Dnes Středa - jasno 32°C
Zítra Čtvrtek - oblacno 33°C
Středa 17. 8. 2022
Svátek má Petra
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Byznys

WDF: Jak to, že nás streamovací platformy znají tak dobře? Může za to personalizace

Využívání umělé inteligence (AI) není žádnou novinkou. Algoritmy umělé inteligence mohou ušetřit čas i usnadnit fungování nejen firem, ale i samotných zákazníků a uživatelů. Spokojeného uživatele dělá relevantní obsah. Jak obsah streamovací služby tvoří a jak se lidem takzvaně trefí do noty? Zeptali jsme se odborníků z digitální agentury WDF.

Rekomendační systémy (RS) jsou dnes základními službami používanými ve všech významných digitálních platformách po celém světě, jako je YouTube, Netflix nebo třeba Amazon. Spolu s vyhledávacími službami představují rekomendační systémy klíčové služby, které vám, uživatelům, pomáhají objevovat nový obsah nebo produkty. 

RS mohou pomoci najít relevantní položky, i když sami například neznáte jejich přesný název, nebo doporučit položku, která je pro vás ještě přijatelnější než ta, kterou jste původně hledali. To pro podnik znamená přidanou hodnotu, a to jak z hlediska vyšších příjmů a konkurenceschopnosti, tak z hlediska spokojenosti zákazníků. I ten nejmenší zákazník, kterým může být jedenapůlroční dítě, může konzumovat a najít vhodný obsah na platformě YouTube kliknutím na doporučené video. 

Jak to celé funguje? 

V posledních letech bylo představeno mnoho nových přístupů a algoritmů. Jednou z důležitých metod algoritmů je kolaborativní filtrování (CF). „Tyto algoritmy pracují na základě analýzy vzorců chování uživatelů v publiku a poskytují doporučení na základě podobných uživatelů nebo podobných položek. Největší výhodou této metody je, že se dokáže přizpůsobit trendům nebo reagovat na změny v systému. Tento algoritmus dobře funguje v systémech se značným množstvím interakcí, takže výše zmíněné digitální platformy často využívají tyto principy,“ vysvětluje Ing. Stanislav Kuznetsov, odborník na AI ve WDF, www.wdf.cz

Vzhledem k neustálému nárůstu objemu informací a počtu uživatelů jsou RS stále složitější a kombinují metody / algoritmy z mnoha oblastí výpočetní techniky. Obecně se RS dělí do dvou hlavních skupin: doporučovací systémy založené na hodnocení a techniky filtrování založené na preferencích. 

„Systémy založené na hodnocení se zaměřují na předpovídání absolutní hodnoty hodnocení (pořadí) položky, která ještě nebyla uživateli zobrazena. Techniky filtrování založené na preferencích předpovídají doporučení top-k nebo relativní pořadí položek pro daného uživatele podle názoru komunity uživatelů. RS založené na obsahu využívají pro definici aktuálního profilu položek hodnocení, které jim uživatelé udělili v minulosti. Tento profil lze rozšířit o informace získané z popisu položky. Na rozdíl od předchozích systémů využívají kolaborativní RS známé hodnocení skupiny uživatelů k předpovědi neznámého hodnocení konkrétního uživatele.  Tato myšlenka vychází z předpokladu, že pokud skupina uživatelů provedla stejné hodnocení v minulosti, můžeme předpokládat, že hodnocení skupiny bude podobné i v budoucnosti. Systémy demografického filtrování doporučují na základě osobních údajů uživatele, jako je pohlaví, příjem, věk, země atd. Hybridní RS kombinují dva nebo více typů výše uvedených systémů. Většinou poskytují lepší výsledky, ale jsou náročnější na implementaci,“ popisuje základní principy RS Stanislav Kuznetsov. 

Využití RS u e-shopů 

A stejně jako jsme si doporučování vysvětlili na streamovacích platformách, obdobně fungují i u produktů na e-shopech. Vaše, zákazníkovo, chování provozovatelé e-shopů dobře sledují. 

„Na základě vašeho chování a dat, která poskytnete, se pak na pozadí RS neustále modelují další doporučení. Tedy zobrazí se vám další podobné produkty a produkty příbuzné vašemu vybranému. Celý tento proces funguje, aniž by bylo nutné znát identitu uživatele. Pokud ji e-shop ale zná, jste registrovaný uživatel, a provozovateli e-shopu poskytnete údaje ke zpracování – a to především email, celý RS mohou posunout na další úroveň. Po ‚prokliknutí‘ ze zaslaného newsletteru na daný e-shop, streamovací službu apod., bude díky RS provozovatel e-shopu schopen sledovat vaše chování a následně zasílat opravdu cílené nabídky,“ vysvětluje Vojtěch Strnad, CEO a partner digitální agentury WDF.


Autor: puc

Řetězec BILLA otevřel novou prodejnu v Kunraticích

7. srpna 2022 v 07:21

Expanze obchodního řetězce BILLA pokračuje. 4. srpna se otevřela nová prodejna v Kunraticích v Ekonomické ulici. Otevření 49. prodejny v Praze patří do letošního plánu expanze a digitalizace prodejen BILLA, na který společnost vynakládá investici ve výši až 1,32 miliard korun. V letošním roce je...

innogy kupuje slovenského výrobce kogenerací TTS Martin

28. července 2022 v 07:38

Energetická skupina innogy dokončila akvizici slovenského výrobce kogeneračních jednotek a záložních zdrojů elektřiny TTS Martin. Firmu ovládá prostřednictvím společnosti Energo TTS, ve které má 80% podíl. Zbylých 20 % drží syn původního vlastníka Ondrej Korec prostřednictvím své firmy. Transakci,...

Tesco slaví 5 let úspěšného úsilí v oblasti snižování potravinového odpadu

21. července 2022 v 10:18

Odhaduje se, že na celém světě se ročně vyhodí 2,5 miliardy tun potravin. Až 40 procent vypěstovaných potravin končí jako odpad – v zemědělství, potravinářském průmyslu, maloobchodě i domácnostech. Společnost Tesco se zavázala k řešení problému v rámci svých provozoven i celého dodavatelského...

Za pololetí přibylo 474 nespolehlivých plátců DPH

20. července 2022 ve 22:48

V prvním pololetí v ČR přibylo 474 subjektů, které nespolehlivě odvádí DPH nebo závažným způsobem porušují povinnosti vztahující se ke správě daně. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku ale nespolehlivých firmem přibylo téměř o čtvrtinu méně. Aktuálně Dun & Bradstreet na černé listině...

Nezveřejňování finančních výkazů ve sbírce listin může mít pro firmy fatální následky

29. června 2022 ve 14:57

Daňové přiznání za rok 2021 bylo letos možné podávat do konce března v papírové formě, elektronicky do konce dubna a do konce června, pokud společnost využije služeb daňového poradce. Přesto, že se nejzazší termín pro zveřejnění výsledků hospodaření se blíží, finanční výkazy za loňský rok ve...

Další články
Nahoru