dnes
Pátek - polojasno
23°C
zítra
Sobota - bourky
24°C
pozítří
Neděle - bourky
24°C
Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem
Místostarostka Prahy 5 Renáta Zajíčková ve své kanceláři na radnici. Foto: archiv

Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem

Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.

Ředitelku školy (soukromé) vykonávám téměř 15 let. Za tu dobu jsem se v mnoha ohledech zdokonalila. Díky široké kompetenci ředitele české školy jsem získala znalosti a vědomosti z rozličných oborů, mám zkušenosti s řízením organizace, disponuji potřebnými návyky i zlozvyky, můžu se chlubit manažerskými dovednostmi, vytříbila jsem slovník, naučila jsem se mlčet a taky být trpělivá, zvýšila jsem svoji odolnost téměř proti komukoliv a čemukoliv.

Toto všechno se mi teď nesmírně hodí, neboť práce komunálního politika vyžaduje mnohé z toho, co jsem si coby ředitelka školy osvojila. Díky tomu přesun z jedné kanceláře do druhé nebyl tak bolestivý.

Ale i přes tento soulad tu jisté rozdíly jsou, například složení kolegů je opačné. Ve škole se pohybujete převážně mezi kolegyněmi, na radnici jsou okolo vás samí kolegové. Ve škole zodpovídáte jako jediný za vše, na radnici je odpovědnost kolektivní. Ve škole je pravidelnost a řád, na radnici větší volnost a neřád. A mohla bych pokračovat dále.

Co je potřeba jednoznačně vyzdvihnout, je skutečnost, že škola je ještě pořád ostrov bezpečí a jistoty. To si nyní, v porovnání se zkušeností z jiného pracovního prostředí, daleko více uvědomuji. Je to samozřejmě dáno jejím účelem a smyslem a také lidmi, kteří se v ní pohybují.

Škola vzdělává a kultivuje, chodí do ní děti, popř. teenageři, pracují zde lidé, kteří staví vysoko hodnoty, jako jsou humanita, vzdělání, důvěra a ohleduplnost. Pražádnou roli zde nehrají směny nebo prodeje pozemků či peníze.

Apolitická škola a politikaření na radnici

Jako ředitelka a zároveň zřizovatelka soukromé školy jsem skoro neodvolatelná, navíc rozhoduji téměř o všem – o filozofii školy, o vzdělávacím programu a profilu školy, o hodnotách a pravidlech, o personální politice, financích atd. To je samozřejmě velká výhoda, když se daří.

Velkou nevýhodou to je v okamžiku, kdy se dařit přestává. To pak můžete i za špatné počasí. Ředitelé škol veřejných to mají o něco složitější. Jsou sice také svými pány, školu autonomně řídí a ve všem ji ovlivňují, ale tak trošku se nad nimi stále pohupuje Damoklův meč. Přece jenom je jmenuje zřizovatel – a to člověk nikdy neví, jak se to po volbách všechno vyvine. Na druhou stranu v krizových momentech mají zastání a velkou podporu. Jako pozitivní moment v jejich práci vnímám i možnost vzájemného setkávání a sdílení zkušeností.

zajickova-praha-5-mistostarostka Role radního je nejistá od první chvíle, kdy jste zvoleni do funkce. Dnes jste důležití, zítra po vás neštěkne ani pes a dělat si také nemůžete, co se vám zachce. Určitě ale novým momentem a největší změnou je rozměr politický. Protože ve škole jde všem o stejnou věc – z nevzdělaného a bezbranného človíčka uplácat kulturní, společenskou a silnou osobnost – politikařit se v ní nenaučíte.

Tady zpravidla nemusíte rodiče přesvědčovat o smyslu své práce či je přemlouvat, aby své děti posílali do školy, a ani nemusíte moc slibovat či dlouze vyjednávat. Toto a mnoho jiného se ale od politiků vlastně očekává. Občané – voliči – na ně upínají zrak a čekají, co pro ně daný politik dobrého udělá, jak se jich zastane, co lákavého jim slíbí, co zajímavého pro ně vyjedná.

Zřizovatel má první i poslední slovo

Přes všechny zmíněné nevýhody a negativa mi práce komunální političky smysl dává. Vidím v ní mimořádnou příležitost setkávat se s lidmi různého věku, vzdělání, zájmu nebo politického smýšlení, naslouchat jim a pak se spolupodílet na rozvoji místa, v kterém žijeme.

Jako radní pro školství mohu do jisté míry ovlivňovat kvalitu zřizovaných škol – mohu vstupovat do procesů, kdy se rozhoduje o prioritách, například v oblasti materiálního a prostorového zabezpečení, mohu s řediteli škol hovořit o potřebách vzdělávání, o jejich práci, mohu jim nabízet prostor pro setkávání a vzájemné obohacování.

Řízení školy online

V čem vidím překážku a konflikt, je skutečnost, že obec či městská část zřizuje pro své občany školy, jim se zodpovídá za jejich kvalitu, ale vlastně nemá nástroje, jak plně ovlivňovat jejich pedagogickou úroveň. Kvůli decentralizaci našeho školství a absenci jasného rozdělení kompetencí mezi stát a obce není zřejmé, kdo vlastně zodpovídá za konečnou úroveň. Je to MŠMT? Je to zřizovatel? Nebo je to vždy a jen ředitel? A právě proto, že nejsou jasně stanovena pravidla, je hranice mezi jednotlivými subjekty tenká.

Je nezpochybnitelné, že stát prostřednictvím svých složek nastavuje vzdělávací soustavu, popisuje její parametry, definuje národní cíle a strategie, ověřuje výstupní úrovně, kontroluje kvalitu edukativního procesu apod. Školský zákon také poměrně jasně stanovuje ředitelům škol jejich kompetence a pravomoci. Co už ale není tak zřejmé, je, jakou roli v tom všem hraje zřizovatel. Obecně se vžila představa, že má kompetence poměrně okleštěné.

Očekává se, že bude především vytvářet podmínky nezbytné pro existenci a fungování svých škol, tedy že bude zajišťovat zázemí prostorové, materiální a technické. Ví se ještě, že jmenuje a odvolává ředitele, že stanovuje spádové obvody pro zápisy nebo že zřizuje školskou radu. Co ale vybočuje z vžitých představ, je fakt, že zřizovatel má povinnost přijmout na základě kontrolní činnosti ČŠI opatření pro odstranění nedostatků popsaných ve zprávě.

Právě tady se dostáváme na tenký led. Za celý výchovně-vzdělávací proces nese plnou zodpovědnost ředitel, ale v případě, že jsou kontrolou zjištěny nedostatky, má zřizovatel reagovat a opatřením zajistit nápravu (to samozřejmě musí udělat i ředitel). A já se nyní ptám, kdo má poslední slovo. Je to ČŠI, nebo zřizovatel? Uvedu konkrétní případ. ČŠI zjistí pochybení ve znění školního řádu školy.

Toto zjištění uvede do závěrečné zprávy a k té se vyjadřuje ředitel i zřizovatel. Ředitel musí provést nápravu a zřizovatel zjišťuje, zda se tak stalo. A jestli ne, má právo, dokonce povinnost vůči voličům odvolat ředitele školy. Z daného tedy jednoznačně vyplývá, že i zřizovatele musí zajímat úroveň řízení pedagogického procesu jeho škol. Zřizovatel má právo se ředitele ptát na vše, co souvisí se vzděláváním. Zřizovatel má mít přehled o úrovni naplňování veřejné služby, kterou školy jsou.

A je tu ještě jeden důležitý moment v roli zřizovatele. Jak již bylo uvedeno, je to právě on, kdo naplňuje veřejnou službu svým občanům. On by měl při rozhodování o zřizování či rušení škol znát vývoj demografie svého samosprávného obvodu, on by měl vycházet z národních dokumentů při stanovování strategií, on by měl akcentovat ve svých školách změny, které by měly reagovat na vývoj společnosti. A zase, aby toto mohl naplňovat, musí znát aktuální stav svých škol, jejich úroveň, jejich způsob řízení. Měl by vědět, jak obyvatelé jednotlivé školy vnímají, co očekávají.

Ideální schéma

Upozadění zřizovatele v trojúhelníku stát – ředitel – zřizovatel vidím především v jednom aspektu. Komunální politici vzejdou vždy z voleb, které se konají každé čtyři roky. Na místa radních s kompetencí školství jsou jmenováni často lidé, kteří nejsou z oboru, a tudíž školské problematice detailně nerozumějí. Nevědí tedy, čím by mohli být ředitelům užiteční. Školy tak jedou svým tempem a jediné, na co se politici zaměřují, je jmenování či odvolávání ředitelů. To samozřejmě není ideální stav. Vzhledem k naší zastupitelské demokracii lze ale těžko zajistit, aby se v samosprávě vždy objevil člověk z oboru. Když se to ale stane, je to „značka ideál". Radní může být ředitelům velkou oporou, může jim být přínosným partnerem, společně mohou významně zkvalitňovat školy, tvořit strategické dokumenty nebo získávat zpětnou vazbu a s ní fundovaně pracovat.

Autorem komentáře je Mgr. Renáta Zajíčková, 1. místostarostka MČ Praha 5 a majitelka a ředitelka soukromého gymnázia. Text byl napsán původně pro Letní speciál časopisu Řízení školy.


Praha 5: Pravděpodobný vývoj kapacit základních škol do roku 2023

Včera v 17:40

Kapacita základních škol Prahy 5 je do roku 2023 dostatečná. To je nejdůležitější výstup z dokumentu, který vznikl z iniciativy 1. místostarostky Prahy 5 odpovědné za oblast školství Renáta Zajíčková (ODS) a který v srpnu kladně přijala školská komise i Rada MČ...

Komunista Kováčik tepe do herečky Holubové: Nejvyšší možné pohrdání lidmi, prezentuje absurdní a scestné myšlenky...

19. srpna 2019 v 11:32

To snad ne! Připravuje další průvan v našich peněženkách

16. srpna 2019 ve 23:10

To snad ne! Naše vláda „vysokých daní” nám připravuje další průvan v peněženkách. Tentokrát chce naše peníze ve jménu klimatu. Jako bychom už neplatili desítky miliard korun ročně navíc za fotovoltaiku v cenách elektřiny. To bylo řečí, jak je v tomto Andrej Babiš racionální a nenechá si nic z EU...

Vostrá: Na postu prezidenta jim stačí naprogramovaný robot

16. srpna 2019 ve 22:42

Pokud si někteří politici nepřejí na postu prezidenta myslícího a přemýšlejícího člověka, postačí jim k podpisům naprogramovaný robot, nejlépe v barvách, které si tito rádoby „politici" určí. Je však otázkou, jak by tuto variantu ohodnotili lidé. A další otázka zní, není chyba někde jinde nežli...

Moravské město se prý podle prezidenta blíží osadě na ostrovech lidojedů

15. srpna 2019 ve 22:30

Fascinuje mě argumentace „odborností„. Staněk ministrem kultury být dle Zemana mohl, neb vedl Olomouc, což je „kulturní město“. Šmarda ministrem být nemůže. Tož Nové Město na Moravě je dle prezidenta asi něco mezi jadernou střelnicí Semipalatinsk a osadou na ostrovech...

Zelení si utahují z Klausovy předpovědi, ten si to nenechal líbit. Všimněte si reakce „demokratické" konkurence. Plné urážek, nadávek, přirovnávání k fašistům...

12. srpna 2019 v 19:05

Šídlo si rýpnul do Sparty vtipem o Křetínském

12. srpna 2019 v 10:23

„A tohle znáte, jo? Křetínský přijde do kabiny a říká týmu: ,Tak co, chlapi, letos mi přijde ten los základní skupiny o něco těžší než loni…´“

Pustil se do Duky: Kdyby si svou omezeností vysloužil cestu do jedné ze tří posmrtných destinací, budu určitě v jiné než on a jemu podobní

11. srpna 2019 ve 23:40

„Utěšuje mě, že pokud by náhodou byla pravdivá ona poněkud pohádková představa katolíků o posmrtném ráji, očistci a pekle, a kardinál Duka si svojí bigotností a omezeností vysloužil cestu do kterékoliv ze zmíněných tří destinací, já budu určitě v jiné než on a jemu...

Kalousek: Toto je důkaz, že žijeme v éře šílenců

10. srpna 2019 ve 22:47

Žijeme v éře šílenců u moci. Nejprve se jeden šílenec nechá fotografovat se syslem, kterého jakoby „vrací do krajiny”, aby pak druhý šílenec z jeho vlády rozprášil jedy, které zahubí nejenom ty sysly, ale i čápy, dravce, kočky i psy. Zbavme se šílenců, podporujme...

Štefek: Vepři jako roznětka. Neříká se tomu kolonie?

10. srpna 2019 v 09:02

„Když se teď mediálně probírají ceny vepřového masa, kdo za to může (prý Čína, určitě ne ani kousíčkem zničený vepřín v Letech), a také to, že se „výroba" vepřového prý nesnižuje, experti i statistici se zároveň předhánějí, jak je vše v pohodě na cestě k lepším zítřkům. Statistika ČSÚ, ne za...

Filip: Dovolím si opět rozhněvat náš neoliberální stranický kartel

8. srpna 2019 v 07:30

Dovolím si opět rozhněvat náš neoliberální stranický kartel (ODS, TOP 09, KDU-ČSL, STAN, Piráty a další), kterému chci jemně připomenout jeden z principů právního státu. Jako příklad si vezmu audit o údajném střetu zájmů předsedy vlády A. Babiše, který je stále velmi aktuálním tématem a zřejmě...

Světové metropole pod nadvládou elektromobilů. Praha ještě není připravena, myslí si Jiří Fremr

5. srpna 2019 v 17:27

Na českých silnicích se stále častěji setkáváme s elektromobily. Česká republika tak nastupuje na cestu přiblížení se skandinávskému modelu, který se v posledních letech stává standardem tohoto typu osobní dopravy. Mnoho majitelů tak získává alternativu, která je levnější z hlediska provozu. Do...

Nikdy nepřestanu být vděčný Zemanovi za radu, kterou kdysi dal mé ženě

4. srpna 2019 ve 23:38

„Nikdy nepřestanu být vděčný Miloši Zemanovi za radu, kterou kdysi dal mé ženě a kterou úspěšně využívám: Když pečete kuře, nepřidávejte olej.“

Další články
Nahoru