Dnes Neděle - zatazeno 31°C
Zítra Pondělí - dest 22°C
Neděle 8. 9. 2024
Svátek má Mariana
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Byznys

WDF: Jak to, že nás streamovací platformy znají tak dobře? Může za to personalizace

Využívání umělé inteligence (AI) není žádnou novinkou. Algoritmy umělé inteligence mohou ušetřit čas i usnadnit fungování nejen firem, ale i samotných zákazníků a uživatelů. Spokojeného uživatele dělá relevantní obsah. Jak obsah streamovací služby tvoří a jak se lidem takzvaně trefí do noty? Zeptali jsme se odborníků z digitální agentury WDF.

Rekomendační systémy (RS) jsou dnes základními službami používanými ve všech významných digitálních platformách po celém světě, jako je YouTube, Netflix nebo třeba Amazon. Spolu s vyhledávacími službami představují rekomendační systémy klíčové služby, které vám, uživatelům, pomáhají objevovat nový obsah nebo produkty. 

RS mohou pomoci najít relevantní položky, i když sami například neznáte jejich přesný název, nebo doporučit položku, která je pro vás ještě přijatelnější než ta, kterou jste původně hledali. To pro podnik znamená přidanou hodnotu, a to jak z hlediska vyšších příjmů a konkurenceschopnosti, tak z hlediska spokojenosti zákazníků. I ten nejmenší zákazník, kterým může být jedenapůlroční dítě, může konzumovat a najít vhodný obsah na platformě YouTube kliknutím na doporučené video. 

Jak to celé funguje? 

V posledních letech bylo představeno mnoho nových přístupů a algoritmů. Jednou z důležitých metod algoritmů je kolaborativní filtrování (CF). „Tyto algoritmy pracují na základě analýzy vzorců chování uživatelů v publiku a poskytují doporučení na základě podobných uživatelů nebo podobných položek. Největší výhodou této metody je, že se dokáže přizpůsobit trendům nebo reagovat na změny v systému. Tento algoritmus dobře funguje v systémech se značným množstvím interakcí, takže výše zmíněné digitální platformy často využívají tyto principy,“ vysvětluje Ing. Stanislav Kuznetsov, odborník na AI ve WDF, www.wdf.cz

Vzhledem k neustálému nárůstu objemu informací a počtu uživatelů jsou RS stále složitější a kombinují metody / algoritmy z mnoha oblastí výpočetní techniky. Obecně se RS dělí do dvou hlavních skupin: doporučovací systémy založené na hodnocení a techniky filtrování založené na preferencích. 

„Systémy založené na hodnocení se zaměřují na předpovídání absolutní hodnoty hodnocení (pořadí) položky, která ještě nebyla uživateli zobrazena. Techniky filtrování založené na preferencích předpovídají doporučení top-k nebo relativní pořadí položek pro daného uživatele podle názoru komunity uživatelů. RS založené na obsahu využívají pro definici aktuálního profilu položek hodnocení, které jim uživatelé udělili v minulosti. Tento profil lze rozšířit o informace získané z popisu položky. Na rozdíl od předchozích systémů využívají kolaborativní RS známé hodnocení skupiny uživatelů k předpovědi neznámého hodnocení konkrétního uživatele.  Tato myšlenka vychází z předpokladu, že pokud skupina uživatelů provedla stejné hodnocení v minulosti, můžeme předpokládat, že hodnocení skupiny bude podobné i v budoucnosti. Systémy demografického filtrování doporučují na základě osobních údajů uživatele, jako je pohlaví, příjem, věk, země atd. Hybridní RS kombinují dva nebo více typů výše uvedených systémů. Většinou poskytují lepší výsledky, ale jsou náročnější na implementaci,“ popisuje základní principy RS Stanislav Kuznetsov. 

Využití RS u e-shopů 

A stejně jako jsme si doporučování vysvětlili na streamovacích platformách, obdobně fungují i u produktů na e-shopech. Vaše, zákazníkovo, chování provozovatelé e-shopů dobře sledují. 

„Na základě vašeho chování a dat, která poskytnete, se pak na pozadí RS neustále modelují další doporučení. Tedy zobrazí se vám další podobné produkty a produkty příbuzné vašemu vybranému. Celý tento proces funguje, aniž by bylo nutné znát identitu uživatele. Pokud ji e-shop ale zná, jste registrovaný uživatel, a provozovateli e-shopu poskytnete údaje ke zpracování – a to především email, celý RS mohou posunout na další úroveň. Po ‚prokliknutí‘ ze zaslaného newsletteru na daný e-shop, streamovací službu apod., bude díky RS provozovatel e-shopu schopen sledovat vaše chování a následně zasílat opravdu cílené nabídky,“ vysvětluje Vojtěch Strnad, CEO a partner digitální agentury WDF.


Autor: puc

Iniciativa AI Tinkers dorazila ze Silicon Valley na ČVUT

6. září 2024 v 17:10

AI Tinkers je zastřešující název pro koncept pravidelných setkávání odborníků, kteří se ve své práci zabývají umělou inteligencí, ale i nadšenců z řad bastlířů. Iniciativa vznikla v roce 2023 v Seattlu jako komunita technických expertů, kteří vyvíjejí aplikace založené na strojovém učení,...

Novým CFO v představenstvu Kooperativy je Nicolas Mucherl

5. září 2024 v 10:16

Dozorčí rada VIG rozhodla o jmenování Christopha Ratha zastupujícím členem představenstva VIG s účinností od 1. září 2024. Krok přichází spolu s personálními a strukturálními změnami ve stávající organizační struktuře holdingu VIG.

I vy můžete být lepší díky chytrým inovacím

28. srpna 2024 ve 13:28

Národní centrum Průmyslu 4.0 a RICAIP Testbed Praha se již potřetí spojily se svými klíčovými partnery. Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, který proběhne od 8. do 11. října 2024, představí společnou expozici v rámci Digitální továrny 2.0. Nabídne komplexní řešení, technologické novinky...

Dřevo Vojenských lesů a statků míří na EXPO 2025 do Japonska

25. srpna 2024 v 17:33

Český pavilon na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace bude mimo jiné zbudovaný ze dřeva dodaného státními podniky Vojenské lesy a statky ČR, Lesy ČR a Krkonošským národním parkem. Podobu pavilonu na agrosalonu Země živitelka v Českých Budějovicích představili zástupci české vlády a generální komisař...

UBM zkolaudovala tři domy rezidenčního komplexu Arcus City

19. srpna 2024 v 15:41

Společnost UBM Development Czechia dokončila bytové domy G, H, I v rezidenčním komplexu Arcus City na pomezí pražských čtvrtí Stodůlky a Řeporyje. Ze 66 bytů druhé etapy aktuálně zbývá ke koupi polovina jednotek. Noví majitelé se do bytů přestěhují na podzim 2024. UBM zároveň připravuje kolaudaci...

Plánuj na Jedničku. Návrhy se budou podávat od září

16. srpna 2024 v 07:27

Od září mohou obyvatelé Prahy 1 podávat své návrhy na projekty, které by měly být realizovány v rámci participativního rozpočtu 2025.

Další články
Nahoru