dnes
Pondělí - polojasno
3°C
zítra
Úterý - oblacno
1°C
pozítří
Středa - zatazeno
0°C
Výstavbu tramvajové trati do Libuše oddalují problémy s pozemky, ty nejdůležitější se konečně podařilo získat
Smyčka tramvají v Modřanech a ulice Generála Šišky, podél které bude trať pokračovat. Foto: JP

Výstavbu tramvajové trati do Libuše oddalují problémy s pozemky, ty nejdůležitější se konečně podařilo získat

Loni touto dobou vedení Prahy tvrdilo, že do konce prosince získá stavební povolení a v roce 2020 konečně začne na jihu hlavního města výstavba téměř dva kilometry dlouhé tramvajové trati z Modřan do Libuše. Rok se s rokem sešel, a už nyní je jasné, že letos stavební stroje do oblasti nevyjedou. Vše zdrželo jednání o pozemcích podél budoucí trati, které je potřeba získat. Se zpožděním (ale nakonec přeci jen) se ty nejdůležitější podařilo získat. Jsou však potřeba ještě další. 

Plány na prodloužení tramvajové trati z Modřan do Libuše komplikovali vlastníci pozemků potřebných pro stavbu, kteří nebyli kvůli ceně ochotni k prodeji. Ještě loni v srpnu se někteří odmítali pozemků vzdát. Kvůli plánované výstavbě trati probíhala jednání s více než dvěma desítkami vlastníků. Někteří neakceptovali ceny odůvodněné znaleckými posudky příslušných nemovitost a požadovali tržní ceny dle svého uvážení, které násobně převyšovaly naši nabídku dopravního podniku nebo hlavního města. U některých majitelů proto byla z důvodu nemožnosti shody podána žádost o vyvlastnění.

Loni v říjnu však oznámilo vedení Prahy průlom v jednání. „V listopadu proběhne velká směna pozemků s Fakultní nemocnicí Motol, která v profilu budoucí trati vlastní pozemek. Ten jí odkázal jeden pacient,“ informoval před rokem server Pražský patriot náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

ulice-generala-sisky-2

Pohled do ulice Generála Šišky ze zastávky linky 165

„V rámci plánované směny pozemků probíhají v současné době jednání. Záměrem je směnit části pozemků, které vlastní FN Motol v katastrálním území Modřany za pozemek v areálu nemocnice, který je ve vlastnictví hlavního města. Tímto by došlo ke scelení areálu nemocnice," upřesnila tehdy mluvčí motolské nemocnice Pavlína Danková.

Podle Scheinherra mělo být do konce roku vydáno pravomocné stavební povolení. „Pokud ale vše půjde dobře, příští rok by se mohlo začít stavět. Výstavba by měla zabrat 14 měsíců,“ doufal loni v říjnu náměstek. Jenže ono vše nešlo úplně dobře.

Jak vypadá situace nyní?

Plánovaná trať sice už má územní rozhodnutí a probíhá stavební řízení, ale teprve tento týden bylo oznámeno, že rozhodnutím radních získá Praha do svého vlastnictví nejdůležitější pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati. Smění je s nynějšími vlastníky za jiné a rozdíl ceny, který činí 677 000 korun, doplatí.

Do vlastnictví hlavního města stále ještě zbývá získat dva poslední pozemky, potřebná jednání o nich již začala. Jak dlouho budou trvat, magistrát nesdělil.

„Praha se postupně blíží do cílové rovinky před zahájením stavby tramvajové trati Modřany – Libuš. K dokončení přípravy chybí několik posledních pozemků. Proto je každý krok v této oblasti významným posunem směrem k realizaci stavby, na kterou hledáme prostředky z fondů Evropské unie,“ dodal Scheinherr.

ulice-generala-sisky

Ulice Generála Šišky spojuje Modřany a Libuš

Tramvajová trat z Modřan do Libuše bude mít čtyři zastávky (Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš, Libuš – metro). Nový úsek trati bude kopírovat modřanskou ulici Generála Šišky. Ta má v každém směru jen jeden pruh, takže trať povede na samostatném tělese podél této spojnice dvou čtvrtí.

Celkem 1,9 kilometru dlouhá trať je rozdělena do dvou etap. V té první bude vybudován celý úsek, ale bez smyčky u budoucí stanice metra D Libuš. Tramvaje se tak budou do výstavby podzemky obracet v ose ulice Novodvorská, zhruba 200 metrů před budoucí smyčkou u metra.

Odhad nákladů na tramvajovou trať je 525 milionů korun a v této ceně již jsou kalkulovány náklady na výkupy pozemků.

Prodloužení až na Nové Dvory

Letos v lednu pražští radní rozhodli, že trať bude v budoucnu prodloužena z Libuše o 1,8 kilometru až k Novým Dvorům. Z Libuše pojedou tramvaje Novodvorskou ulicí, po necelých dvou kilometrech zahnou doprava do ulice Chýnovská, pak doleva do Libušské, následně doleva do Durychovy a zpět na Novodvorskou na úrovni Nových Dvorů.

nove-dvory

Nové Dvory. Kromě metra sem budou jezdit i tramvaje

Prodloužení tramvajové trati je přáním Prahy 12, Prahy-Libuš a také čtvrté městské části. Už loni v červenci schválili radní Prahy 4 usnesení, kterým „MČ Praha 4 zásadně nesouhlasí s ukončením (byť dočasným) tramvajové trati na Libuši a žádá o neprodlené přehodnocení záměru a nejpozději v souvislosti s metrem D dostavbu trati až na Nové Dvory.“

„Toto je opakovaně schválená varianta obsažená roky v územním plánu, je jediná vyhovující z hlediska organizace MHD na jihu města. Nové Dvory budou dobudovány do obvodového spádového centra a také musí být zásadním dopravním uzlem, je to jediné vhodné místo,“ sdělil již dříve serveru Pražský patriot 1. místostarosta Prahy 4 pro oblasti financí, dopravy a evropských fondů Zdeněk Kovářík (ODS).

Podpora ze strany Prahy 12

Prodloužení tramvajové trati až na Nové Dvory podporuje i radnice Prahy 12. „Zdánlivě se může zdát, že spojení tramvají je zbytečné, protože tudy povede metro, ale tramvaj zde má svůj význam. Využili by ji lidé z oblastí v blízkosti trati, hlavně Libuše, lokalit kolem Durychovy ulice i z Kamýku, který nemá s Modřany přímé spojení MHD,“ sdělila místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (Piráti s podporou Zelených), která má v kompetenci, mimo jiné, oblast územního rozvoje a životního prostředí.

Již dříve navíc zazněly úvahy, že by tramvaj mohla pokračovat z Nových Dvorů dolů z kopce ulicí Novodvorská až na sídliště Novodvorská. „Nastíněná myšlenka je poměrně smělá a není zahrnuta v současné době ve strategických dokumentech rozvoje Prahy, nicméně čistě z hlediska technického by zřejmě byla realizovatelná,“ sdělila za pražský dopravního podnik mluvčí Aneta Řehková.

„Protažení tramvaje dále dolů ulicí Novodvorskou sice není nikde podchyceno územním plánem, ale je prostorově reálné. Ovšem při hodnocení kapacity dopravních vztahů a zátěží asi neprokážeme ekonomickou efektivitu. Praha 4 tuto možnost neprojednávala, ale zásadně se nebráníme,“ dodal místostarosta „čtyřky" Zdeněk Kovářík.

 V minulých letech byly zveřejněny plány na nové tratě v Praze:

– Má být prodloužena stávající trať z Divoké Šárky do Sídliště Na Dědině.

– Další novou tratí bude trať ze Sídliště Barrandov do Holyně a Slivence.

– V plánu je propojit tramvají Podbabu a Bohnice. Nová trať má vést přes nový most v cípu Císařského ostrova.

– Měly by také vzniknout tramvajové trati napojující bohnické sídliště na metro v Kobylisích a spojující Podbabu a metro Dejvická se Suchdolem.

– Pražští zastupitelé letos schválili trasu tramvaje z pražské Vinohradské třídy od Národního muzea ke Státní opeře a dále k hlavnímu nádraží a do Bolzanovy.

– Vedení hlavního města chce rovněž stavět trať z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí a napojit ji na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici.

– V přípravě je i projekt výstavby tramvajové tratě z Malovanky na Strahov. Tramvaje by mohly jet z Bělohorské ulice od zastávky Malovanka dále Vaníčkovou ulicí a končily by v dnešním obratišti autobusů Stadion Strahov.

– Magistrát nechá vypracovat projekt prodloužení tramvajové trati na Pankrác, a to v úseku od křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova po křižovatku Budějovické a Bystřické ulice před budovou pošty. Na trati vzniknou dvě nové zastávky Pankrác a Bystřická.


Ve čtvrtek v noci neprojedete Tunelovým komplexem Blanka

25. listopadu 2020 v 06:25

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Tunelový komplex Blanka od 26. listopadu od 23 hodin do 27. listopadu do 5 hodin uzavřen.

Na Ořechovce začaly platit parkovací zóny

23. listopadu 2020 ve 12:18

Na Ořechovce v šesté městské části dnes začaly platit parkovací zóny. Od 2. listopadu platí v Praze 6 zóny také na Hanspaulce.

Další články
Nahoru