dnes
Pátek - zatazeno
17°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
15°C
pozítří
Neděle - obcasny-dest
16°C
Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem
Místostarostka Prahy 5 Renáta Zajíčková ve své kanceláři na radnici. Foto: archiv

Z ředitelny na radnici: Tenká hranice mezi ředitelem a zřizovatelem

Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.

Ředitelku školy (soukromé) vykonávám téměř 15 let. Za tu dobu jsem se v mnoha ohledech zdokonalila. Díky široké kompetenci ředitele české školy jsem získala znalosti a vědomosti z rozličných oborů, mám zkušenosti s řízením organizace, disponuji potřebnými návyky i zlozvyky, můžu se chlubit manažerskými dovednostmi, vytříbila jsem slovník, naučila jsem se mlčet a taky být trpělivá, zvýšila jsem svoji odolnost téměř proti komukoliv a čemukoliv.

Toto všechno se mi teď nesmírně hodí, neboť práce komunálního politika vyžaduje mnohé z toho, co jsem si coby ředitelka školy osvojila. Díky tomu přesun z jedné kanceláře do druhé nebyl tak bolestivý.

Ale i přes tento soulad tu jisté rozdíly jsou, například složení kolegů je opačné. Ve škole se pohybujete převážně mezi kolegyněmi, na radnici jsou okolo vás samí kolegové. Ve škole zodpovídáte jako jediný za vše, na radnici je odpovědnost kolektivní. Ve škole je pravidelnost a řád, na radnici větší volnost a neřád. A mohla bych pokračovat dále.

Co je potřeba jednoznačně vyzdvihnout, je skutečnost, že škola je ještě pořád ostrov bezpečí a jistoty. To si nyní, v porovnání se zkušeností z jiného pracovního prostředí, daleko více uvědomuji. Je to samozřejmě dáno jejím účelem a smyslem a také lidmi, kteří se v ní pohybují.

Škola vzdělává a kultivuje, chodí do ní děti, popř. teenageři, pracují zde lidé, kteří staví vysoko hodnoty, jako jsou humanita, vzdělání, důvěra a ohleduplnost. Pražádnou roli zde nehrají směny nebo prodeje pozemků či peníze.

Apolitická škola a politikaření na radnici

Jako ředitelka a zároveň zřizovatelka soukromé školy jsem skoro neodvolatelná, navíc rozhoduji téměř o všem – o filozofii školy, o vzdělávacím programu a profilu školy, o hodnotách a pravidlech, o personální politice, financích atd. To je samozřejmě velká výhoda, když se daří.

Velkou nevýhodou to je v okamžiku, kdy se dařit přestává. To pak můžete i za špatné počasí. Ředitelé škol veřejných to mají o něco složitější. Jsou sice také svými pány, školu autonomně řídí a ve všem ji ovlivňují, ale tak trošku se nad nimi stále pohupuje Damoklův meč. Přece jenom je jmenuje zřizovatel – a to člověk nikdy neví, jak se to po volbách všechno vyvine. Na druhou stranu v krizových momentech mají zastání a velkou podporu. Jako pozitivní moment v jejich práci vnímám i možnost vzájemného setkávání a sdílení zkušeností.

zajickova-praha-5-mistostarostka Role radního je nejistá od první chvíle, kdy jste zvoleni do funkce. Dnes jste důležití, zítra po vás neštěkne ani pes a dělat si také nemůžete, co se vám zachce. Určitě ale novým momentem a největší změnou je rozměr politický. Protože ve škole jde všem o stejnou věc – z nevzdělaného a bezbranného človíčka uplácat kulturní, společenskou a silnou osobnost – politikařit se v ní nenaučíte.

Tady zpravidla nemusíte rodiče přesvědčovat o smyslu své práce či je přemlouvat, aby své děti posílali do školy, a ani nemusíte moc slibovat či dlouze vyjednávat. Toto a mnoho jiného se ale od politiků vlastně očekává. Občané – voliči – na ně upínají zrak a čekají, co pro ně daný politik dobrého udělá, jak se jich zastane, co lákavého jim slíbí, co zajímavého pro ně vyjedná.

Zřizovatel má první i poslední slovo

Přes všechny zmíněné nevýhody a negativa mi práce komunální političky smysl dává. Vidím v ní mimořádnou příležitost setkávat se s lidmi různého věku, vzdělání, zájmu nebo politického smýšlení, naslouchat jim a pak se spolupodílet na rozvoji místa, v kterém žijeme.

Jako radní pro školství mohu do jisté míry ovlivňovat kvalitu zřizovaných škol – mohu vstupovat do procesů, kdy se rozhoduje o prioritách, například v oblasti materiálního a prostorového zabezpečení, mohu s řediteli škol hovořit o potřebách vzdělávání, o jejich práci, mohu jim nabízet prostor pro setkávání a vzájemné obohacování.

Řízení školy online

V čem vidím překážku a konflikt, je skutečnost, že obec či městská část zřizuje pro své občany školy, jim se zodpovídá za jejich kvalitu, ale vlastně nemá nástroje, jak plně ovlivňovat jejich pedagogickou úroveň. Kvůli decentralizaci našeho školství a absenci jasného rozdělení kompetencí mezi stát a obce není zřejmé, kdo vlastně zodpovídá za konečnou úroveň. Je to MŠMT? Je to zřizovatel? Nebo je to vždy a jen ředitel? A právě proto, že nejsou jasně stanovena pravidla, je hranice mezi jednotlivými subjekty tenká.

Je nezpochybnitelné, že stát prostřednictvím svých složek nastavuje vzdělávací soustavu, popisuje její parametry, definuje národní cíle a strategie, ověřuje výstupní úrovně, kontroluje kvalitu edukativního procesu apod. Školský zákon také poměrně jasně stanovuje ředitelům škol jejich kompetence a pravomoci. Co už ale není tak zřejmé, je, jakou roli v tom všem hraje zřizovatel. Obecně se vžila představa, že má kompetence poměrně okleštěné.

Očekává se, že bude především vytvářet podmínky nezbytné pro existenci a fungování svých škol, tedy že bude zajišťovat zázemí prostorové, materiální a technické. Ví se ještě, že jmenuje a odvolává ředitele, že stanovuje spádové obvody pro zápisy nebo že zřizuje školskou radu. Co ale vybočuje z vžitých představ, je fakt, že zřizovatel má povinnost přijmout na základě kontrolní činnosti ČŠI opatření pro odstranění nedostatků popsaných ve zprávě.

Právě tady se dostáváme na tenký led. Za celý výchovně-vzdělávací proces nese plnou zodpovědnost ředitel, ale v případě, že jsou kontrolou zjištěny nedostatky, má zřizovatel reagovat a opatřením zajistit nápravu (to samozřejmě musí udělat i ředitel). A já se nyní ptám, kdo má poslední slovo. Je to ČŠI, nebo zřizovatel? Uvedu konkrétní případ. ČŠI zjistí pochybení ve znění školního řádu školy.

Toto zjištění uvede do závěrečné zprávy a k té se vyjadřuje ředitel i zřizovatel. Ředitel musí provést nápravu a zřizovatel zjišťuje, zda se tak stalo. A jestli ne, má právo, dokonce povinnost vůči voličům odvolat ředitele školy. Z daného tedy jednoznačně vyplývá, že i zřizovatele musí zajímat úroveň řízení pedagogického procesu jeho škol. Zřizovatel má právo se ředitele ptát na vše, co souvisí se vzděláváním. Zřizovatel má mít přehled o úrovni naplňování veřejné služby, kterou školy jsou.

A je tu ještě jeden důležitý moment v roli zřizovatele. Jak již bylo uvedeno, je to právě on, kdo naplňuje veřejnou službu svým občanům. On by měl při rozhodování o zřizování či rušení škol znát vývoj demografie svého samosprávného obvodu, on by měl vycházet z národních dokumentů při stanovování strategií, on by měl akcentovat ve svých školách změny, které by měly reagovat na vývoj společnosti. A zase, aby toto mohl naplňovat, musí znát aktuální stav svých škol, jejich úroveň, jejich způsob řízení. Měl by vědět, jak obyvatelé jednotlivé školy vnímají, co očekávají.

Ideální schéma

Upozadění zřizovatele v trojúhelníku stát – ředitel – zřizovatel vidím především v jednom aspektu. Komunální politici vzejdou vždy z voleb, které se konají každé čtyři roky. Na místa radních s kompetencí školství jsou jmenováni často lidé, kteří nejsou z oboru, a tudíž školské problematice detailně nerozumějí. Nevědí tedy, čím by mohli být ředitelům užiteční. Školy tak jedou svým tempem a jediné, na co se politici zaměřují, je jmenování či odvolávání ředitelů. To samozřejmě není ideální stav. Vzhledem k naší zastupitelské demokracii lze ale těžko zajistit, aby se v samosprávě vždy objevil člověk z oboru. Když se to ale stane, je to „značka ideál". Radní může být ředitelům velkou oporou, může jim být přínosným partnerem, společně mohou významně zkvalitňovat školy, tvořit strategické dokumenty nebo získávat zpětnou vazbu a s ní fundovaně pracovat.

Autorem komentáře je Mgr. Renáta Zajíčková, 1. místostarostka MČ Praha 5 a majitelka a ředitelka soukromého gymnázia. Text byl napsán původně pro Letní speciál časopisu Řízení školy.


V sejfu České národní banky zbývá necelých osm tun zlata, zásoby bývaly devětkrát větší

25. května 2020 v 15:57

„Česká národní banka prodala podstatnou část zlatých zásob, aby zvýšila likviditu a posílila stabilitu výnosů devizových rezerv. Centrální banka tím naplnila své poslání. Nemůžeme jí proto vyčítat, že prodejem zlata odmítla spekulovat na budoucí růst hodnoty zlata,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán...

ODS Praha: Podnikatelům hrozí, že čerpání peněz rámci programu může být zpochybněno

21. května 2020 v 17:54

„Zastupitelé za ODS Praha upozorňují na možné pochybení při zřízení fondu COVID Praha 2020 na pomoc pražským podnikatelům. Na základě stanoviska Ministerstva vnitra České republiky ze dne 27. 4. 2020 totiž existuje vážné podezření, že hlavní město Praha porušilo při poskytování pomoci podnikatelům...

Klaus: Vidět v tom rasismus, na to musíte mít vysokou školu. V roli trouby může být jen běloch nad 40

20. května 2020 ve 23:03

„Vidět v této reklamě nějaký rasismus – na to musíte mít vysokou školu. Podle stejné logiky je pak v každé reklamě, kde je nějaká ženská – sexismus. Tam kde je chlápek – machismus, no a kde nějaký nebílý člověk (jak se to vlastně má napsat správně nerasisticky – jde to vůbec??) je pak rasismus....

Pehe: Zeman má perverzní radost, že se z toho lidem dělá špatně

20. května 2020 ve 14:09

„Zeman si jistě užívá, jak se nyní všichni pohoršují nad jeho výběrem předsedy Nejvyššího soudu. Je jako děravý fekální vůz, z něhož teče na silnici, a on má perverzní radost, že se z toho lidem dělá špatně.“

Při čtení tohoto návrhu vám prý dojde, že i kdyby se podařilo komunistickou stranu zakázat, nestalo by se nic

20. května 2020 ve 13:53

„Při čtení tohoto návrhu skupiny poslanců napříč koalicí i opozicí vám dojde, že i kdyby se podařilo komunistickou stranu zakázat, nestalo by se nic. Komunistické myšlení je u nás pevně ukotveno v celé řadě dalších politických stran.“

Valte prachy, ale když má problém někdo jiný, může si za to sám a nedáme mu ani vorla

19. května 2020 ve 14:28

Je fajn, že postoj pana Babiše k EU je na rozdíl od skoro všeho ostatního konzistentní: „My si za naše problémy nemůžeme, tak valte prachy. Když má problém někdo jiný, může si za to sám a nedáme mu ani vorla." Vznosně se tomu říká akcentovaní kohezní politiky.

Primátor Hřib: Byli bychom rádi, aby premiér celou záležitost řešit věcně bez PR balastu

18. května 2020 ve 22:26

„Byli bychom rádi, aby premiér celou záležitost řešit věcně bez PR balastu.  Nejde jen o Letňany, kde výstavbu úřednického ghetta odmítla i moje předchůdkyně za ANO Adriana Krnáčová, takže zjevně nejde o politickou přetahovanou. První vstřícný krok jsme už udělali návrhem na předání městského...

Horkého obhajoba Kolářovy věty o praseti: Prý naprosto adekvátní reakce Koláře na prasácké chování Filipa

14. května 2020 ve 21:24

„,Pane Filipe, vy jste prase. Podám trestní oznámení.´ Naprosto adekvátní reakce Ondřeje Koláře na prasácké chování Vojtěcha Filipa. Ten v živém vysílání šíří už vyvrácené lži, že v rodině Ondřeje Koláře spolupracovali v minulosti s gestapem.“

Honzejk: Návrhy Maláčové i Klause hrají na závist a spoléhají na werichovské „to je blbý, to se bude líbit"

14. května 2020 v 18:24

Návrhy Jany Maláčové a Václava Klaus ml. na snížení platů politiků ukazují, že levicový a pravicový populismus se nijak zásadně neliší. Oba hrají na závist a krátké myšlenkové spoje. Oba spoléhají na tradiční werichovské „to je blbý, to se bude líbit".

Benda považuje toto poklonkování za tak absurdní, že inicioval pro někoho kontroverzní podporu přátel

14. května 2020 v 16:20

Zahraniční výbor Sněmovny přijal usnesení, které navrhl Marek Benda a ve kterém výbor oceňuje Tchaj-wan za poskytnutou pomoc v souvislosti s epidemií covid-19 a vyzývá vládu, aby se zasazovala o hlubší zapojení Tchaj-wanu v rámci WHO.

Pehe k Schillerové: Jsou prý důvody, proč by se angličtina ministryně už měla nechat být

14. května 2020 v 10:24

Já bych tu angličtinu paní ministryně Schillerové nechal být. Aspoň může tvrdit, že si po každé další auditní zprávě EK o Babišově konfliktu zájmů, musí počkat měsíce na oficiální překlad. A co já vím? Třeba umí maďarsky.

Prokop: Ať je v Praze opět blaze

29. dubna 2020 v 15:59

Aktuální čísla naznačují, že ta nejhorší zdravotní rizika jsou pomalu za námi. Přichází první postupné rozvolňování striktních karanténních opatření, která v uplynulých týdnech ovlivnila životy nás všech.

Marvanová: Kritika projektu dostupného družstevního bydlení ze strany Prahy Sobě se nezakládá na faktech

28. dubna 2020 v 15:10

Radní hl. m. Prahy Hana Kordová Marvanová (STAN, Spojené síly pro Prahu) zásadně odmítá kritiku, která zazněla v tiskovém prohlášení Praha Sobě z úst Pavla Zelenky a Pavla Světlíka, týkající se Projektu dostupného bydlení. Považuje ji za naprosté neporozumění odbornému materiálu a principům, na...

Běžecká škola Prahy 4 startuje zítra, v omezeném režimu

15. dubna 2020 v 07:35

Ve čtvrtek 16. dubna obnoví Běžecká škola Prahy 4 po vynucené pauze svoji činnost, i když jen v omezeném režimu respektujícím všechna vládní nařízení nouzového stavu.  

Pospíšil se pustil do Ruska: Jejich postup je naprosto skandální, schvaluji tuto „trestnou činnost“

11. dubna 2020 v 16:43

Postup Ruska je naprosto skandální. Vyšetřovat politiky z důvodu, že se rozhodli odstranit pomník maršála Koněva je nepřijatelné. Rusko opět zapomíná, že Česká republika je nezávislou zemí, ve které neplatí ruská trestní jurisdikce. Odstranění pomníku bylo rozhodnutím demokraticky zvolených...

Další články
Nahoru