
Vzrostl počet útoků vandalů na železnici, hlavně v Praze. Vlaky proto jezdí kratší
10. února 2022 06:15
Zatímco v průběhu loňska počet sprejerských útoků na vlaky stagnoval a nevybočoval z průměru posledních let, na přelomu roku intenzita takovýchto útoků prudce vzrostla.
„Za poslední rok jsme zaznamenali 449 útoků sprejerů na naše vlaky, při kterých nám vznikla škoda více než šest milionů korun. Na přelomu roku počet případů vandalství výrazně vzrostl. Jen během prosince a začátku ledna evidujeme škody za 1,126 milionu korun,“ popisuje Martin Straka, ředitel odboru bezpečnosti ČD.
Sprejeři jsou nejaktivnější v pražské aglomeraci. V prosinci 2021 a začátkem letošního ledna bylo v hlavním městě a okolí nahlášeno 16 sprejerských útoků a graffiti byla pomalována plocha o velikosti více než tisíc metrů čtverečních, tedy plocha o velikosti pěti curlingových drah nebo skoro celého hokejového hřiště. Odhadovaná škoda přitom činí zhruba 600 tisíc korun.
„Bohužel podrobnější informace, kvůli šetření případů Policií ČR, v současnosti podávat nemůžeme,“ sdělil serveru Pražský patriot Kubát.Graffiti pomalované vlaky podle něj mají velký vliv i na komfort cestování. Kvůli zajištění čištění musí ČD soupravy na určitou dobu stáhnout z provozu, což má nepříznivý vliv na přepravní kapacitu.
„Snažíme se, abychom tuto dobu co nejvíce zkrátili, nicméně některá sprejerská díla jsou v poslední době natolik rozsáhlá, že čištění trvá déle než obvykle. V provozu se to pak projeví například nasazením jedné soupravy CityElefant místo dvou spojených,“ uvedl Jakub Goliáš, ředitel Oblastního ředitelství osobní dopravy Střed Českých drah.
„S objednateli dopravy proto aktuálně hledáme vhodné řešení, které nám umožní posprejovanou soupravu na nezbytně nutnou dobu odstavit, řádně a rychle ji vyčistit a poté ji vrátit do jejího pravidelného oběhu,“ dodal.
Že jsou graffiti problém, který je potřeba řešit, potvrzují i objednavatelé. „Vandalismus ve veřejné dopravě nás samozřejmě velice trápí. Boj se sprejerskými útoky na vlaky v Praze a okolí stojí všechny mnoho energie, která by se dala věnovat do dalšího vylepšování cestovního komfortu. S tímto nešvarem se rozhodně nehodláme smířit. Jsem přesvědčen, že čím kratší dobu budou nelegální výtvory na vlacích jezdit, tím menší bude i motivace sprejerů dál poškozovat cizí majetek,“ sdělil Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje veřejnou dopravu v Praze a okolí.ČD se podle Kubáta v souvislosti s rostoucím počtem graffiti na svých vozidlech rozhodly posílit fyzickou ostrahu objektů, ve kterých k útokům na vlaky dochází. Například tím, že tyto objekty hlídají zaměstnanci bezpečnostních agentur.