Dnes Pondělí - polojasno -1°C
Zítra Úterý - jasno -1°C
Pondělí 6. 2. 2023
Svátek má Vanda
Pražské masopusty
Letošní masopustová sezona v Praze zahrnuje řadu akcí
Vznik pracovní skupiny pro přípravu stavby linky okružního metra O plánuje magistrát
V Praze fungují tři linky metra, chystá se čtvrtá a nedávno část koalice prezentovala návrh na pátou. Foto: Jan Puci

Vznik pracovní skupiny pro přípravu stavby linky okružního metra O plánuje magistrát

Pražský magistrát plánuje založit pracovní skupinu, která bude řešit možnou přípravu stavby nové linky metra O, tedy páté okružní linky. Členy budou dopravní odborníci, urbanisté, sociologové, ekonomové či zástupci městských firem. Záměr schválili radní na své koncepční poradě a projednají jej do dvou týdnů na řádném zasedání.

„Na koncepčním koaličním jednání jsme se shodli, že vyhodnotit přínos metra O pro budoucí rozvoj Prahy má smysl – jakkoliv někteří koaliční partneři mají na věc různé pohledy. Dokud ale nedáme na stůl komplexní studii, nemůžeme finálně rozhodnout. Proto do dvou týdnů na jednání Rady hlavního města Prahy předložíme s náměstkem Petrem Hlaváčkem společný tisk, kterým se zřídí pracovní skupina,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Pokud skupina nakonec vznikne, jejím úkolem bude připravit zadání pro studii proveditelnosti.

„V první řadě je důležité udělat studii dopravních toků v Praze při zohlednění a zapracování dlouhodobě plánovaného rozvoje města a následný rozvoj optimálního dopravního řešení. Tato studie by se neměla věnovat pouze území hlavního města, ale brát v potaz i celý metropolitní region a jejich vzájemnou provázanost,“ prohlásil předseda Výboru pro dopravu Zastupitelstva hl. m. Prahy Pavel Richter (TOP 09).

Samotná pracovní skupina by měla být podle Scheinherra složena z odborníků na dopravu, územní rozvoj, ze sociologů, sociálních geografů, architektů, ekonomů i ze zástupců městských společností, jako je Ropid, Dopravní podnik hl. m. Prahy nebo Institut plánování a rozvoje Prahy.

Hlavní město osloví i Správu železnic kvůli koordinaci a propojení s plánovanými vysokorychlostními tratěmi a městským železničním tunelem, který je momentálně prověřován v rámci studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha.

„Do zadání pro studii proveditelnosti bude důležité promítnout různé pohledy, jako je například kvalita života ve městě, dopravní obslužnost rozvojových území, dostupnost bydlení, další rozvoj města, urbanismus nebo životní prostředí,“ dodal náměstek Scheinherr.

Magistrátní koalice Prahy Sobě (PS), Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) a Pirátů v současné době není v názoru na stavbu okružní linky jednotná.

Zatímco PS a Piráti záměr podpořili, proti se postavil předseda pražského STAN a náměstek primátora Petr Hlubuček. Podle něj je záměr „ekonomicky absolutní nesmysl jak investiční, tak i při následném provozu". 

Hlavní město nyní plánuje stavbu linky D z Pankráce do Písnice, u které čeká na právoplatné stavební povolení a u kterého již dopravní podnik dokončil geologický průzkum. 

PS zveřejnila nápad na okružní linku metra před dvěma týdny. Nová linka by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Scheinherr uvedl, že podle prvotního návrhu by linka měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic, první část mezi Podbabou a Čakovicemi by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.

Pražský primátor Zdeněk Hřib uvedl, že jde o oprášený návrh, který se objevuje už od roku 1987 jako linka E, a mohl by být dalším logickým krokem v rozšiřování pražské MHD, i když koalice o něm zatím nejednala. Otázkou je podle něj trasa, u které bude nutné prověřit, zda by nebylo lepší linku vést dále od centra.

„Neměla by totiž kopírovat trasu připraveného tramvajového okruhu, který by měl být dokončen mnohem dříve s ohledem na délku povolovacích stavebních procesů metra," uvedl. 

Návrh Prahy Sobě v principu podpořila i opoziční ODS. „Jako konstruktivní opozice musíme kolegy z Praha Sobě pochválit. Oprášili totiž studie z dob, kdy Prahu řídili primátoři za ODS, kteří s vybudováním prstence metra okolo centra města počítali," uvedl starosta Prahy 13 a městský zastupitel za ODS David Vodrážka. Dodal, že ODS obdobnou vizi podporuje řadu let.

K návrhu politiků Prahy Sobě se vyjádřil i předseda klubu zastupitelů ANO Ondřej Prokop. „Namísto předvolebních marketingových akcí by měli konečně začít pracovat. Nestaví se metro D, ztroskotala rekonstrukce Libeňského mostu, ceny bytů dál rostou do nebe. Představit za této situace malůvku okružní linky metra pak působí směšně,“ sdělil.

 


Autor: Jan Puci

Další zastávky v Praze 4 získají nové přístřešky

25. ledna 2023 ve 12:25

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v Praze 4 v obměně přístřešků na tramvajových zastávkách. Během uplynulého víkendu byla vyměněna zastávka Palouček na Táborské ve směru k Nuselské radnici a příští víkend, 28. ledna, přijde na řadu zastávka ve směru Pražské...

TSK využila teplého počasí. Za první lednové týdny opravila přes sedm a půl tisíce výtluků

23. ledna 2023 v 10:55

Mrazivé počasí v první polovině prosince s následnou rychlou oblevou poškodilo na řadě míst vozovky tak, že by bez provizorní opravy musela být snižována rychlost nebo jinak omezována doprava, a to zejména na hlavních tazích, kde jezdí i MHD.

Samoobslužné bezhotovostní jízdenkové terminály jsou v provozu ve všech autobusech DPP

23. ledna 2023 v 10:14

Cestující na všech městských linkách provozovaných Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) si mohou zakoupit jízdenky bezhotovostně prostřednictvím samoobslužných terminálů. DPP jich od podzimu nainstaloval 1200 kusů do všech svých autobusů, elektrobusů a trolejbusů. 

Zlíchovský tunel bude ve středu uzavřen

22. ledna 2023 v 11:53

Od 25. ledna do 26. ledna bude v noci od 23 do 5 hodin uzavřen západní tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

Další články
Nahoru