
Z pohledu Prahy mají vysokorychlostní tratě ulehčit příměstské železnici
27. července 2024 14:51
Příměstské vlaky jsou už nyní v metropoli přeplněné, další se na stávající tratě nevejdou a podle prognóz se předpokládá další nárůst poptávky dojíždějících Středočechů. Stavba VRT by měla tratě uvolnit.
„Je to jeden z důležitých efektů vysokorychlostních tratí," řekl Kupka. Ke stejnému účelu mají sloužit i nové podzemní tratě nazývané Nové spojení II nebo metro S, které by podle ministra mohly začít vznikat po roce 2030.
Hlaváček uvedl, že v nynější pražské koalici panuje na podpoře stavby VRT shoda. „Věřím, že se to určitě přenese i do dalšího volebního období," řekl. Kupka dodal, že nyní je podstatné na úrovni města schválit změnu zásad územního rozvoje, což je nejvyšší územněplánovací dokumentace v metropoli, do které je třeba VRT zanést.
Město změnu už schvaluje. „Když to všechno půjde, tak rok 2030 může být tím milníkem, kdy Pražané už uvidí stavební ruch na částech, které přivedou do Prahy vysokorychlostní vlaky," řekl ministr.
Už předtím by měla začít výstavba VRT na Moravě. Podle Kupky by první úsek mezi Brnem a Přerovem mohl začít vznikat příští rok, v roce 2026 by Správa železnic (SŽ) mohla zahájit stavbu trati mezi Brnem a Břeclaví a v roce 2028 úsek spojující Prosenice u Přerova s Ostravou.
V Praze má VRT vést z Vršovic do Běchovic a navazovat na plánovanou trať Polabí, která povede z Běchovic do Poříčan a bude součástí tratí ve směru do Ostravy a do Hradce Králové a Polska. Součástí výstavby bude také odstavné nádraží pro vysokorychlostní vlaky, které vznikne podle ministra ve Strašnicích.
„Po mnoha studiích vychází jako jediná varianta Praha 10," řekl dnes. Město také v souvislosti s trasováním VRT jedná se SŽ o plánované promenádě s parkem, kterou připravuje na místě zrušené železnice mezi Vršovicemi a Zahradním Městem.
Proti výstavbě VRT se už v Praze objevil první odpor, a to v Dolních Měcholupech. Proti avizovaným plánům SŽ tam vznikla petice místních obyvatel, kterým se nelíbí to, že trať má vést po devět metrů vysokém valu, což by podle nich rozdělilo nynější a plánovanou zástavbu a zamezilo chystané výstavbě parku.