dnes
Pondělí - zatazeno
2°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
6°C
pozítří
Středa - zatazeno
5°C
Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem
Místostarostka Prahy 5 Renáta Zajíčková ve své kanceláři na radnici. Foto: archiv

Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem

Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.

Ředitelku školy (soukromé) vykonávám téměř 15 let. Za tu dobu jsem se v mnoha ohledech zdokonalila. Díky široké kompetenci ředitele české školy jsem získala znalosti a vědomosti z rozličných oborů, mám zkušenosti s řízením organizace, disponuji potřebnými návyky i zlozvyky, můžu se chlubit manažerskými dovednostmi, vytříbila jsem slovník, naučila jsem se mlčet a taky být trpělivá, zvýšila jsem svoji odolnost téměř proti komukoliv a čemukoliv.

Toto všechno se mi teď nesmírně hodí, neboť práce komunálního politika vyžaduje mnohé z toho, co jsem si coby ředitelka školy osvojila. Díky tomu přesun z jedné kanceláře do druhé nebyl tak bolestivý.

Ale i přes tento soulad tu jisté rozdíly jsou, například složení kolegů je opačné. Ve škole se pohybujete převážně mezi kolegyněmi, na radnici jsou okolo vás samí kolegové. Ve škole zodpovídáte jako jediný za vše, na radnici je odpovědnost kolektivní. Ve škole je pravidelnost a řád, na radnici větší volnost a neřád. A mohla bych pokračovat dále.

Co je potřeba jednoznačně vyzdvihnout, je skutečnost, že škola je ještě pořád ostrov bezpečí a jistoty. To si nyní, v porovnání se zkušeností z jiného pracovního prostředí, daleko více uvědomuji. Je to samozřejmě dáno jejím účelem a smyslem a také lidmi, kteří se v ní pohybují.

Škola vzdělává a kultivuje, chodí do ní děti, popř. teenageři, pracují zde lidé, kteří staví vysoko hodnoty, jako jsou humanita, vzdělání, důvěra a ohleduplnost. Pražádnou roli zde nehrají směny nebo prodeje pozemků či peníze.

Apolitická škola a politikaření na radnici

Jako ředitelka a zároveň zřizovatelka soukromé školy jsem skoro neodvolatelná, navíc rozhoduji téměř o všem – o filozofii školy, o vzdělávacím programu a profilu školy, o hodnotách a pravidlech, o personální politice, financích atd. To je samozřejmě velká výhoda, když se daří.

Velkou nevýhodou to je v okamžiku, kdy se dařit přestává. To pak můžete i za špatné počasí. Ředitelé škol veřejných to mají o něco složitější. Jsou sice také svými pány, školu autonomně řídí a ve všem ji ovlivňují, ale tak trošku se nad nimi stále pohupuje Damoklův meč. Přece jenom je jmenuje zřizovatel – a to člověk nikdy neví, jak se to po volbách všechno vyvine. Na druhou stranu v krizových momentech mají zastání a velkou podporu. Jako pozitivní moment v jejich práci vnímám i možnost vzájemného setkávání a sdílení zkušeností.

zajickova-praha-5-mistostarostka Role radního je nejistá od první chvíle, kdy jste zvoleni do funkce. Dnes jste důležití, zítra po vás neštěkne ani pes a dělat si také nemůžete, co se vám zachce. Určitě ale novým momentem a největší změnou je rozměr politický. Protože ve škole jde všem o stejnou věc – z nevzdělaného a bezbranného človíčka uplácat kulturní, společenskou a silnou osobnost – politikařit se v ní nenaučíte.

Tady zpravidla nemusíte rodiče přesvědčovat o smyslu své práce či je přemlouvat, aby své děti posílali do školy, a ani nemusíte moc slibovat či dlouze vyjednávat. Toto a mnoho jiného se ale od politiků vlastně očekává. Občané – voliči – na ně upínají zrak a čekají, co pro ně daný politik dobrého udělá, jak se jich zastane, co lákavého jim slíbí, co zajímavého pro ně vyjedná.

Zřizovatel má první i poslední slovo

Přes všechny zmíněné nevýhody a negativa mi práce komunální političky smysl dává. Vidím v ní mimořádnou příležitost setkávat se s lidmi různého věku, vzdělání, zájmu nebo politického smýšlení, naslouchat jim a pak se spolupodílet na rozvoji místa, v kterém žijeme.

Jako radní pro školství mohu do jisté míry ovlivňovat kvalitu zřizovaných škol – mohu vstupovat do procesů, kdy se rozhoduje o prioritách, například v oblasti materiálního a prostorového zabezpečení, mohu s řediteli škol hovořit o potřebách vzdělávání, o jejich práci, mohu jim nabízet prostor pro setkávání a vzájemné obohacování.

Řízení školy online

V čem vidím překážku a konflikt, je skutečnost, že obec či městská část zřizuje pro své občany školy, jim se zodpovídá za jejich kvalitu, ale vlastně nemá nástroje, jak plně ovlivňovat jejich pedagogickou úroveň. Kvůli decentralizaci našeho školství a absenci jasného rozdělení kompetencí mezi stát a obce není zřejmé, kdo vlastně zodpovídá za konečnou úroveň. Je to MŠMT? Je to zřizovatel? Nebo je to vždy a jen ředitel? A právě proto, že nejsou jasně stanovena pravidla, je hranice mezi jednotlivými subjekty tenká.

Je nezpochybnitelné, že stát prostřednictvím svých složek nastavuje vzdělávací soustavu, popisuje její parametry, definuje národní cíle a strategie, ověřuje výstupní úrovně, kontroluje kvalitu edukativního procesu apod. Školský zákon také poměrně jasně stanovuje ředitelům škol jejich kompetence a pravomoci. Co už ale není tak zřejmé, je, jakou roli v tom všem hraje zřizovatel. Obecně se vžila představa, že má kompetence poměrně okleštěné.

Očekává se, že bude především vytvářet podmínky nezbytné pro existenci a fungování svých škol, tedy že bude zajišťovat zázemí prostorové, materiální a technické. Ví se ještě, že jmenuje a odvolává ředitele, že stanovuje spádové obvody pro zápisy nebo že zřizuje školskou radu. Co ale vybočuje z vžitých představ, je fakt, že zřizovatel má povinnost přijmout na základě kontrolní činnosti ČŠI opatření pro odstranění nedostatků popsaných ve zprávě.

Právě tady se dostáváme na tenký led. Za celý výchovně-vzdělávací proces nese plnou zodpovědnost ředitel, ale v případě, že jsou kontrolou zjištěny nedostatky, má zřizovatel reagovat a opatřením zajistit nápravu (to samozřejmě musí udělat i ředitel). A já se nyní ptám, kdo má poslední slovo. Je to ČŠI, nebo zřizovatel? Uvedu konkrétní případ. ČŠI zjistí pochybení ve znění školního řádu školy.

Toto zjištění uvede do závěrečné zprávy a k té se vyjadřuje ředitel i zřizovatel. Ředitel musí provést nápravu a zřizovatel zjišťuje, zda se tak stalo. A jestli ne, má právo, dokonce povinnost vůči voličům odvolat ředitele školy. Z daného tedy jednoznačně vyplývá, že i zřizovatele musí zajímat úroveň řízení pedagogického procesu jeho škol. Zřizovatel má právo se ředitele ptát na vše, co souvisí se vzděláváním. Zřizovatel má mít přehled o úrovni naplňování veřejné služby, kterou školy jsou.

A je tu ještě jeden důležitý moment v roli zřizovatele. Jak již bylo uvedeno, je to právě on, kdo naplňuje veřejnou službu svým občanům. On by měl při rozhodování o zřizování či rušení škol znát vývoj demografie svého samosprávného obvodu, on by měl vycházet z národních dokumentů při stanovování strategií, on by měl akcentovat ve svých školách změny, které by měly reagovat na vývoj společnosti. A zase, aby toto mohl naplňovat, musí znát aktuální stav svých škol, jejich úroveň, jejich způsob řízení. Měl by vědět, jak obyvatelé jednotlivé školy vnímají, co očekávají.

Ideální schéma

Upozadění zřizovatele v trojúhelníku stát – ředitel – zřizovatel vidím především v jednom aspektu. Komunální politici vzejdou vždy z voleb, které se konají každé čtyři roky. Na místa radních s kompetencí školství jsou jmenováni často lidé, kteří nejsou z oboru, a tudíž školské problematice detailně nerozumějí. Nevědí tedy, čím by mohli být ředitelům užiteční. Školy tak jedou svým tempem a jediné, na co se politici zaměřují, je jmenování či odvolávání ředitelů. To samozřejmě není ideální stav. Vzhledem k naší zastupitelské demokracii lze ale těžko zajistit, aby se v samosprávě vždy objevil člověk z oboru. Když se to ale stane, je to „značka ideál". Radní může být ředitelům velkou oporou, může jim být přínosným partnerem, společně mohou významně zkvalitňovat školy, tvořit strategické dokumenty nebo získávat zpětnou vazbu a s ní fundovaně pracovat.

Autorem komentáře je Mgr. Renáta Zajíčková, 1. místostarostka MČ Praha 5 a majitelka a ředitelka soukromého gymnázia. Text byl napsán původně pro Letní speciál časopisu Řízení školy.


Piráti: Mariánský sloup není symbolem smíření

25. ledna 2020 v 15:09

I přes odpor několika institucí a bez ekumenické shody byl minulý týden pražskými zastupiteli odhlasován tisk, který po letech diskuze na zastupitelstvu hlavního města Prahy umožňuje vztyčení kontroverzního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Podle odborníků z řad historiků není aktuální...

ČSSD: Vedení Prahy vůbec netuší, co se v dopravním podniku děje

24. ledna 2020 v 15:54

Zakázka na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou pražský dopravní podnik zadal bez veřejné soutěže firmě Škoda Transportation, je jasným důkazem, že vedení hlavního města neví, co se v podniku děje.

Pražské ANO: Náměstek Scheinherr měl být odvolán kvůli zakázce dopravního podniku

24. ledna 2020 v 10:11

„Zakázku na kompletní servis vozů metra za celkovou částku 22 miliard neschválila ani dozorčí rada pražského dopravního podniku. Opozice proto navrhla usnesení, ve kterém Radě chtěla uložit, aby z důvodu nejasností, které kolem zakázky panují, zpracovala ve spolupráci s některou nevládní...

Benzín by měl výrazně zlevnit. Nafta bude zlevňovat jen mírně

23. ledna 2020 v 07:56

V uplynulém týdnu jsme mohli pozorovat mírné snižování cen pohonných hmot. Tento trend se bude udržovat i v následujících týdnech. Aktuální cena ropy i kurz koruny vůči dolaru umožňují pumpařům snižovat ceny. Ti se však k tomuto kroku odhodlávají pomalu a jen na místech, kde je vysoká konkurence...

Korec: Hypoteční trh byl loni ve stínu centrální banky

22. ledna 2020 v 17:29

Zmar a zkáza. Tak se dá hodnotit loňský rok z pohledu hypotečního trhu. Kvůli nesmyslným regulacím České národní banky (ČNB) z konce předminulého roku se počet uzavřených hypoték propadl o více než pětinu na 77 407 uzavřených smluv. Předloni přitom hypotéku získalo 99 477 zájemců. Vyplývá to...

Jana Černochová: Koalice odmítla projednat jednodušší vysílání vojáků do zahraničí

22. ledna 2020 v 10:50

Poslankyně ODS Jana Černochová dnes znovu předložila návrh na zjednodušení vysílání vojáků do zahraničních operací v naléhavých případech. Přestože tento návrh má podporu vlády a odpovídá našim spojeneckým závazkům, poslanci ANO zablokovali jeho projednání.  

Zavedení mentoringu pro ředitele škol Prahy 5

20. ledna 2020 v 16:45

Tento druh podpory se již naštěstí v našich školách zabydlel, a tak je běžné, že začínajícím nebo novým pedagogům je poskytován. Co běžné ale ještě není, je uplatňování mentoringu začínajícím ředitelům. A tak s nástupem do pozice komunální političky Prahy 5, kdy jsem sama ještě vykonávala funkci...

Kováčik: Doslova jde o znesvěcení, velmi se přimlouvám za exemplární potrestání původce této odporné aktivity

15. ledna 2020 ve 22:58

„Ne vždy je možné vandalismu zabránit. Posprejované budovy, barvou počmáraný portrét Karla Gotta v Českých Budějovicích, vlaky měnící se v plátna podivných rádoby umělců. Historické objekty ničené čmáranicemi těch, kteří se považují za hrdiny dnešní doby, nesoudnými lidmi, kteří ani neumí docenit,...

Komentář: Zaveďme nulovou toleranci vůči „zábavní“, tedy nebezpečné pyrotechnice

15. ledna 2020 v 16:46

Aktuální snahu vedení pražského magistrátu zakázat odpalování petard a ohňostrojů je nutné pochválit. Pokud by neprošel celoplošný zákaz, mělo by se přistoupit k výraznému omezení a důslednému vymáhání dodržování zákazu.

TOP 09 Praha 1: Radnice nebyla řízena výkonně

14. ledna 2020 ve 13:46

Krize, kterou vyvolal radní Pirátské strany David Bodeček otevřeným dopisem kritizujícím fungování stávající koalice, neprospívá nikomu a nejméně občanům Prahy 1.

Nazarský: Nové vedení na Praze 1 dosáhlo mnoha skvělých změn

11. ledna 2020 v 06:28

Na začátku příštího týdne proběhne na Praze 1 mimořádné jednání zastupitelstva. Mezi hlavní body jednání je mimo jiné zařazeno i odvolání mého kolegy, stávajícího starosty Pavla Čižinského, a dalších členů rady. Mám vážné obavy, že pokud nastoupí do vedení této městské části nová koalice, ohrozí...

Toto je zábavné, vidím ideový zmatek v hlavách knížecích příznivců. Zahradil se za kousavý tweet k Schwarzenbergovi dočkal ostrých reakci. Třeba: Takhle lákáte voliče s IQ pod 90?!

8. ledna 2020 v 06:53

Toto je velmi zábavné: Schwarzenberg ohledně Sulejmáního po boku Zaorálka, Filipa, Klause ml. a Putina (a ještě ostřejší). Vidím ideový zmatek v hlavách knížecích příznivců. Vysvětlení je ale jednoduché: Trump. Být to prezidentka Hillary, bylo by vše ok.

Kalousek: Což o to, v TOP 09 budou jistě také nějací gayové a lesby, ale...

7. ledna 2020 v 19:17

,,Nechci se vymezovat vůči gayům a lesbám, v KDU-ČSL jsem jich napočítal 22 ve středně vrcholové politice..”, říká Tomáš Zdechovský v Aktualne.cz. Což o to, v TOP 09 budou jistě také nějací gayové a lesby, ale nikdy by mě nenapadlo je počítat. Stejně jako katolíky či...

Podle Konečné se konečně našel zachránce republiky, dokázal podle ní udělat luxusní pražskou čtvrť pro lidi s ještě naditější peněženkou. Občané prý prostě nejsou tak slušní, jak by si kavárníci z pražské Letné přáli

31. prosince 2019 ve 12:47

Konečně se objevil spasitel, který narovná všechny křivdy současné společnosti. Občané můžou jásat, protože záchrana přichází z míst nejváženějších, přímo z pražské Letné! A řeč není o nikom jiném, než o poslanci, zastupiteli hlavního města Prahy a starostovi městské části Praha 7 Janu...

Řeporyjec Novotný se přiznává k přestupku: Jako budoucí ministr a prezident jsem usoudil, že je třeba se věci postavit čelem. A proto napsal policii tento dopis...

29. prosince 2019 v 18:40

Po pátém mnou ignorovaném dotazu do vláken na fb, zda jsem skutečně, jak tvrdí fanklub Koněva, odhazoval na demonstraci nedopalky, jsem jako budoucí ministr zahraničí a prezident republiky usoudil, že je třeba se věci postavit tak nějak čelem.

Další články
Nahoru