
Výzkum: Třetina pražských žáků trpí duševními obtížemi, pětina je zralá na psychologickou pomoc
25. dubna 2025 10:49
„Nejnovější výzkum provedlo CSSP – Pražské centrum primární prevence, data pak zpracovala výzkumná agentura Anreva Solution. Dotazníkového šetření se n zúčastnilo 10 238 žáků základních škol, gymnázií a středních škol v listopadu a prosinci 2024,“ sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Čtyřicet procent žáků má příznaky deprese a více než polovina se potýká s problémy se spánkem. Celkem 21 procent žáků by potřebovalo odbornou pomoc a podporu v oblasti duševního zdraví, protože mají velmi nízký wellbeing (životní spokojenost).
„Výsledky výzkumu potvrzují to, o čem už dlouho mluvíme a s čím se snažíme něco dělat – třetina pražských dětí se necítí dobře. Špatně spí, mají úzkosti, ztrácí důvěru ve své okolí. Každé páté dítě by dnes potřebovalo odbornou pomoc. To není jen varování do budoucna, to už je smutná realita, kterou musíme akutně řešit,“ uvedla náměstkyně primátora pro oblast sociálních věcí a zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS).
Praha podle ní proto buduje prostřednictvím městské organizace Zahrada pro duši síť péče o duševní zdraví. Vznikají nová centra duševního zdraví, posiluje se prevence ve školách, připravuje se destigmatizační a informační kampaň.
V porovnání s předchozími lety se přesto situace mírně zlepšila. Poklesl počet žáků ohrožených velmi nízkým wellbeingem, ubylo žáků s příznaky těžké deprese i příznaky těžké úzkosti.

„Zejména duševní nepohoda u dívek je dlouhodobě alarmující. Potřebujeme včasné intervence, cílenou podporu ve školách i širší společenskou debatu o schopnosti mladých lidí zvládat stres a budovat jejich resilience,“ dodal Roman Petrenko, vedoucí výzkumu.
Vedle duševního zdraví se výzkum zaměřil také na vztahy ve školách. Slovní i fyzické napadání ve školách spíše klesá. Šetření ho sleduje stejným způsobem již od roku 2016 a za tuto dobu byly výsledky z roku 2024 nejlepší za sledované období.
Klíčová zjištění výzkumu z konce roku 2024
Wellbeing:
● 20,7 % žáků má velmi nízkou emoční pohodu
● Průměrné skóre je výrazně nižší u dívek
Deprese:
● 7,3 % žáků má příznaky těžké deprese
● Žáků s příznaky těžké deprese i těžké úzkosti mírně ubylo
Úzkost:
● Odborná intervence je doporučena u více než 30 % žáků
● 11,8 % žáků vykazuje příznaky těžké úzkosti
Poruchy spánku (insomnie):
● 27,3 % žáků trpí výraznými symptomy nespavosti
● Třetina žáků spí méně než 6,5 hodin denně
● Zdravého množství spánku dosáhne jen 39,3 % žáků
Vztahy ve škole:
● Více než polovina žáků uvádí, že necítí ve škole k nikomu důvěru, aby se mu mohli svěřit se svými problémy
● Verbální i fyzické napadání ve školách spíše klesá, ale stále zůstává problémem
Zdroj: Centrum sociálních služeb Praha
Ubližování se podle výsledků částečně přesouvá do on-line prostředí, některé formy ubližování mezi žáky mohou eskalovat do výrazných rozměrů, kterým se pak věnuje mediální pozornost, ale celkově žáci sami hlásí setkávání se s šikanou méně než dříve.
Polovina žáků (51,2 procent) ve škole nemá dospělou osobu, které by se svěřili se svým problémem. Horší je situace na středních školách a školách, kde školy nemají specializované pozice jako je školní psycholog, nebo sociální pedagog.