Dnes Pondělí - zatazeno 7°C
Zítra Úterý - polojasno 4°C
Pondělí 17. 11. 2025
Svátek má Mahulena, státní svátek
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Z jedné strany na Strahov tramvají, z druhé trolejbusem. Oba projekty mají povolení
Symbolem návratu trolejbusů do Prahy se stala linka 58, která je vedena mezi Palmovkou a Miškovicemi. Zdroj foto: se souhlasem DPP

Z jedné strany na Strahov tramvají, z druhé trolejbusem. Oba projekty mají povolení

Cestování na Strahov veřejnou dopravou se v následujících letech výrazně promění. Zatímco nyní ho zajištují autobusy (když pomineme spíše romantickou cestu lanovkou, která je stejně mimo provoz), za pár let to budou ekologičtější tramvaje a trolejbusy. Získání povolení pro tramvajovou trať pražský dopravní podnik (DPP) oznámil před pár dny, v pátek jeho mluvčí Aneta Řehková sdělila, že pravomocné povolení je nově i pro elektrifikaci autobusové linky 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov, která se tak změní na trolejbusovou linku 53.

„Dopravní podnik hl. m. Prahy v těchto dnech získal pravomocné povolení záměru výstavby nabíjecí a napájecí infrastruktury pro elektrifikaci linky 176. V současnosti se připravuje zadávací dokumentace pro veřejnou zakázku na zhotovitele i obstaratele stavby, kterou DPP plánuje vyhlásit ještě letos,“ sdělila Řehková.

Zahájení samotné výstavby podnik předpokládá v první polovině roku 2025 s cílem dokončení zhruba o rok později, do poloviny roku 2026. Předpokládané náklady na výstavbu infrastruktury pro elektrifikaci činí zhruba 320 milionů korun. Cílem je podle mluvčí na tuto investiční akci získat spolufinancování z dotačních titulů Evropské unie, konkrétně z Národního plánu obnovy.

Trasa autobusové linky 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku (původně také 53), na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948.

Nicméně v roce 1967 byla s linkou 54 sloučena do linky 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily.

„Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince 53 vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů (měřeno jednostopě, pozn. aut.), přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu u Dienzenhoferových sadů až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej DPP vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou zmodernizujeme a doplníme o technologii pro napájení trolejbusové tratě. Kromě toho DPP v rámci této investiční akce postaví na Strahově úplně novou společnou měnírnu pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka–Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku 191 mezi Smíchovem a letištěm, jejíž elektrifikaci DPP v současnosti projektově připravuje,“ popsala Řehková.

Projekčně se také připravuje trolejbusová linia 131, která povede z Hradčanské přes Hanspaulku na Bořislavku. Od letošního léta se pracuje na elektrifikaci autobusové linky 137, která je vedena ze Smíchova do zastávky U Waltrovky.

Ale zpět k trolejbusové lince 53. Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury. Obě investiční akce, nová tramvajová trať Malovanka – Strahov a elektrifikace autobusové linky 176, pro které DPP v těchto dnech získal pravomocné povolení záměru výstavby, jsou navzájem ve velmi úzké koordinaci.

U chystané tramvajové tratě Malovanka – Strahov nyní probíhá zpracování projektové dokumentace pro výběr zhotovitele, veřejnou zakázku DPP plánuje vyhlásit a vítěze vysoutěžit v roce 2025. Zahájení stavby se předpokládá na jaře 2026, dokončení na podzim 2027. Předpokládané náklady na výstavbu nové tratě činí 800 milionů korun, většinu pokryje evropská dotace.

Jedná se o novou dvoukolejnou tramvajovou trať v délce zhruba 1,3 kilometru. Na stávající tramvajovou síť se bude napojovat v Bělohorské a Myslbekově ulici. Trať povede z Bělohorské Vaníčkovou ulicí do konečné smyčky Stadion Strahov. DPP na ní vybuduje tři páry zastávek: Malovanka (společná se stávající tratí na Bílou Horu, pozn. aut), Koleje Strahov a Stadion Strahov.

Současné tramvajové zastávky Malovanka budou zhruba o 100 až 130 metrů posunuty směr centrum a vybudovány na Bělohorské ulici v úseku mezi křižovatkami s Myslbekovou a Vaníčkovou ulicí.


Autor: Jan Puci

BESIP: Tma není kostým a silnice není přehlídkové molo

14. listopadu 2025 v 10:14

Ale pokud už po ní jdete, buďte hvězda, která svítí. Řidič chodce bez reflexu vidí na 25 metrů – a to je vzdálenost, kterou auto ujede dřív, než stihnete zamávat. S reflexním prvkem je vidět už na 150 metrů. To je rozdíl mezi „brzdím“ a „brzdil jsem“. Reflexní prvek se hodí ke kabátu, mikině...

BESIP prodej ani reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool nepodporuje

12. listopadu 2025 v 16:20

Ministerstvo dopravy tímto prohlašuje, že Samostatné oddělení BESIP nepodporuje prodej ani jakoukoliv reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool (nouzové kladívko pro rozbití skla automobilu).

BESIP: 5 pravidel pro chodce v mlze a špatné viditelnosti

10. listopadu 2025 v 09:23

Reflexní prvky, sluchátka a mobil nebo oblečení. BESIP radí, jak se chovat v mlhavém počasí.

Další články
Nahoru