dnes
Úterý - oblacno
5°C
zítra
Středa - obcasny-dest
8°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
7°C
Výživová poradkyně českému národu kafařů: káva a pitný režim, proč pít kávu před fyzickou aktivitou, kolik kafí můžete denně
Ilustrační foto: sxc.hu

Výživová poradkyně českému národu kafařů: káva a pitný režim, proč pít kávu před fyzickou aktivitou, kolik kafí můžete denně

Češi jsou nejen národ pivařů, ale také kafařů. Mnozí by proto byli určitě rádi, kdyby se káva počítala do pitného režimu. Je to možné? A kolik kafí si člověk denně může dát, aby svému organismu příliš neubližoval? Podle výživové poradkyně Elišky Vohradské je nutné zapíjet kafe vodou a její počet šálků kávy nepřehánět.

„Káva lidský organismus dehydruje. Neměla by se proto počítat do pitného režimu. Naopak, je potřeba doplnit tekutiny. Ke každé kávě by se měla pít voda. Když si dáte dvoudeckový šálek kávy, měla byste vypít zároveň dvě deci vody. Káva na organismus působí dehydratačně,“ říká výživová poradkyně z Prahy 3 Eliška Vohradská.

Vodu vypitou ke kávě lze počítat do pitného režimu, takže není nutné nalévat se pak vodou o to víc. Je třeba si k ní ale vodu dávat vždy – i ráno, i po příchodu do kanceláře. Když někdo pije jen kávu, nikoli jiné nápoje, je to pro organismus nevhodné, způsobuje to totiž odvodnění. „Káva jinak ale není špatná, ale nemůžeme ji počítat za nápoj,“ uvádí Vohradská.

Manželé Patakyovi, Beáta a Július, kteří jsou ve světě alternativní medicíny známými osobnostmi, tvrdí, že káva s mlékem škodí lidskému zdraví. „Přesvědčili jsme se, že jakoukoli směs kávy nebo čaje s mlékem žaludek nedokáže normálně zpracovat," řekli v rozhovoru pro server Pražský patriot. 

Kafe je dobré před sportovním výkonem, zvyšuje tep

A kdy je dobré kávu popíjet? „Velmi vhodné je pít ji před fyzickou aktivitou, před sportovním výkonem. Zvyšuje totiž tepovou frekvenci a napomáhá k většímu využití tukových zásob. Zjednodušeně řečeno: když se zvýší tepová frekvence, zlepšuje se i krevní oběh. Na organismus to působí blahodárně,“ vysvětluje.

Člověk by však neměl denně vypít více než tři šálky kávy. „Větší množství už je pro organismus zatěžující,“ upozorňuje Vohradská. Záleží také na tom, jakou kávu pijeme. „Ideální je pít kvalitní praženou kávu, dělanou v kávovaru,“ dodává.

Podle německého dietologa Svena-Davida Müllera není nic pravdy na tom, že by káva měla škodit lidskému zdraví. Právě naopak, uvádí 10 důvodů, proč bychom měli kávu pít.

Nevhodná káva je podle jejích slov takzvaný turek, protože vespodu zůstává lógr, a kávu tak pijeme to celou dobu i s ním. „Tím se do nápoje uvolňují i další škodlivé látky,“ říká. Oproti tomu, když si chystáme kávu v kávovaru, je to rychlé a látky, které jsou pro tělo nevhodné, se nestihnou uvolnit a vniknout do těla. A je možné do pitného režimu počítat kávu bez kofeinu? „Ani tu ne. Kofein na to nemá příliš vliv,“ uvádí poradkyně. Stejně je to podle jejích slov s černým čajem.

Účinek kávy může nahradit zelený čaj

Zato čaje, ovocný, bylinkový nebo roibos, který má různé příchutě, se do pitného režimu počítat mohou – lidé je často pijí místo vody, které se mohou přepít. Prostě dostanou chuť na něco s příchutí. „Pro zpestření chuti se proto dají popíjet tyto druhy čajů. Nebo i zelený čaj, který má podobný účinek jako káva, protože obsahuje tein. Nemá ale vlastnosti dehydratace, tedy neodvodňuje,“ vysvětluje Vohradská. Lepší je ale přesto podle v rámci pitného režimu popíjet vedle vody právě čaje bylinkové, ovocné nebo roibosy.

A kolik je nutné denně čajů nebo vody vypít, aby člověk nebyl dehydrován? „Záleží na tom, jestli člověk sportuje, čím se živí, kolik váží, kolik měří, jak je zvyklý pít. Těch faktorů je opravdu hodně,“ říká Vohradská.

„V průměru by se dalo říci, že 60kilová žena může vypít mezi 1,5 až 2 litry tekutiny denně, minimálně ale opravdu 1,5 litru. Muž, který váží třeba 90 kilo, by měl těch tekutin vypít víc – kolem tří litrů denně,“ říká. Suma sumárum: když člověk za den vypije dva litry vody, podle ní chybu neudělá nikdo.

Někteří odborníci mají za to, že kofeinová káva může pomoci cévám, zlepšit kardiovaskulární systém či snížit riziko cukrovky. Obhajobu kávy, která boří mýty, si můžete přečíst zde.


Autor: Anna Skálová

Tato nemoc si nevybírá: Je často spojená se studem, zranitelností, pochybnostmi o sobě a negativními myšlenkami. Snadno se tak může stát, že člověk začne nenávidět své tělo jako zdroj depresí a překážku, která mu zabraňuje žít spokojeným životem

16. ledna 2018 ve 14:01

Různým stupněm onemocní téměř každý druhý člověk starší padesáti let, většina lidí ale vůbec neví, že touto nemocí trpí. Podle Tomanové se dá rozvoji předcházet

29. prosince 2017 v 18:46

Primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová formou otázek a odpovědí bolest nohou u dětí, bezpečné lyžování u lidí nad 65 let a jak předcházet osteoporóze, která hrozí každému druhému člověku staršímu padesáti let.

Absurdní požadavek: Vraťte mi peníze, potkala jsem totiž arabské hosty, což mne šokovalo

25. prosince 2017 v 09:08

Na odlehčení mezi svátky si přečtěte kuriozity a vtipné příhody klientů ERV Evropské pojišťovny. Některé případy jen potvrzují, že jsme někdy národem skutečně vynalézavým.

Novoroční předsevzetí tentokrát vydrží

21. prosince 2017 v 10:42

Příchod nového roku je pro většinu z nás spjat s bilancováním roku předešlého. Co se nám podařilo, v čem jsme úspěšní či naopak, co nám v životě chybí a co nám na sobě samých vadí. Zkrátka co bychom mohli změnit v roce nadcházejícím. Není tedy divu, že právě milník mezi dvěma roky je příhodný...

Jeho doporučení mohou znít až strašidelně, ale je dobré o nich vědět. Nyní jsou totiž jedním z nejohroženějších orgánů, neodborné provedení může vést ke katastrofě, ne k úspěšnému vstupu do nového roku

20. prosince 2017 v 08:17

Oslavy vánočních svátků a příchodu nového roku jsou plné radosti a veselí, mnohdy ale bohužel i úrazů. Oči jsou v tomto období jedním z nejohroženějších orgánů. I když podle statistik vedou zranění rukou a prstů, poranění očí má častěji fatální následky. Největší hrozbou jsou amatérské ohňostroje....

Další články
Nahoru