zřizovatel má povinnost přijmout na základě kontrolní činnosti ČŠI opatření pro odstranění nedostatků popsaných ve zprávě.

Právě tady se dostáváme na tenký led. Za celý výchovně-vzdělávací proces nese plnou zodpovědnost ředitel, ale v případě, že jsou kontrolou zjištěny nedostatky, má zřizovatel reagovat a opatřením zajistit nápravu (to samozřejmě musí udělat i ředitel). A já se nyní ptám, kdo má poslední slovo. Je to ČŠI, nebo zřizovatel? Uvedu konkrétní případ. ČŠI zjistí pochybení ve znění školního řádu školy.

Toto zjištění uvede do závěrečné zprávy a k té se vyjadřuje ředitel i zřizovatel. Ředitel musí provést nápravu a zřizovatel zjišťuje, zda se tak stalo. A jestli ne, má právo, dokonce povinnost vůči voličům odvolat ředitele školy. Z daného tedy jednoznačně vyplývá, že i zřizovatele musí zajímat úroveň řízení pedagogického procesu jeho škol. Zřizovatel má právo se ředitele ptát na vše, co souvisí se vzděláváním. Zřizovatel má mít přehled o úrovni naplňování veřejné služby, kterou školy jsou.

A je tu ještě jeden důležitý moment v roli zřizovatele. Jak již bylo uvedeno, je to právě on, kdo naplňuje veřejnou službu svým občanům. On by měl při rozhodování o zřizování či rušení škol znát vývoj demografie svého samosprávného obvodu, on by měl vycházet z národních dokumentů při stanovování strategií, on by měl akcentovat ve svých školách změny, které by měly reagovat na vývoj společnosti. A zase, aby toto mohl naplňovat, musí znát aktuální stav svých škol, jejich úroveň, jejich způsob řízení. Měl by vědět, jak obyvatelé jednotlivé školy vnímají, co očekávají.

Ideální schéma

Upozadění zřizovatele v trojúhelníku stát – ředitel – zřizovatel vidím především v jednom aspektu. Komunální politici vzejdou vždy z voleb, které se konají každé čtyři roky. Na místa radních s kompetencí školství jsou jmenováni často lidé, kteří nejsou z oboru, a tudíž školské problematice detailně nerozumějí. Nevědí tedy, čím by mohli být ředitelům užiteční. Školy tak jedou svým tempem a jediné, na co se politici zaměřují, je jmenování či odvolávání ředitelů. To samozřejmě není ideální stav. Vzhledem k naší zastupitelské demokracii lze ale těžko zajistit, aby se v samosprávě vždy objevil člověk z oboru. Když se to ale stane, je to „značka ideál". Radní může být ředitelům velkou oporou, může jim být přínosným partnerem, společně mohou významně zkvalitňovat školy, tvořit strategické dokumenty nebo získávat zpětnou vazbu a s ní fundovaně pracovat.

Autorem komentáře je Mgr. Renáta Zajíčková, 1. místostarostka MČ Praha 5 a majitelka a ředitelka soukromého gymnázia. Text byl napsán původně pro Letní speciál časopisu Řízení školy.


Podle Honzejka hrozí vyhoření, toto ultimátum Babišovi je duté

13. listopadu 2019 v 09:13

„Milionu chvilek pro demokracii hrozí vyhoření. Ultimátum Babišovi je sice jaksi povinné, ale duté. Spíš by to chtělo ultimátum demokratickým stranám, aby něco začaly dělat a spojily se pro volby do větších bloků.“

Prý je hysterická. A co když vidí budoucnost lépe než psychopati, kteří nám hlásají neskonalou prosperitu?

11. listopadu 2019 v 17:24

Autista sice nepozná, zda člověk, s nímž právě teď mluví, je veselý nebo smutný, ale na druhé straně projde kolem parníku a doma umí nakreslit jeho vnitřní uspořádání. Těch kreseb jsem viděl mnoho a skutečně odpovídaly technickým nákresům.

KDU-ČSL: Výstavba je nevýhodná ve všech variantách, navíc může ohrozit i zdroje pitné vody

6. listopadu 2019 v 18:24

Lidovci nesouhlasí s plánovanou výstavbou vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe (dále D-O-L). Zpochybňují také studii proveditelnosti celého projektu, která přinesla více nezodpovězených otázek než konstruktivních odpovědí. Studie prokázala, že záměr je investorsky a ekonomicky nevýhodný ve všech...

Stávka učitelů aneb Když priorita není prioritou

5. listopadu 2019 v 11:30

Ze slovníku cizích slov se dozvíme, že za prioritu označujeme vše, čemu dáváme přednost před ostatním, že v porovnání k jinému zdůrazňujeme daný nárok a neslevujeme z něj. Současná vláda si za prioritu zvolila kromě důchodů i školství. Očekávala bych tedy, že minimálně na sto procent plní vyřčené,...

Komunista Filip ostře do Pirátů: Možná by místo psychologa pomohla studená koupel. Mnohdy připraví občanům horké chvilky, nejvíce se diví lidé v Praze

3. listopadu 2019 v 19:11

„Děravá pirátská kocábka pluje sice dál, ale se značně pochroumanými plachtami. O záplatování se posádka snaží pomocí psychologa. Chce uklidnit vnitřní dění, jenže je třeba dát pozor, aby se zrezivělá loďka nepřevrhla. Piráti mnohdy s páskou přes oko připraví občanům horké chvilky, nejvíce se diví...

Podle Kalouska je tato informace o naší společnosti děsivá

2. listopadu 2019 v 18:10

„Češi dávají přednost Putinovi před Merkelovou… Nejsem bůhvíjaký fanda Angely Merkelové, ale je to nepochybně demokratická politička, které jsou cizí agresivní výboje vůči sousedům a potlačování lidských práv ve vlastní zemi. Tato informace o naší společnosti je...

Máme se snad začít bát? Vždyť má rodinu a děti. Kam zmizela lidumilnost ODS? Je to podle něj modrý metr s různými hodnotami…

28. října 2019 v 19:35

Za výrok Stanislava Grospiče by jej ODS nejraději ukamenovala. Nebyl zrovna šťastný. Rozhodně vstup sovětských vojsk je momentem, který se stát neměl. Kdyby vojska nepřekročila hranice suverénního státu, nebyli by mrtví. Na webových stránkách KSČM je jasné vyjádření dokladující postoj KSČM –...

Němcovou nadzvedl Grospič. O komunistech sepsala čtyři body, takto bez rukaviček se do nich už dlouho nikdo nepustil…

24. října 2019 v 18:16

Soudruzi komunisté: zrádci. Tehdy i dnes. Komunistický poslanec JUDr. Stanislav Grospič se dne 24.10. vyjádřil takto o roce 1968 : „Nešlo o okupaci, byl to vstup vojsk, který nebyl šťastný. Oběti vesměs pocházely z dopravních nehod."

Bábek: Mrhala, proto je hysterická. Skutečným důvodem je potřeba vysávat

24. října 2019 v 10:09

Na kupování voličů už vláda nemá ani přes neustálé zadlužování státu dost peněz, proto přichází s dalším navyšováním daní a různých poplatků. Teď musí svolávat mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny k vládnímu daňovému balíčku, který zvyšuje spotřební daň z lihu a tabákových výrobků. Jsou...

Podle ODS se Zeman zachoval jako gentleman, jinak by jí ho musel hodit na hlavu

23. října 2019 ve 20:46

„Rozpočet s 40miliardovým schodkem v době bezprecedentního hospodářského růstu vypovídá nejvíce o tom, kdo ho sestavil. Babišova ředitelka Ministerstva financí Alena Schillerová, která ve své funkci předvádí mimořádně slabý výkon. Prezident Zeman se paradoxně zachoval jako gentleman, když přišel...

Udženija: Bude se to platit z kapes Pražanů, lépe se daří asi jenom jejich kamarádům a poradcům

19. října 2019 v 19:10

Zvýšení poplatků za svoz popelnic o 30 procent je dalším důkazem neschopnosti vedení hlavního města. Tímto krokem Rada zvyšuje už tak vysoké náklady na život v hlavním městě. Jedná se o další nekoncepční řešení vedení metropole, jako tomu bylo v případě zvýšení daně z nemovitosti. Místo toho, aby...

Komunistka Vostrá: Senzační dění kolem rodiny Gottových, navíc tu máme další sousto

18. října 2019 ve 12:46

Je to možná slabé slovo. Veřejný prostor zaplňují „zaručené" zprávy, které v mnoha případech mohou zranit. Přímo potravou pro lovce senzací je i nadále dění kolem rodiny Gottových. Jako by nebylo dost jiných problémů, ale i pozitiv. Mimochodem informovat o úspěších se dnes jaksi nenosí. Máme tu...

Kováčik šije do Klause a Zahradníkové: Někteří vyvolení mají představu o své nedotknutelnosti a mají za to, že mohou vše. Zavřeme jim dveře, soudným lidem běhá mráz po zádech

16. října 2019 v 18:54

Střední škola ve Šluknově na Děčínsku zažila „slavný" den, navštívil ji Klaus, ten mladší, s poslankyní Zahradníkovou, která si pro jistotu identifikace ponechala na klopě i reklamní placku. Měla zřejmě obavu, aby ji studenti správně identifikovali k Trikoloře. Že politika do školy nepatří? Omyl....

Další články
Nahoru