dnes
Středa - prehanky-dest
23°C
zítra
Čtvrtek - polojasno
22°C
pozítří
Pátek - obcasny-dest
15°C
Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem
Místostarostka Prahy 5 Renáta Zajíčková ve své kanceláři na radnici. Foto: archiv

Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem

Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.

Ředitelku školy (soukromé) vykonávám téměř 15 let. Za tu dobu jsem se v mnoha ohledech zdokonalila. Díky široké kompetenci ředitele české školy jsem získala znalosti a vědomosti z rozličných oborů, mám zkušenosti s řízením organizace, disponuji potřebnými návyky i zlozvyky, můžu se chlubit manažerskými dovednostmi, vytříbila jsem slovník, naučila jsem se mlčet a taky být trpělivá, zvýšila jsem svoji odolnost téměř proti komukoliv a čemukoliv.

Toto všechno se mi teď nesmírně hodí, neboť práce komunálního politika vyžaduje mnohé z toho, co jsem si coby ředitelka školy osvojila. Díky tomu přesun z jedné kanceláře do druhé nebyl tak bolestivý.

Ale i přes tento soulad tu jisté rozdíly jsou, například složení kolegů je opačné. Ve škole se pohybujete převážně mezi kolegyněmi, na radnici jsou okolo vás samí kolegové. Ve škole zodpovídáte jako jediný za vše, na radnici je odpovědnost kolektivní. Ve škole je pravidelnost a řád, na radnici větší volnost a neřád. A mohla bych pokračovat dále.

Co je potřeba jednoznačně vyzdvihnout, je skutečnost, že škola je ještě pořád ostrov bezpečí a jistoty. To si nyní, v porovnání se zkušeností z jiného pracovního prostředí, daleko více uvědomuji. Je to samozřejmě dáno jejím účelem a smyslem a také lidmi, kteří se v ní pohybují.

Škola vzdělává a kultivuje, chodí do ní děti, popř. teenageři, pracují zde lidé, kteří staví vysoko hodnoty, jako jsou humanita, vzdělání, důvěra a ohleduplnost. Pražádnou roli zde nehrají směny nebo prodeje pozemků či peníze.

Apolitická škola a politikaření na radnici

Jako ředitelka a zároveň zřizovatelka soukromé školy jsem skoro neodvolatelná, navíc rozhoduji téměř o všem – o filozofii školy, o vzdělávacím programu a profilu školy, o hodnotách a pravidlech, o personální politice, financích atd. To je samozřejmě velká výhoda, když se daří.

Velkou nevýhodou to je v okamžiku, kdy se dařit přestává. To pak můžete i za špatné počasí. Ředitelé škol veřejných to mají o něco složitější. Jsou sice také svými pány, školu autonomně řídí a ve všem ji ovlivňují, ale tak trošku se nad nimi stále pohupuje Damoklův meč. Přece jenom je jmenuje zřizovatel – a to člověk nikdy neví, jak se to po volbách všechno vyvine. Na druhou stranu v krizových momentech mají zastání a velkou podporu. Jako pozitivní moment v jejich práci vnímám i možnost vzájemného setkávání a sdílení zkušeností.

zajickova-praha-5-mistostarostka Role radního je nejistá od první chvíle, kdy jste zvoleni do funkce. Dnes jste důležití, zítra po vás neštěkne ani pes a dělat si také nemůžete, co se vám zachce. Určitě ale novým momentem a největší změnou je rozměr politický. Protože ve škole jde všem o stejnou věc – z nevzdělaného a bezbranného človíčka uplácat kulturní, společenskou a silnou osobnost – politikařit se v ní nenaučíte.

Tady zpravidla nemusíte rodiče přesvědčovat o smyslu své práce či je přemlouvat, aby své děti posílali do školy, a ani nemusíte moc slibovat či dlouze vyjednávat. Toto a mnoho jiného se ale od politiků vlastně očekává. Občané – voliči – na ně upínají zrak a čekají, co pro ně daný politik dobrého udělá, jak se jich zastane, co lákavého jim slíbí, co zajímavého pro ně vyjedná.

Zřizovatel má první i poslední slovo

Přes všechny zmíněné nevýhody a negativa mi práce komunální političky smysl dává. Vidím v ní mimořádnou příležitost setkávat se s lidmi různého věku, vzdělání, zájmu nebo politického smýšlení, naslouchat jim a pak se spolupodílet na rozvoji místa, v kterém žijeme.

Jako radní pro školství mohu do jisté míry ovlivňovat kvalitu zřizovaných škol – mohu vstupovat do procesů, kdy se rozhoduje o prioritách, například v oblasti materiálního a prostorového zabezpečení, mohu s řediteli škol hovořit o potřebách vzdělávání, o jejich práci, mohu jim nabízet prostor pro setkávání a vzájemné obohacování.

Řízení školy online

V čem vidím překážku a konflikt, je skutečnost, že obec či městská část zřizuje pro své občany školy, jim se zodpovídá za jejich kvalitu, ale vlastně nemá nástroje, jak plně ovlivňovat jejich pedagogickou úroveň. Kvůli decentralizaci našeho školství a absenci jasného rozdělení kompetencí mezi stát a obce není zřejmé, kdo vlastně zodpovídá za konečnou úroveň. Je to MŠMT? Je to zřizovatel? Nebo je to vždy a jen ředitel? A právě proto, že nejsou jasně stanovena pravidla, je hranice mezi jednotlivými subjekty tenká.

Je nezpochybnitelné, že stát prostřednictvím svých složek nastavuje vzdělávací soustavu, popisuje její parametry, definuje národní cíle a strategie, ověřuje výstupní úrovně, kontroluje kvalitu edukativního procesu apod. Školský zákon také poměrně jasně stanovuje ředitelům škol jejich kompetence a pravomoci. Co už ale není tak zřejmé, je, jakou roli v tom všem hraje zřizovatel. Obecně se vžila představa, že má kompetence poměrně okleštěné.

Očekává se, že bude především vytvářet podmínky nezbytné pro existenci a fungování svých škol, tedy že bude zajišťovat zázemí prostorové, materiální a technické. Ví se ještě, že jmenuje a odvolává ředitele, že stanovuje spádové obvody pro zápisy nebo že zřizuje školskou radu. Co ale vybočuje z vžitých představ, je fakt, že zřizovatel má povinnost přijmout na základě kontrolní činnosti ČŠI opatření pro odstranění nedostatků popsaných ve zprávě.

Právě tady se dostáváme na tenký led. Za celý výchovně-vzdělávací proces nese plnou zodpovědnost ředitel, ale v případě, že jsou kontrolou zjištěny nedostatky, má zřizovatel reagovat a opatřením zajistit nápravu (to samozřejmě musí udělat i ředitel). A já se nyní ptám, kdo má poslední slovo. Je to ČŠI, nebo zřizovatel? Uvedu konkrétní případ. ČŠI zjistí pochybení ve znění školního řádu školy.

Toto zjištění uvede do závěrečné zprávy a k té se vyjadřuje ředitel i zřizovatel. Ředitel musí provést nápravu a zřizovatel zjišťuje, zda se tak stalo. A jestli ne, má právo, dokonce povinnost vůči voličům odvolat ředitele školy. Z daného tedy jednoznačně vyplývá, že i zřizovatele musí zajímat úroveň řízení pedagogického procesu jeho škol. Zřizovatel má právo se ředitele ptát na vše, co souvisí se vzděláváním. Zřizovatel má mít přehled o úrovni naplňování veřejné služby, kterou školy jsou.

A je tu ještě jeden důležitý moment v roli zřizovatele. Jak již bylo uvedeno, je to právě on, kdo naplňuje veřejnou službu svým občanům. On by měl při rozhodování o zřizování či rušení škol znát vývoj demografie svého samosprávného obvodu, on by měl vycházet z národních dokumentů při stanovování strategií, on by měl akcentovat ve svých školách změny, které by měly reagovat na vývoj společnosti. A zase, aby toto mohl naplňovat, musí znát aktuální stav svých škol, jejich úroveň, jejich způsob řízení. Měl by vědět, jak obyvatelé jednotlivé školy vnímají, co očekávají.

Ideální schéma

Upozadění zřizovatele v trojúhelníku stát – ředitel – zřizovatel vidím především v jednom aspektu. Komunální politici vzejdou vždy z voleb, které se konají každé čtyři roky. Na místa radních s kompetencí školství jsou jmenováni často lidé, kteří nejsou z oboru, a tudíž školské problematice detailně nerozumějí. Nevědí tedy, čím by mohli být ředitelům užiteční. Školy tak jedou svým tempem a jediné, na co se politici zaměřují, je jmenování či odvolávání ředitelů. To samozřejmě není ideální stav. Vzhledem k naší zastupitelské demokracii lze ale těžko zajistit, aby se v samosprávě vždy objevil člověk z oboru. Když se to ale stane, je to „značka ideál". Radní může být ředitelům velkou oporou, může jim být přínosným partnerem, společně mohou významně zkvalitňovat školy, tvořit strategické dokumenty nebo získávat zpětnou vazbu a s ní fundovaně pracovat.

Autorem komentáře je Mgr. Renáta Zajíčková, 1. místostarostka MČ Praha 5 a majitelka a ředitelka soukromého gymnázia. Text byl napsán původně pro Letní speciál časopisu Řízení školy.


Pehe: Narazil na soupeře, na kterého neplatí vyhrožování a ublížené kňourání

Včera v 09:23

„Andrej Babiš narazil v podobě koronaviru na soupeře, s nímž si neví rady: neplatí na něj vyhrožování, ublížené kňourání, ani řeči o premianství…"

Největší zdravotní pojišťovna by se tak podle ní stala další hračkou v rukách nekompetentního a možným manipulacím podléhajícího „odborníka"

Včera v 09:22

Ministrovi zdravotnictví nestačí být jen slušný. Musí také něco umět. Navíc, při počátečním bleskurychlém „vyhazování " lidí z významných postů a jejich okamžitém nahrazování svými kamarády slušnost neuplatnil vůbec. K chlubení toho také moc nebylo.

Honzejk hecuje: Tak už zase můžem volit ANO, že jo, Máňo?!

21. září 2020 ve 22:16

„Ten mladej, co dělal doteď ministra, to panu Babišovi kazil, teď už je tam ten starší, co vypadá seriózně a bude mít medaili od pana prezidenta, tak už zase můžem volit ANO, že jo, Máňo?!"

Štefek k pražskému pádu: Nebo si ji neználkové spletli Jana s Pablem a v souvislosti s nedávným výročím fašistického převratu chtěli rozvíjet Pinochetův odkaz?

20. září 2020 v 06:52

V Praze padla další socha. Tentokrát socha Jana Nerudy. Básníka, prozaika, novináře a hlavní osobnosti májovců. Okolnosti vyšetřuje policie, že by ale spadla sama, to se mi moc nezdá…

Němcová: Je to schválně načasované, atmosféra houstne. Ani sudy mužného nápoje nám nepomohou

19. září 2020 v 18:19

Jedna z vlastností Andreje Babiše je zvlášť nechutná: své chyby svádí na ostatní, lže, kudy chodí. Do lží a podezřelých machinací neváhá zaplést vlastní děti.

Praha chce víc odběrových míst

18. září 2020 v 09:05

Na návrh ODS přijalo Zastupitelstvo hlavního města Prahy podporu nových opatření na zamezení šíření koronavirové infekce.

Pražská bytová krize: Novinka, nebo dědictví minulosti?

14. září 2020 v 08:29

Za posledních sto let se počet obyvatel v Praze zdvojnásobil. Jak se hlavnímu městu dařilo se vyrovnat s rychle rostoucí poptávkou po bydlení ve století plném společensko-politických zvratů? Kdy promarnilo příležitost si udržet silnou pozici na poli bytové politiky a kde leží příčiny současné...

Tabery přejmenoval Schillerovou. A prý ví, proč ministryně podezřívá ženy z podvodu

5. září 2020 v 11:22

„Ministryně financí přizná, že netuší, jak nahradit výpadek v rozpočtu, který způsobí změna daní. Ministryně přizná, že nic netuší o situaci samoživitelek, proto je podezřívá z podvodu. Ministryně Alena nic netuším Schillerová."

Kalousek zveřejňuje recept, jak porazit současnou moc. Třetí pokus podle něj nebude

4. září 2020 v 11:19

„V případě, že demokratická opozice půjde do voleb na maximálně dvou kandidátkách a se srozumitelným programem modernizace země, bude dnešní moc poražena. Je to historická odpovědnost stran a jejich lídrů. Třetí pokus nebude…“

Němcová bez servítek: Je to pokrytecká olympiáda zejména vůči Husákovým dětem

28. srpna 2020 ve 23:30

Čelíme největšímu propadu příjmů v polistopadové historii. Státní pokladna je prázdná, hospodářské oživení nepřijde hned. Desítky tisíc firem se potýkají s vážnými existenčními problémy nebo krachují. V této mimořádné situaci vláda pořádá olympiádu...

Šídlo: Teď musí nutně přijít zborcení mostu s několika tramvajemi

28. srpna 2020 ve 23:11

„V lednu 2018 nám zavřeli Libeňský most, aby nespadnul. Za dva měsíce ho zas otevřeli, ale tramvaje musely jezdit pomaleji. Za dalších dva a půl roku se zjistilo, že tramvaje můžou jezdit zase normálně. Teď musí nutně přijít zborcení mostu s několika tramvajemi.“

Neblbněte s Chorvatskem, prý to přichází ze slovenských hor

28. srpna 2020 v 16:48

„Co všichni blbnou s tou nákazou z Chorvatska? V červenci nás přeci poučil guru všech epidemiologů, že to jde hlavně ze slovenských hor.“

Kalousek: Idiotské rozhodnutí a nevýhodná smlouva, na kterou budou všichni občané těžce doplácet

28. srpna 2020 v 15:00

Co dodat? Jedná se o naprosto neefektivní investici a z hlediska zájmů státu o idiotské rozhodnutí a nevýhodnou smlouvu, na kterou budou všichni občané těžce doplácet. To je třeba dodat.  

Pehe: Vyloupl se nám teprve teď a ČR to odnese

27. srpna 2020 ve 14:40

„Babiš mentálně patří mezi autokratické egomaniaky, kteří se postavili v koronakrizi nad experty a jejich země (USA, Brazílie, Mexiko, Indie, Rusko) na to krutě doplatily. V první fázi pandemie se ale držel překvapivě zpátky. Vyloupl se nám teprve teď, před volbami, a ČR to...

Další články
Nahoru