Dnes Úterý - zatazeno 10°C
Zítra Středa - polojasno 15°C
Úterý 19. 3. 2024
Svátek má Josef
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Z Plzně do Prahy se přestěhoval patnáct let starý trolejbus. Bude sloužit výuce, sveze i cestující
Trolejbus, který bude sloužit především výuce řidičů, ale sveze i cestující. Foto: Ondřej Volf / DPP

Z Plzně do Prahy se přestěhoval patnáct let starý trolejbus. Bude sloužit výuce, sveze i cestující

Pražský dopravní podnik (DPP) koupil trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus od Plzeňských městských dopravních podniků. Nyní provede nejnutnější opravy a přelakuje jej do barev pražských autobusů a tramvají. Trolejbus z roku 2005 bude sloužit pro výuku řidičů, zároveň se počítá s nasazením do běžného provozu na lince číslo 58 mezi Palmovkou a Prosekem. Přesný termín zahájení provozu bude záležet na postupu oprav kanalizace a vozovky v Prosecké ulici.

Po šedesáti letech má DPP opět svůj vlastní, nikoliv však muzejní trolejbus, který dostane evidenční číslo 9508. Vůz ŠKODA 24 Tr Irisbus zakoupil od Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) za 238 tisíc korun bez DPH. Po nejnutnějších opravách jej přelakuje do stejných barev, které používá u svých autobusů typu City Bus.

Trolejbus bude primárně využíván pro výuku řidičů i servisního personálu v souvislosti s připravovanou elektrifikací vybraných autobusových linek v Praze. V průběhu letošních letních prázdnin je v plánu i jeho nasazován na linku číslo 58 mezi Palmovkou a Prosekem.

Kapacita vozu je 30 míst k sezení, až 56 cestujících zde může stát. Maximální rychlost trolejbusu je  65 kilometrů v hodině. Pro výuku a provoz s cestujícími bude sloužit do doby nákupu nových trolejbusů, na které bude v létě vypsáno výběrové řízení. Poté bude plzeňský trolejbus využíván jako služební a školní vůz.

Historicky poslední dodávku 35 trolejbusů Škoda 8 Tr (typové označení Škoda 8 Tr 9 a Škoda 8 Tr 10) zrealizoval DPP v roce 1960. Po dvanácti letech, v noci z 15. na 16. října 1972, skončil v Praze trolejbusový provoz. Obnoven byl 15. října 2017 na první trati v Prosecké ulici, symbolicky 45 let po ukončení trolejbusového provozu na území hlavního města. Všechny vozy, které na ní byly v posledních třech letech využívány, byly pronajaty nebo v testovacím provozu.

„Trolejbus jsme zakoupili nejen kvůli nutnosti výuky řidičů, ale zejména servisního personálu DPP. Připravujeme elektrifikaci několika autobusových tratí v Praze, musíme se proto na to včas připravit i po personální stránce. K tomu nám postačí i tento zachovalý starší vůz, který donedávna jezdil v Plzni,“ uvedl technický ředitel a člen představenstva DPP Jan Šurovský.

DPP v současnosti pracuje na projektech elektrifikace několika autobusových linek a rozšíření trolejbusové sítě v Praze. Kromě linky číslo 140, na které se v budoucnu rozjedou bateriové trolejbusy (mimo jiné do Letňan a Miškovic), se připravuje také zavedení trolejbusů na linku číslo 119 na Letiště Václava Havla Praha a další na levém břehu Vltavy.


Autor: Jan Puci

Vlakem na Evropskou ligu do Edenu

13. března 2024 v 10:56

České dráhy (ČD) ve čtvrtek 14. března posílí spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:45 odehrávat zápas osmifinále Evropské ligy, ve kterém se utkají SK Slavia Praha a AC Milán.  

Další články
Nahoru