Výstavba tramvajové vozovny Hloubětín začne letos v září. Stát bude 1,35 miliardy korun
6. června 2022 12:24
Hala pro deponaci souprav byla odstřelena před třemi lety. Důvodem byl havarijní stav unikátní skořepinové betonové konstrukce střechy.
Hlavní částí stavby nové vozovny Hloubětín bude nová hala, která bude mít dvě části – deponovací s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů (odpovídající typu 15T, pozn. aut.) a opravárenskou se šesti stanovišti s kapacitou až 12 vozidel.
DPP ji vybaví nejnovější technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Hala bude stavebně rozdělena na část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby, čímž se významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení.
DPP bude v nové vozovně využívat moderní úsporné technologie s nižší spotřebou energie a šetrnější k životnímu prostředí. Část střechy haly bude osázena fotovoltaickými panely, které budou elektrickou energií zásobovat areál vozovny včetně klimatizace haly. Dešťová voda se bude sbírat a využívat na mytí tramvají, na vytápění areálu bude používat úsporná tepelná čerpadla a sálavé panely, osvětlení haly bude pouze na bázi LED technologie.
Přestavbou projdou také komunikace, odstavné a parkovací plochy či plochy zeleně. Celá stavba nové vozovny Hloubětín je rozdělena do čtyř základních etap. V první už vzniklo nové energocentrum, které bylo uvedeno do provozu loni v říjnu a letos v září na to naváže realizací dalších etap.
„V případě Hloubětína po více než 70 letech začneme v Praze stavět novou, moderní, kapacitnější tramvajovou vozovnu šetrnou k životnímu prostředí. Další by v blízké budoucnosti mohla vzniknout v oblasti Braníka, kde zásadně chybí a její výstavbou bychom dokázali s DPP do budoucna každoročně snížit provozní náklady vznikající zbytečným přejížděním tramvají vypravovaných z vozoven v jiných částech města,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Postavíme úplně novou moderní vozovnu, která bude svým vybavením odpovídat požadavkům a potřebám 21. století. Významně tím zlepšíme nejen pracovní prostředí pro řadu našich zaměstnanců, ale také podmínky pro odstavování tramvají, zvýšíme kapacity pro jejich údržbu, což se v konečném důsledku promítne do zlepšení pražské MHD,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski.„Než začneme stavět, čeká nás ještě hodně práce. Zhotovitel musí dopracovat dokumentaci pro provádění stavby, zpracovat její harmonogram a dokončit bourací práce. Ne všechno ve stávajícím areálu vozovny Hloubětín ale bude zbouráno. Některé objekty zachováme, projdou ale modernizací. Týká se to stávající haly soustruhu, která je z roku 2012, halu denního ošetření z 90. let, ve které je i myčka tramvají. V hale denního ošetření kompletně vyměníme vnitřní vybavení. Dostane nové koleje, lávky, naistalujeme zde novou moderní myčku, která bude umět využívat dešťovou vodu,“ řekl technický ředitel DPP Jan Šurovský.