Dnes Čtvrtek - jasno 3°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 4°C
Čtvrtek 18. 4. 2024
Svátek má Valérie
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem
Místostarostka Prahy 5 Renáta Zajíčková ve své kanceláři na radnici. Foto: archiv

Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem

Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.

Ředitelku školy (soukromé) vykonávám téměř 15 let. Za tu dobu jsem se v mnoha ohledech zdokonalila. Díky široké kompetenci ředitele české školy jsem získala znalosti a vědomosti z rozličných oborů, mám zkušenosti s řízením organizace, disponuji potřebnými návyky i zlozvyky, můžu se chlubit manažerskými dovednostmi, vytříbila jsem slovník, naučila jsem se mlčet a taky být trpělivá, zvýšila jsem svoji odolnost téměř proti komukoliv a čemukoliv.

Toto všechno se mi teď nesmírně hodí, neboť práce komunálního politika vyžaduje mnohé z toho, co jsem si coby ředitelka školy osvojila. Díky tomu přesun z jedné kanceláře do druhé nebyl tak bolestivý.

Ale i přes tento soulad tu jisté rozdíly jsou, například složení kolegů je opačné. Ve škole se pohybujete převážně mezi kolegyněmi, na radnici jsou okolo vás samí kolegové. Ve škole zodpovídáte jako jediný za vše, na radnici je odpovědnost kolektivní. Ve škole je pravidelnost a řád, na radnici větší volnost a neřád. A mohla bych pokračovat dále.

Co je potřeba jednoznačně vyzdvihnout, je skutečnost, že škola je ještě pořád ostrov bezpečí a jistoty. To si nyní, v porovnání se zkušeností z jiného pracovního prostředí, daleko více uvědomuji. Je to samozřejmě dáno jejím účelem a smyslem a také lidmi, kteří se v ní pohybují.

Škola vzdělává a kultivuje, chodí do ní děti, popř. teenageři, pracují zde lidé, kteří staví vysoko hodnoty, jako jsou humanita, vzdělání, důvěra a ohleduplnost. Pražádnou roli zde nehrají směny nebo prodeje pozemků či peníze.

Apolitická škola a politikaření na radnici

Jako ředitelka a zároveň zřizovatelka soukromé školy jsem skoro neodvolatelná, navíc rozhoduji téměř o všem – o filozofii školy, o vzdělávacím programu a profilu školy, o hodnotách a pravidlech, o personální politice, financích atd. To je samozřejmě velká výhoda, když se daří.

Velkou nevýhodou to je v okamžiku, kdy se dařit přestává. To pak můžete i za špatné počasí. Ředitelé škol veřejných to mají o něco složitější. Jsou sice také svými pány, školu autonomně řídí a ve všem ji ovlivňují, ale tak trošku se nad nimi stále pohupuje Damoklův meč. Přece jenom je jmenuje zřizovatel – a to člověk nikdy neví, jak se to po volbách všechno vyvine. Na druhou stranu v krizových momentech mají zastání a velkou podporu. Jako pozitivní moment v jejich práci vnímám i možnost vzájemného setkávání a sdílení zkušeností.

zajickova-praha-5-mistostarostka Role radního je nejistá od první chvíle, kdy jste zvoleni do funkce. Dnes jste důležití, zítra po vás neštěkne ani pes a dělat si také nemůžete, co se vám zachce. Určitě ale novým momentem a největší změnou je rozměr politický. Protože ve škole jde všem o stejnou věc – z nevzdělaného a bezbranného človíčka uplácat kulturní, společenskou a silnou osobnost – politikařit se v ní nenaučíte.

Tady zpravidla nemusíte rodiče přesvědčovat o smyslu své práce či je přemlouvat, aby své děti posílali do školy, a ani nemusíte moc slibovat či dlouze vyjednávat. Toto a mnoho jiného se ale od politiků vlastně očekává. Občané – voliči – na ně upínají zrak a čekají, co pro ně daný politik dobrého udělá, jak se jich zastane, co lákavého jim slíbí, co zajímavého pro ně vyjedná.

Zřizovatel má první i poslední slovo

Přes všechny zmíněné nevýhody a negativa mi práce komunální političky smysl dává. Vidím v ní mimořádnou příležitost setkávat se s lidmi různého věku, vzdělání, zájmu nebo politického smýšlení, naslouchat jim a pak se spolupodílet na rozvoji místa, v kterém žijeme.

Jako radní pro školství mohu do jisté míry ovlivňovat kvalitu zřizovaných škol – mohu vstupovat do procesů, kdy se rozhoduje o prioritách, například v oblasti materiálního a prostorového zabezpečení, mohu s řediteli škol hovořit o potřebách vzdělávání, o jejich práci, mohu jim nabízet prostor pro setkávání a vzájemné obohacování.

Řízení školy online

V čem vidím překážku a konflikt, je skutečnost, že obec či městská část zřizuje pro své občany školy, jim se zodpovídá za jejich kvalitu, ale vlastně nemá nástroje, jak plně ovlivňovat jejich pedagogickou úroveň. Kvůli decentralizaci našeho školství a absenci jasného rozdělení kompetencí mezi stát a obce není zřejmé, kdo vlastně zodpovídá za konečnou úroveň. Je to MŠMT? Je to zřizovatel? Nebo je to vždy a jen ředitel? A právě proto, že nejsou jasně stanovena pravidla, je hranice mezi jednotlivými subjekty tenká.

Je nezpochybnitelné, že stát prostřednictvím svých složek nastavuje vzdělávací soustavu, popisuje její parametry, definuje národní cíle a strategie, ověřuje výstupní úrovně, kontroluje kvalitu edukativního procesu apod. Školský zákon také poměrně jasně stanovuje ředitelům škol jejich kompetence a pravomoci. Co už ale není tak zřejmé, je, jakou roli v tom všem hraje zřizovatel. Obecně se vžila představa, že má kompetence poměrně okleštěné.

Očekává se, že bude především vytvářet podmínky nezbytné pro existenci a fungování svých škol, tedy že bude zajišťovat zázemí prostorové, materiální a technické. Ví se ještě, že jmenuje a odvolává ředitele, že stanovuje spádové obvody pro zápisy nebo že zřizuje školskou radu. Co ale vybočuje z vžitých představ, je fakt, že zřizovatel má povinnost přijmout na základě kontrolní činnosti ČŠI opatření pro odstranění nedostatků popsaných ve zprávě.

Právě tady se dostáváme na tenký led. Za celý výchovně-vzdělávací proces nese plnou zodpovědnost ředitel, ale v případě, že jsou kontrolou zjištěny nedostatky, má zřizovatel reagovat a opatřením zajistit nápravu (to samozřejmě musí udělat i ředitel). A já se nyní ptám, kdo má poslední slovo. Je to ČŠI, nebo zřizovatel? Uvedu konkrétní případ. ČŠI zjistí pochybení ve znění školního řádu školy.

Toto zjištění uvede do závěrečné zprávy a k té se vyjadřuje ředitel i zřizovatel. Ředitel musí provést nápravu a zřizovatel zjišťuje, zda se tak stalo. A jestli ne, má právo, dokonce povinnost vůči voličům odvolat ředitele školy. Z daného tedy jednoznačně vyplývá, že i zřizovatele musí zajímat úroveň řízení pedagogického procesu jeho škol. Zřizovatel má právo se ředitele ptát na vše, co souvisí se vzděláváním. Zřizovatel má mít přehled o úrovni naplňování veřejné služby, kterou školy jsou.

A je tu ještě jeden důležitý moment v roli zřizovatele. Jak již bylo uvedeno, je to právě on, kdo naplňuje veřejnou službu svým občanům. On by měl při rozhodování o zřizování či rušení škol znát vývoj demografie svého samosprávného obvodu, on by měl vycházet z národních dokumentů při stanovování strategií, on by měl akcentovat ve svých školách změny, které by měly reagovat na vývoj společnosti. A zase, aby toto mohl naplňovat, musí znát aktuální stav svých škol, jejich úroveň, jejich způsob řízení. Měl by vědět, jak obyvatelé jednotlivé školy vnímají, co očekávají.

Ideální schéma

Upozadění zřizovatele v trojúhelníku stát – ředitel – zřizovatel vidím především v jednom aspektu. Komunální politici vzejdou vždy z voleb, které se konají každé čtyři roky. Na místa radních s kompetencí školství jsou jmenováni často lidé, kteří nejsou z oboru, a tudíž školské problematice detailně nerozumějí. Nevědí tedy, čím by mohli být ředitelům užiteční. Školy tak jedou svým tempem a jediné, na co se politici zaměřují, je jmenování či odvolávání ředitelů. To samozřejmě není ideální stav. Vzhledem k naší zastupitelské demokracii lze ale těžko zajistit, aby se v samosprávě vždy objevil člověk z oboru. Když se to ale stane, je to „značka ideál". Radní může být ředitelům velkou oporou, může jim být přínosným partnerem, společně mohou významně zkvalitňovat školy, tvořit strategické dokumenty nebo získávat zpětnou vazbu a s ní fundovaně pracovat.

Autorem komentáře je Mgr. Renáta Zajíčková, 1. místostarostka MČ Praha 5 a majitelka a ředitelka soukromého gymnázia. Text byl napsán původně pro Letní speciál časopisu Řízení školy.


Praha 6 odsouhlasila stanovisko k budoucnosti Stadionu Evžena Rošického na Strahově

6. dubna 2024 v 08:51

Na začátku příštího týdne končí lhůta pro podání soutěžních nabídek na budoucnost Stadionu Evžena Rošického. Termín pro podání žádostí je 8. dubna. „Pevně věřím, že vše dobře dopadne a Strahov znovu ožije sportem. Pro Prahu 6 jiná než sportovní funkce není a nebude přijatelná,“ řekl Jakub Stárek...

Měla by Česká republika zlegalizovat konopí? Zeptali jsme se odborníků

28. března 2024 v 06:28

Německo od 1. dubna částečně zlegalizuje konzumaci konopí pro rekreační účely. S tím, že lidé budou moci mít doma až 50 gramů této měkké drogy a pěstovat pro svou potřebu nejvýše tři rostliny. V Česku je nyní, stejně jako v Německu, legální užívání konopí pro léčebné účely. Předepisovat ho mohou...

Svobodní: Zrušte úřad ministra Dvořáka

8. února 2024 v 17:23

Vyzýváme premiéra České republiky, aby odvolal ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka za jeho urážlivé výroky k českým občanům i české koruně. Považujeme za správné jeho post dále nikým neobsazovat a v rámci úspor se pokusit ušetřit také nějaké peníze na provozu vlády, která má aktuálně...

Dokáže Evropa přestat kouřit? Švédsko je důkazem toho, že to jde

7. února 2024 v 06:41

Evropská unie si vytyčila cíl, že do roku 2040 bude klasické cigarety kouřit méně než 5 % populace. Vzhledem k tomu, že podle dat Eurostatu z roku 2019 bylo toto číslo reálně v celoevropském průměru takřka čtyřnásobné, může se to jevit jako možná až příliš ambiciózní cíl, nicméně Švédsko je...

Povede omezení odpočtu DPH ke zpomalení českého trhu s auty a větší frustraci podnikatelů?

15. ledna 2024 v 10:55

Nový konsolidační balíček zahrnuje od 1. 1. 2024 mimo jiné i omezení odpočtu DPH na osobní automobil na první dva miliony korun z ceny vozu. Statistiky ukazují, že prodej luxusních vozů tvoří pouze zlomek celkového objemu trhu. Schválené opatření může vést ke zpomalení českého trhu s auty a...

Rektoři budou jednat o opatřeních ke zvyšování bezpečnosti na vysokých školách

28. prosince 2023 v 10:00

Předsednictvo České konference rektorů vyjadřuje své hluboké poděkování všem, kdo projevili a stále projevují podporu studentům a zaměstnancům Univerzity Karlovy, zvláště pak Filozofické fakultě.

Česká konference rektorů (ČKR) vydala prohlášení k tragické události

22. prosince 2023 v 09:43

„Česká konference rektorů je silně otřesena strašlivou tragédií, která se ve čtvrtek odehrála na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Tento čin je v naší zemi naprosto bezprecedentní. S hlubokým zármutkem vyjadřujeme upřímnou soustrast a účast rodinám, kamarádům i spolužákům obětí a...

Budoucnost asistentů pedagogů. Skutečně jsou pro výuku postradatelní?

8. listopadu 2023 v 11:48

Je pro naši vládu školství prioritou, nebo není? Nemohu se zbavit dojmu, že vzdělání našich dětí je poslední dobou házeno přes palubu. Jak jinak si vysvětlit návrh ministerstva školství, podle kterého by asistenti pedagogů byli do škol „přidělováni“ na základě několika parametrů, namísto podle...

Valovič: Občané i zaměstnanci Prahy 10 si zaslouží důstojné prostory

1. října 2023 v 19:33

Počátkem posledního říjnového týdne se konal jeden z pomyslných křtů nové radniční budovy ve Vinohradské 3218/169. Vůbec poprvé zde zasedalo zastupitelstvo městské části Praha 10. Jsem rád, že Desítka nově disponuje reprezentativními a moderními prostory i pro tyto...

Vítáme nová pravidla pro sdílené koloběžky, tvrdí Bolt

6. září 2023 ve 22:32

Radnice Prahy 1 se dohodla s provozovateli služeb mikromobility na lepších pravidlech provozu sdílených koloběžek na svém území.

Nemůžeme míchat politiku a technologie, čílí se ministr

30. června 2023 v 07:41

Vyjádření Evropské komise z minulého týdne, ve kterém její představitelé označili čínské technologické firmy Huawei a ZTE za vysoce rizikové dodavatele, stále rezonuje evropským veřejným prostorem. Proti pokusu neformálně členským zemím nakázat, aby při budování 5G sítí přestaly využívat služeb...

Komentář: Nelegální hazard státní ani obecní pokladnu nenaplní

23. června 2023 ve 20:22

Podnikání v herním průmyslu se opět dostalo do zájmu ministerstva financí, které nutně potřebuje zajistit dodatečné příjmy do státního rozpočtu. Stát tak hledá cesty, jak mimo jiné zvýšit výnos daně od provozovatelů hazardních her. Na druhé straně ale část místních politiků a aktivistů usiluje...

Další články
Nahoru